Onko täällä ketään narsistia, joka on parantunut häiriöstään?
Ja miten se kävi ja millainen prosessi se oli?
Olen tajunnut, että minussa on narsistisia piirteitä. Ne johtuvat rankasta lapsuudestani ja nuoruudestani.
Kommentit (4)
Tottakai narsistin voi parantaa, ei se täysin mahdotonta ole. Mutta yleensä vaatii kovan pohjakosketuksen että kuori murtuu. Tosin aphän ei ole narsisti vaan hänellä on narsistisia piirteitä ja niistä nyt ainakin voi päästä parempaan suuntaan.
Ex-mies oli narsisti:
vaarallinen manipuloija, joka tehtaili kavalluksia kaikilta, ketä tapasi.
Oli kyllä kaameaa aikaa, kun itse olin silloin vauvan kanssa kotona. Juoksi ympäri maailmaa, perusti yhden firmankin, sai tuomion veropetoksesta ja yksityishenkilöiden erehdyttämisestä ja vaikka mistä.
Sitten hän yhtäkkiä ilmoitti että voi huonosti ja haluaa sairaalaan.
Miehellä diagnosoitiin 2-suuntainen mielialahäiriö, hän sai lääkityksen ja käytös muuttui radikaalisti. Tämä bipolaarinen mielisairaus aiheutti narsismin hänessä.
Erosimme myöhemmin kuitenkin, koska en voinut antaa hänen vanhoja tekosiaan anteeksi, mutta se on toinen juttu.
Narsistiset piirteet ovat käsittääkseni tosi yleisiä, jos on rankka lapsuus ja nuoruus, mutta se ei vielä tarkoita sitä että sinulla olisi narsistinen persoonallisuushäiriö. Jos koet piirteesi ongelmallisina ja haluat parantua, niin tuntuisi siltä että ei ole persoonallisuushäiriötä. Joku muu persoonallisuushäiriö tai muu diagnosoitava tila voi hyvinkin olla. Näihin auttaa psykoterapeuttinen hoito. Hakeudu psykiatrille tai suoraan psykoterapiaan. Itsellä on sama tie kuljettavana. Rankkaa on ja kestää kauan, mutta näen valon putken päässä ja uskon että tämä toimii. Voimia sinulle! <3
Ei narsistia voi parantaa.