Millainen ihminen EI HALUA matkustella?
Kysyn nyt ihan uteliaisuuteni tyydyttämiseksi - en halua provosoida riitaa - että millaisia olette te, jotka ette halua matkustella ulkomailla.
Itse tykkään kovasti matkustelusta, etenkin kaupunkien kulttuurilomista. Minusta se avartaa mieltä ja rentouttaa, jopa näin kahden pienen lapsen kanssa. Siksi kysyn, millaisin perustein joku on päätynyt aivan päinvastaiseen mielipiteeseen.
Onko taustalla kenties:
- pelkoja. Millaisia, mitä kokemuksia sinulla on?
- kiinnostuksen puutetta. Miksi et ole kiinnostunut muista kulttuureista? Oletko kenties sitä mieltä, että Suomessa on liikaa ulkomaalaisia? Luetko kirjallisuutta?
- energian puutetta. Sinänsä matkustelu kiinnostaisikin, mutta vapaa-aikaa on liian vähän etkä halua sitä vähää käyttää mihinkään kotona köllöttelyä vaativampaan?
VAI jotakin aivan muuta?
Kiitos, jos viitsit vastata ja selvittää tämän asian minulle ;=)
Kommentit (58)
Kukaan ei myös sano, että PITÄÄ haluta matkustella. Kysyttiin vain, miksi yleensä arvostettu asia on joillekin evvk.
Siis vähän samaan tyyliin kuin kysyttäisiin, miksi jotkut eivät halua urheilla/lukea kirjoja/pidä elokuvista.
Matkustamisen inhoajat ovat vähemmistö ja nyt siis kysyttiin syitä ko. inholle.
Ap ei minusta arvottanut asiaa sen enempää, ei esim. pitänyt matkustelijoita parempina ihmisinä tai muuta vastaavaa.
Minakaan en ole kova (kauko)matkustelemaan. Yksinkertaisesti, ueimmiten en katso, etta matka jonnekin kauas on hintansa arvoinen. Rahasta se ei ole kiinni, eika mistaan peloista tms. En ole mikaan takahikialainen kouluttamaton juntti, vaan akateeminen ja suvaitsevainen, maailmaa nahnyt yksilo, joka lukee paljon jne (vastauksena ap:n kysymyksiin) ;)
Tyon parissa on paassyt kylla matkustelemaan (kauimmaiset paikat Sydney ja Honolulu) ja se on kivaa eika maksa mitaan...:) Tosin kylla mina onnistuin tylsistymaan Hawaillakin, mutta en kovin pitkaksi aikaa... Nyt asumme Britanniassa ja taalla olemme kylla kierrelleet paiva- ja viikonloppumatkoilla ja kavimmepa hyotymatkalla Saksassa ja Ranskassa pari viikkoa sitten. Mutta aika vahan.
että matkustelemalla pääsee kokemaan vieraita kulttuureja. Kun minusta aika rajallisesti pääsee! Suurin osa matkustelun kokemuksista perustuu sellaiseen nyt olen lomalla -fiilikseen, aika harvoin ymmärretään, että arki se on arkea siellä lomapaikassakin. OK, uusia tuoksuja, värejä ja tunnelmia kyllä - nimenomaan itselle uusia - , mutta harvemmin aitoa tutustumista mihinkään olemassaolevaan kulttuuriin. Verratkaa vaan, mitä ulkomaalaiset saavat täällä kokea " suomalaisena" : lapinkyliä ja poroajeluita, moottorikelkkailua ja yöpymistä lumilinnassa. Pari museota ja kaupunkikierros. Varsin kaukana meidän arjestamme, vaikka varmaan niillä on kivaa ja tosi eksoottista. Saattavat saada hyvän kuvan siitä, millaista täällä oli satoja vuosia sitten, mutta nykyajasta...?
Mutta hauskaahan matkustelu toki on. Tuo avartuminen vaan on hiukan ontuva perustelu :).
En ole pelokas. Olen matkustellut jonkin verran ja asunutkin Itä-Euroopassa.
- kiinnostuksen puutetta. Miksi et ole kiinnostunut muista kulttuureista?
Olen kyllä kiinnostunut eri kulttuureista, mutta olen samalla sitä mieltä, ettei kulttuureihin pääse miltei lainkaan sisälle jollakin hotellilomalla ja turistikierroksilla. Perhemajoituksissa ja itse maassa asuen saa jonkinlaisen kuvan maan tavoista ja kulttuurista.
Oletko kenties sitä mieltä, että Suomessa on liikaa ulkomaalaisia?
Mieheni on ulkomaalainen... En varmaankaan voi vastata tuohon myöntävästi ;-) Ulkomaalaiset ovat aivan tervetulleita Suomeen, mutta heidän täytyy hyväksyä elämä maassa maan tavalla. Silloin suomalaisetkin voisivat olla kiinnostuneita tutustumaan eri kulttuureiden tapoihin yms., ja kenties jopa rasismi vähenisi.
Luetko kirjallisuutta?
Luen. Paljonkin.
- energian puutetta. Sinänsä matkustelu kiinnostaisikin, mutta vapaa-aikaa on liian vähän etkä halua sitä vähää käyttää mihinkään kotona köllöttelyä vaativampaan?
Vapaa-aikani tosiaan kuluu aivan hyvin muutenkin kuin matkustelemalla. Ja moni harrasteeni on ainakin itselleni vaativampaa kuin matkustelu.
VAI jotakin aivan muuta?
En tiedä. Ehkä käytän rahani mielummin johonkin muuhun kuin matkustelemiseen.
Ole hyvä!
Minustakin tuollainen turismi on hölmöä ajanhaaskuuta, että mennään hotellikylään, käydään jollakin kiertoajelulla ja sitten shoppaillaan turistikaupoissa krääsää. Mutta aika harva innokas matkailija tuollaisia harrastaakaan, enemmänkin ne kerran-elämässä-teneriffalla -kävijät. Menee noista maku meinaan AIKA pian.
Itse en harrasta tuollaista matkailua lainkaan. Käymme omatoimisilla kaupunkilomilla, vuokraamme auton ja kierrämme omin nokkinemme.
MUTTA vaikka todellakin vain kävisi tuollaisilla kuvailemillasi turistirysämatkoilla, niin jo pelkkä lähteminen avartaa, usko tai älä! Se, että irrottautuu totutusta on omien rajojen ja tuttuuden piirin ylittämistä.
että juuri tuo nyt olen lomalla -fiilis on itselleni lomamatkailun hauskimpia puolia. Lomafiilisminäni menee esim. teatteriin paljon useammin kuin kotoinen arkiminäni. Samoin museot kiinnostavat, jos ne sijaitsevat jossain kaukana. Hassua, mutta näin on. Listaa voisi jatkaa: uudet urheilulajit (kotona ei jotenkin tule ryhdyttyä), kalliimmat ravintolat, ... Pohjimmiltaan uskoisin kuitenkin, että usein käyn merta edempänä kalassa. Mikäs siinä sinänsä.
Minusta on säälittävää, että ihmisten täytyy paeta kodeistaan ja matkustella sieltä pois, jotta olisi hyvä olla. Kuitenkin suurin osa vuodesta elämä on juuri siinä omassa kodissa. Mielestäni kannattaisi panostaa juuri siihen omaan kotiin, koska siellä vietetään se enin aika vuodesta. Matkustelemattomia syytetään pelokkaiksi ja köyhiksi, mutta mielestäni suurinta mielen köyhyyttä on se, ettei pysty löytämään iloa ihan siitä tavallisesta arjesta. Toisaalta taas ollaan niin tiedostavia vihreitä ja huolissaan ilmastonmuutoksesta sun muusta ja silti lennellään surutta pallonpuoliskolta toiselle miettimättä yhtään hiilijalanjälkeä. Sitä kaksinaamaisuutta en vaan pysty ymmärtämään.
Itselläni suurin syy on ehdottomasti se, että olen parantumaton rasisti. 20v sitten matkustelu oli mukavaa kun kohdemaassa näki sen kohdemaan kulttuuria ja ihmisiä. Nykypäivänä näkee ainoastaan mutiaislaumoja ja Itä-Euroopan romaneja. Vaikka tuo ongelma Suomessakin on pahenemaan päin, varsinkin pk-seudulla, niin se ei vielä ole mitään verrattuna muihin Länsi-Euroopan maihin.
Se nyt vaan on niin ihquu mainostaa reissua jo viikkoja etukäteen facebookissa ja reissun aikana postata kuvia rannoista ja ravintola-annoksista. Sehän se on koko matkustelun idea. Eisenniinväliä vaikka maksaisi velaksi ostettua matkaa seuraavat pari vuotta takaisin. Tulipahan saatua se muutamat sekunnit facebook-julkisuudessa. Kulissit kunnossa ja sillee.
Turun murteella kun ei oikein Turun ulkopuolella pärjää eikä suomella Suomen ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2006 klo 12:37"]
Kysyn nyt ihan uteliaisuuteni tyydyttämiseksi - en halua provosoida riitaa - että millaisia olette te, jotka ette halua matkustella ulkomailla.
