Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

supistuksista

20.03.2006 |

Pakko taas kysellä supistuksista, vaikka viimeksi olin suunnilleen samasta aiheesta äänessä kuukauden alussa. Eli mulla viikkoja 26 ja odotan toista lasta.

Mulla supistelee päivittäin n. 10 krt eli siis lähinnä niin, että maha kovenee noin puoleks minuutiks. Minkäänlaista rasitusta ei liity supistuksiin vaan niitä tulee miten sattuu. Tiedän, että kyseessä harjoitussupistukset, jotka normaaleja eikä neuvolasta ole kommentoitu mitenkään eikä tutkittu kohdunsuun tilannetta olettaen, että se on normaali.

Nyt kiinnostaisi kuitenkin teidän muiden tarinat siitä, onko nämä usein aivan vaarattomiksi sanotut supistukset kuitenkin muuttaneet kohdunsuun tilannetta? Millaisia kommentteja itse olette saaneet neuvolassa ja onko teitä esim. ohjattu jatkotutkimuksiin? Milloin teitä on supistusten takia määrätty saikulle? Itse olen töissä toukokuun puoleen väliin asti.

Vaikka tilanne ikään kuin kohdallani normaali, huoli on koko ajan, etenkin kun välillä kohdunsuun tietämillä (muutaman viikon ajan) ollut ikävää vihlonnan tunnetta. Tätä tapahtunut vain muutaman kerran, eikä tunnu supistukselta vaan enemmän siltä kuin jotain " tapahtuisi" kohdunsuulla. Sekavaa selitystä, mutta toivottavasti joku kommentoi.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 3.raskaus menossa ja kaikissa raskauksissa on aika alusta asti supistellut. Eivät ole vaikuttaneet minulla kohdunsuun tilanteeseen mitään eikä ole määrätty lepoa / tarkkailua.

Vierailija
2/4 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ekassa raskaudessa oli koko ajan ns. harjoitussuppareita, eikä niihin oikeastaan korvaa lotkautettu esim. neuvolassa tai lääkärissä. Tuntui, ettei kukaan ollut asiasta yhtään kiinnostunut, vaikka supistuksia tuli reilun 20 raskausviikon jälkeen jatkuvasti, varmaan 15-20 kertaa päivässä, rasitti itseään tai ei. Kuitenkaan kohdunkaula ei muuttunut miksikään ennen kuin rv 36 tai 37 ja esikoinen syntyi sitten rv 38+3. Kaikki meni siis hyvin.

Nyt odotan toista lastani ja asumme toisella paikkakunnalla. Sama juttu on ollut tässäkin raskaudessa, että supistuksia on ollut melko aikaisesta vaiheesta lähtien, ei kuitenkaan ehkä ihan niin tiheään kuin esikoista odottaessani. Neuvolalääkäri sanoi heti, että pitää otta rauhallisesti ja voi olla, että lapsi yrittää tulla maailmaan etuajassa, varsinkin kun esikoinen syntyi ennen laskettua aikaa. Hän lähetti minut jopa jatkotutkimuksiin äitiyspolille rv 29, koska epäili, että kohdunkaula olisi jo pehmentynyt ja hiukan auki. Polilla taas olivat sitä mieltä, että kohdunkaula on kiinteä mutta sormelle auki toisesta päästä. Tilanne on kuulemma hyvin tavallinen uudelleensynnyttäjille.

Neuvolalääkäri vannotti minua, että ottaisin yhteyttä, jos supistukset selvästi liittyvät rasitukseen, jotta hän kirjoittaisi sairaslomaa. Olin kuitenkin töissä ihan äitiysloman alkuun asti normaalisti ja sen jälkeen kun jäin kotiin, supistukset ovat todella vähentyneet. Viimeinen neuvolalääkäri oli pari viikkoa sitten ja siellä todettiin, että vauva on laskeutunut ja lähtökuopissaan, joten kannattaa olla valmiina lähtemään sairaalaan. Kerran jo olimme sairaalassa, kun supistuksia alkoi tulla 3-5 minuutin välein aamuyöstä alkaen aamuun asti, siis useiden tuntien ajan. Supistukset loppuivat kuitenkin ja sen jälkeen oli reilun viikon ajan todella hiljaista! Nyt viikonvaihteessa jälleen alkoi supistella, mutta nyt supistukset ovat taas poissa.

Eli siis vaikka jo raskausviikolla 29 alettiin luoda uhkakuvaa siitä, että vauva voi yrittää jo syntyä, ja rv 35+6 kävimme itsekin jo sairaalassa, niin mitään ei siltikään välttämättä tapahdu. Nyt jo haluaisin kovasti nähdä vauvan, mutta tuntuu, ettei mitään tapahdukaan. Raskausviikkoja on tällä hetkellä 38+5. Odottavan aika on pitkä!

Tsemppiä sinulle... todennäköisesti harjoitussupparit eivät ole mitenkään vaarallisia, mutta kyllä asia kannattaa ottaa ainakin viimeistään seuraavalla lääkärikäynnillä puheeksi. Parempihan sitä kohdunkaulan tilannetta on tutkia kuin elää epätietoisuudessa. Ota rennosti ja yritä olla murehtimatta, niin vauvakin pysyy sisällä tarpeeksi kauan.

Hyvää kevättä sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sun huolen, Kesä2006, sillä mulla on koko ajan sama tunne ja olen näistä supistuksista jo kysellytkin. Huomenna tulee rv 23 täyteen ja edellisen kerran kohdunkaula mitattiin (ei siis tunnusteltu) ultralla kolme viikkoa sitten. Supistuksia oli ollut n. viikosta 17 eikä ainakaan kolme viikkoa sitten ollut vielä mitään muutoksia kohdunkaulalla. Mutta seuraava lääkärikäynti on vasta parin viikon päästä, mikä tuntuu iäisyydeltä, kun huolettaa, mitä supistukset saavat aikaan. Neuvolassa terkkari ei kuitenkaan vaikuttanut olevan huolissaan supistuksista. Mutta mistäs sitä tietää, ovatko vaarattomia vai ei? Ja tosiaan aika moni on saanut saikkuakin supistuksista, mun osalta sellaisesta ei ole ollut mitään puhetta.

Kuinkakohan nopeasti se kohdunkaula alkaa aueta/pehmetä, jos niin on tehdäkseen harjoitussupistusten takia? Ja voiko tätä muutosta jotenkin tuntea?

Kyselee jälleen kerran huolestunut Kanij

Vierailija
4/4 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jo varhain " harjoitussupistuksia" , jotka eivät liittyneet selkeästi rasitukseen. Supistuksia oli aikasta paljon, ja joskus ne jäivät päälle. Kivuliaita supistuksia koin vasta lapsiveden mentyä.

Rv 27+4 paikat olivat tiukasti kiinni, mutta sitten en tiedäkään, mitä tapahtui, kun en ehtinyt viimeiseen lääkärintarkastukseen. Neuvolassa ei otettu todesta huoltani, että sikiö tuntuu pieneltä. Ja koska kyseessä oli esikoinen, en tiennyt, miltä pitäisi tuntua. Pissanäytteet ja verenpaineet olivat aina OK. Muutenkin olo oli energinen.

Vedet menivät rv 35+3. Sairaalaan päästyäni kanava oli hävinnyt ja kohdunsuu sormelle auki. Tyttö syntyi, painoa 1620 g; terkkari oli edellisenä päivänä arvioinut käsikopelolla vauvan parikiloiseksi.

Summa summarum: jos supistuksia tulee paljon, ne ovat kivuliaita, jäävät päälle tai eivät liity selkeästi rasitukseen eivätkä tahdo mennä levolla ohi, kannattaa tarkkailla tilannetta. Suurimmassa osassa tapauksia supistukset ovat todellakin harjoitussupistuksia, mutta sitä kun ei etukäteen tiedä.