Onko hyväksyttävää jäädä kotiin lepäämään kovien menkka kipujen takia?
Moikka! Oon 11.v ja mulla alkoi menkat ekaa kertaa lauantaina. Eli pari päivää sitten. Kipu on ollut todella kovaa heti alkuun vatsassa. Voiko teidän mielestä jäädä kotiin lepäämään pahimmat päivät? Koska oon tälläkin hetkellä kotona kun voimat ei riittäneet kouluun...
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö ei? Ota Buranaa kipuun niinkuin me muutkin menkkakivuista kärsivät tehdään. T: menkkakivuista kärsinyt jo 14 vuotta ja Buranan voimalla ollaan menty. Ikinä en oo mitään jättänyt tekemättä siksi että "mulla on menkat"
Sitten sinun kivut ovat lieviä, vai väitätkö että menisit töihin tai kouluun jos kipusi olisivat sellaiset, että pystyt vain makaamaan vessan lattialla ja yrität pidättää oksennusta niin kauan, että burana toisi edes pienen helpotuksen. T. 24 vuotta -9kk menkkakipuja (nykyään onneksi jo lievempiä)
Ajan kanssa oppii ennakoimaan kuukautisten alkamisen niin, että osaa ottaa buranan jo ennen kuin pahin kipu iskee, ensimmäisten menkkojen kanssa on ihan hyväksyttävää olla kotona ja levätä, kuuma suihku voi myös auttaa, lisäksi joillain auttaa kevyt liikunta.
Tämä on on näitä "on mullakin ollut päänsärky" kun kerron, että mulla on migreeni. Jotkut näyttävät kuvittelevan, että kaikki pääkipu/kuukautiskipu/mikä-tahansa-kipu on täsmälleen samanlaista kuin heillä itsellään, eikä se voi olla lievempää tai pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kotona kipulääkkeitä? Apteekista saa Buranaa ilman reseptiä. 800mg kerralla, uusi satsi myöhemmin päivällä. Tehoaa melko pian. Myös urheilu ja erityisesti vatsalihasliikkeet auttavat kuukautiskipuihin, kunhan muistat, että pidät lantion ylempänä kuin vyötärön (jottei veri valu väärään suuntaan).
On kyllä puhuttu, että nykynuoret kasvaa nopeammin kuin ennen, mutta ihan summassa en antaisi Buranaa noin paljon. Ibuprofeenia 10mg/kg eli 800mg annokseen tulisi painaa jo lähemmäs 80kg! (Äkkiseltään en muista yhtään tuon kokoista 11 vuotiasta.)
Voi jäädä kotiin(vanhempien luvalla).Kokeile lämpöhaudetta,vaikka kuumassa vedessä kasteltu pyyhe vatsan päälle.
Särkylääke tosiaan vaikuttaa kuin taika. Ei ole mitään syytä jäädä makaamaan sängynpohjalle, kun aspiriini tai ibuprofeeni vie kivut pois.
Hyvää naistenpäivää!
Vierailija kirjoitti:
Särkylääke tosiaan vaikuttaa kuin taika. Ei ole mitään syytä jäädä makaamaan sängynpohjalle, kun aspiriini tai ibuprofeeni vie kivut pois.
Hyvää naistenpäivää!
Sinä et voi tietää, miten toinen kokee kipua, joten älä syyllistä.
Toisille riittää käsikauppalääkkeet, toisille ei. Edes ensimmäisellä vuotokerralla (ekalla kerralla itse luulin kuolevani: itkin ja oksensin kolme päivää, kontaten vessaan. Tätä on jatkunut 27 vuotta lääkärin määräämistä kolmiolääkkeistä huolimatta).
1. On täysin hyväsyttävää jäädä lepäämään. Mutta älä käytä sitä tekosyynä, se on väärin ja siitä jäät kiinni. Älä kuitenkaan esitä urheaa, koska kipu hämärtää arvostelukyvyn ja silloin tekee asioita, joita ei pitäisi. Esim. lähtee kouluun ja perillä toteaa, ettei voi edes enää kävellä, eikä pääse sieltä kotiin ja on mentävä terkkarin huoneeseen nukkumaan.
2. Puhu äidillesi. Hänellä saattaa olla samat kipuongelmat, koska voi olla periytyvää. Meillä äiti, siskot ja äidinpuolen naisserkut kärsitään kaikki pahoista, halvaannuttavista kivuista 1-3 pvää kuussa.
Sinun äitisi tietää ehkä parhaiten, miten olo helpottuu ja mitä kannattaa tehdä. Jos äidille puhuminen pelottaa, mene kouluterkkarille. Hän ei saa puhua asioistasi kenenkään muun kanssa ja mitä hänelle kerrot, myös jää hänen huoneeseensa.