Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOTELI-esivalintakoe!

Vierailija
06.03.2017 |

Miten aiotte valmistautua esivalintakokeeseen? Tarkstelen tässä viime vuoden aineistoja, kysymyksiä ja vastauksia enkä oikeasti tiedä miten näitä tulisi prosessoida. Omista lukio-opinnoista tulee kohta viisi vuotta täyteen ja hinku päästä opiskelemaan on suuri.

Teettekö muistiinpanoja, tulostatteko ennakkomateriaalit vai mitä.

t. Hukassa oleva hakija

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kaikki aineistot ajatuksen kanssa muutamaan otteeseen läpi ja tein muistiinpanoja. Itse kokeen kysymykset on aika veemäisiä kompotyylisiä kysymyksiä, pitää aika yksityiskohtaisesti muistaa tekstit. Itse pääsin pääsykokeisiin viime syksynä, mutten kouluun joten lukemisurakka taas edessä..

Vierailija
2/16 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon harjoitellut prosenttilaskuja, murtolukuja, yhtälöitä... ootan, et ennakkomatsku julkastaan niin pääsee sitä pänttäämään. Ekaa kertaa osallistun esivalintakokeisiin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm mietin vaan että kannattaisko ostaa sellainen ohjelma millä sais tehtyä muistiinpanoja pdf-tiedostoihin? 

Vierailija
4/16 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/16 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee sanoo vielä kun ei tiedä, minkälainen ennakkomateriaali on tänä vuonna. Itse olen kanssa tutkiskellut viimevuoden materiaalit ja pisteytykset läpi ja niiden perusteella vähän henkisesti valmistellut itseäni kokeeseen.

Opiskelutapa selviää, kunhan materiaali julkaistaan. Todennäköisesti tulostan materiaalin, jotta olisi helpompi tehdä merkintöjä tärkeistä kohdista. Luen, kunnes ymmärrän ja sisäistän, lukumäärä riippuu tekstin hankaluudesta. Ennakkomateriaali-osio jännittää eniten, muista uskon selviäväni, jos ei tule paljon huolimattomuusvirheitä. 

Vierailija
6/16 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Mistä löysit viime vuoden esivalintakokeen materiaalin? Vastaukset, tehtävät ym? Voisinko saada linkin, josta nämä löytyy? Iso kiitos!

Terkuin, kokeisiin valmistautuja

7/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kaikki aineistot ajatuksen kanssa muutamaan otteeseen läpi ja tein muistiinpanoja. Itse kokeen kysymykset on aika veemäisiä kompotyylisiä kysymyksiä, pitää aika yksityiskohtaisesti muistaa tekstit. Itse pääsin pääsykokeisiin viime syksynä, mutten kouluun joten lukemisurakka taas edessä..

Itse vaan mietin, miksei porukka käytä ctrl+f noiden muistiinpanojen sijasta.

Vierailija
8/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein sotelin keväällä 2016 ja pääsin pääsykokeisiin ja kouluun yli kymmenen vuoden "välivuoden" jälkeen.

Luin aineistot läpi kerran ja muuten en valmistautunu. Kokeessa mulla oli auki aineisto koneella. Alotin kokeen tekemällä eka matikan sit enkun ja äidinkielen osiot. Ja onneks alotin, koska jos oisin alottanu aineistolla, niin en todellakaan olis ehtiny tehdä muuta.

Käytännössä aineisto-osuudessa arvailin monivalinnassa yli puolet kun aika meinas loppuu.

Oli vissiin hyvä tuuri :D

Vierailija
9/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm mietin vaan että kannattaisko ostaa sellainen ohjelma millä sais tehtyä muistiinpanoja pdf-tiedostoihin? 

voihan niihin tehä ilmankin mitään ihme ohjelmia muistiinpanoja? :D

Vierailija
10/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkääb en ehkä tekis mitään muistiipanoja. Menee helvetisti aikaa niitten selaamiseen kokeessa!

Vierailija
11/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein sotelin keväällä 2016 ja pääsin pääsykokeisiin ja kouluun yli kymmenen vuoden "välivuoden" jälkeen.

Luin aineistot läpi kerran ja muuten en valmistautunu. Kokeessa mulla oli auki aineisto koneella. Alotin kokeen tekemällä eka matikan sit enkun ja äidinkielen osiot. Ja onneks alotin, koska jos oisin alottanu aineistolla, niin en todellakaan olis ehtiny tehdä muuta.