Itse tykkään kovasti matkustelusta, etenkin kaupunkien kulttuurilomista. Minusta se avartaa mieltä ja rentouttaa, jopa näin kahden pienen lapsen kanssa. Siksi kysyn, millaisin perustein joku on päätynyt aivan päinvastaiseen mielipiteeseen.
Onko taustalla kenties:
- kiinnostuksen puutetta. Miksi et ole kiinnostunut muista kulttuureista? Oletko kenties sitä mieltä, että Suomessa on liikaa ulkomaalaisia? Luetko kirjallisuutta?
VAI jotakin aivan muuta?
[/quote] Vahan alentuvaan savyyn kyselet. Suomalaisilla on nyt menossa joku matkustusbuumi, pitaa menna vaikka ei olisi rahaa eika haluakaan. Samalla tavalla 70-luvulla piti olla Marimekon vaatteet vaikka ei niista erikoisemmin pitanytkaan.
Mina olen lennellyt ympari maailmaa kuukskyt luvulta lahtien jolloin se ei todellakaan ollut jokamiehen hupia.
Nyt asun ulkomailla, ei tarvitse sinne lahtea kokemaan erilaista kulttuuria, tama on neljas maa, nahty on. Sukua on pitkin ja poikin maapalloa, heita kayn katsomassa mutta minusta se ei ole matkustelua vaan vain elamaa.
Ei vaan kertakaikkiaan kiinnosta...
Passikin meni ajat sitten vanhaksi.. 10 vuoden passiin tuli 2 leimaa...(ihana itänaapuri ja Tshekki)
Tallinnassa en ole käynyt koskaan ja siitä yhdestä ja ainoasta Ruotsinkin reissusta aikaa jo 20 v....
Kiinnostavatko lähipiirin ulkopuoliset asiat muuten? Mitä mieltä olet ulkomaalaisista Suomessa? Harrastatko kirjallisuutta?
-ap-
Sitten vaan alkoi kyllästyttää, into lopahti. lapsi on nyt 1,5 ja ollaan käyty sen kanssa Tallinnassa, Pärnussa, Barcelonassa ja Kööpenhaminassa. Eli nyt jossain kuitenkin! Mua ei vaan jotenkin kauheasti innosta, ilman lastakaan. Tulee koko ajan sellainen olo että nämä hommat on nähty niin moneen kertaan että riittää vähäksi aikaa.
Toki voi aina varata apartementosin ja laittaa itse ruuat, mutta vaikeaahan se takuulla on.
-ap-
Rahaa olisi, ja pakosta on käyty ulkomailla ihmeen paljon (työmatka, harrastusporukan matka). Kuitenkin heidän kaikesta puheestaan käy ilmi, miten ulkomailla on vaan kaikki niin vaarallista tai huonoa.
-Ruoka on aina pilaantunutta tai outoa. Joka lomalla on maha sekaisin ja ripuli (vaikkei heilläkään aina ole näin käynyt)
-Kaikkialla on vaarallista. Jos joltain tutulta on viety Kanarialla käsilaukku, on itsestään selvää, että kaikki ryöstetään heti hotellin ovella.
-Paikalliset ovat epärehellisiä ja yrittävät pettää ja kusettaa kaikessa mahdollisessa. Taksit ovat pahimpia.
-Ulkomailla ei ole " mitään nähtävää" . He ovat käyneet monissa paikoissa, jonne köyhällä miniällään ei ole asiaa, mutta ovat olleet koko lomansa hotellissa viitsimättä lähteä minnekään, tai jos ovat menneetkin, koko päivä on ollut tosi turha ja pitkästyttävä.
-Samat periaatteet koskevat myös koto-Suomea. Minnekään ei kannata mennä tai jos käydäänkin, pääasia on että mahdollisimman nopeasti. Joka sukujuhliin, kylään tms on aina vain " pakko" mennä, ei siis koskaan kivaa, ja joka paikasta on lähdettävä mahdollisimman pian pois.
En käsitä minäkään, mutta parempi tuollaisten ihmisten on ollakin kotona.
Tai eivät he ehkä edes VOI matkustaa, koska matkustaminen on niin epämiellyttävää ajanhukkaa.
Paljon matkustelevaisista vaan on kiinnostavaa tietää, miksi joku ei koskaan halua poistua kotimaansa rajojen ulkopuolelle katsomaan, mitä muulla maailmalla on annettavanaan.
Näyttää pitävän paikkansa, että kiinnostus matkustamiseen on tosiaan kiinni siitä, onko ylipäänsä matkustanut. Joillekin matkustelu on luonnollisesti elämänvaihejuttu, mutta harvoin kuulee sellaisten, jotka ovat maailmalla edes jonkin verran reissanneet, kyseenalaistavan matkustelusta saatavaa iloa/tyydytystä tms.