Käytännössä aineisto-osuudessa arvailin monivalinnassa yli puolet kun aika meinas loppuu.

Mä kans tein ensin kaiken muun ja sit arvailemalla vastasin aineiston kysymyksiin. Sain hyvät pisteet kokeesta ja tiedän monta joiden pisteet eivät riittäneet, koska jäivät tuskailemaan materiaalikysymysten kanssa ja muuhun ei jäänyt aikaa.

Vierailija
12/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kans tein ensin kaiken muun ja sit arvailemalla vastasin aineiston kysymyksiin. Sain hyvät pisteet kokeesta ja tiedän monta joiden pisteet eivät riittäneet, koska jäivät tuskailemaan materiaalikysymysten kanssa ja muuhun ei jäänyt aikaa.

Näin mäkin kuulin, että monelta oli mennyt melkein koko aika aineiston kysymyksiin vastatessa ja niistäkin iso osa oli väärin, koska kysymykset oli kompia. Jää pistesaalis aika pieneksi tällöin.

Ja muistaakseni puolet tai jopa yli puolet kokeen kokonaispistemäärästä saa täyteen noista muista osioista ja aineistosta sitten toinen puoli.

Vaikee tosin sanoa miten se koe rakentuu esim. tänä vuonna, mutta nyrkkisääntönä kannattaa varmasti ottaa "varmat pisteet" pois ekana ja sitten mietiskellä loppuajalla niitä vaikeita eikä jäädä jumittamaan heti alkuun.

Vierailija
13/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yhteushaku?

Vierailija
14/16 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

löytyykö jostain viime vuoden esivalintakokeiden kysymykset vastauksineen? Olisin kovin kiitollinen jos joku voisi laittaa linkin tänne. :-)

Vierailija
15/16 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimevuotinen koe oli kyllä syvältä, vaikka siinä hyvin pärjäsinkin. Olin opetellut aineiston todella hyvin ja nimenomaan siltä kantilta, että tajusin ne asiat. Mutta silläpä ei varsinaisesti ollut mitään merkitystä, sillä kyssärit olivat todella veemäisen pikkutarkkoja, jopa sana sanalta piti tietää, mitä jossain kohdassa oli lukenut. Joten eihän se auttanut kuin plärätä samalla sitä aineistoa. Etukäteen opetellusta oli sen verran hyötyä, että muistin tismalleen, missä kohtaa aineistoa mistäkin asiasta puhuttiin. Mutta asioiden sisäistämistä tuossa ei haettu lainkaan. Jos olisin hoksannut käyttää tuota ctrl+f, olisin varmaan pärjännyt lukemattakin.

Matikkaosio oli itselleni heikoin, joten jätin sen viimeiseksi. Virhe. Aika loppui, joten viimeiset tehtävät täytin ihan arpomalla. Toinen virhe. Jälkikäteen nimittäin tajusin, että matikkaosiossa oli erilainen pisteytys, kun muissa. Siinä ei nimenomaan kannattanut arpoa, sillä väärästä vastauksesta tuli miinusta. Kiireessäni en enää lukenut viimeiseksi jättämäni matikan ohjeistusta erikseen, vaan oletin, että pätee samat ohjeet kuin muihinkin osioihin.

Itsellenikin on arvoitus, miten silti pärjäsin niin hyvin kuin pärjäsin. Esivalinnasta sain muistaakseni 107 pistettä kun maksimi taisi olla 116 tai jotain. Kokeen jälkeen oli kyllä ihan toisenlaiset fiilikset. Toivottavasti ovat sittemmin vähän kehittäneet systeemiä. Viime vuonnahan osa oli esim. tehnyt kokeen porukalla, osa oli ottanut esim. matikkaosion tekemään jonkun muun jne. Siis huijausta. Vähintäänkin testitilaneen pitäisi olla valvotussa ympäristössä, että voitaisiin varmistua edes siitä, että kokeen todella tekee se, joka kouluunkin on lähdössä.

Vierailija
16/16 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä läpäsin viime kevään sotelin lukematta aineistoa kertaakaan kokonaan läpi. Tosin pidin sitä auki samalla kun tein koetta, lunttailin sieltä.

Helpoa kuin heinänteko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi