Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hyväksyttävää jäädä kotiin lepäämään kovien menkka kipujen takia?

Vierailija
06.03.2017 |

Moikka! Oon 11.v ja mulla alkoi menkat ekaa kertaa lauantaina. Eli pari päivää sitten. Kipu on ollut todella kovaa heti alkuun vatsassa. Voiko teidän mielestä jäädä kotiin lepäämään pahimmat päivät? Koska oon tälläkin hetkellä kotona kun voimat ei riittäneet kouluun...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni on. 

SInun kannattaa myöhemmin, kun ei ole menkkoja, jutella vaikka kouluterveydenhoitajan kanssa, jos et jostain syystä haluatai voi äitisi kanssa puhua tästä asiasta.

Vierailija
2/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös ottaa buranaa, auttaa vähän noihin kipuihin ainakin itselläni. Ja puhu äidin kanssa tästä, meillä kaikilla naisilla on kuukautiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sano että täältä annettiin lupa.

Vierailija
4/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni pahimmat on olleet mallia TODELLA kova kipu, kuin sisuskalut palaisi, ja tämän johdosta voimakasta oksentelua ja lopulta tajunnan menetys. Että joo, mielestäni voi jäädä 👍

Onneksi siis sittemin ovat helpottaneet, pahinta oli teini-iässä.

Vierailija
5/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi ja pitää jäädä lepäämään kun on kovat vatsakivut.  Ymmärrän hyvin sinua kun minulla oli myös nuorena todella vaikeat kk-kivut aina parina ensimmäisenä päivänä.  Buranaa voi ottaa reilusti eli kaksi 400 mg:n tablettia 3-4 krt päivässä.  On tosella ikävää kun ei vieläkään ole saatu kuriin näitä kivuliaita kuukautisia.  Puhu äidillesi jos voit.  jos et voi puhu kouluterkkarille jos sitä kautta saisi apua.  Välttämättä kouluterkkarikaan ei ehkä ymmärrä miten kovista invalidisoivista tuskista on kysymys jos ei itsellä ole ollut.  Kuitenkin luulen että jotakin lievitystä  olisi saatavilla muutakin kuin kipulääkkeet.  Lohdutan sinua sillä että vanhempana kivut hellittivät ja kun syö ehkäisypillereitä, niistä saattaa olla apua.   Toivottavasti saat apua tuohon kiusalliseen ja tuskalliseen toistuvaan vaivaan.

Vierailija
6/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö ei? Ota Buranaa kipuun niinkuin me muutkin menkkakivuista kärsivät tehdään. T: menkkakivuista kärsinyt jo 14 vuotta ja Buranan voimalla ollaan menty. Ikinä en oo mitään jättänyt tekemättä siksi että "mulla on menkat"

Vierailija
7/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sama tyyppi joka toisessa ketjussa pelkää että kaveri kertoo menkoista kaikille?

Vierailija
8/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kotona kipulääkkeitä? Apteekista saa Buranaa ilman reseptiä. 800mg kerralla, uusi satsi myöhemmin päivällä. Tehoaa melko pian. Myös urheilu ja erityisesti vatsalihasliikkeet auttavat kuukautiskipuihin, kunhan muistat, että pidät lantion ylempänä kuin vyötärön (jottei veri valu väärään suuntaan).

Vierailija
9/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö ei? Ota Buranaa kipuun niinkuin me muutkin menkkakivuista kärsivät tehdään. T: menkkakivuista kärsinyt jo 14 vuotta ja Buranan voimalla ollaan menty. Ikinä en oo mitään jättänyt tekemättä siksi että "mulla on menkat"

Öö, ehkä voisi arvostelua nyt vähän hellittää? 11-vuotias tyttö ja ekat kuukautiset?

Jää kotiin jos kovat kivut, ne voivat alkuun tuntia todellakin kovilta. Ota lääke ja mielellään kerro äidillesi jotta osaa neuvoa sinua ja ymmärtää kotiin jäämisesi.

Vierailija
10/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus ylempään: kunhan pitää lantion ALEMPANA kuin vyötärön.

Vierailija
11/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit nyt edes vaivautunut ottamaan selvää miten 11-vuotiaat tytöt kirjoittaa.

Vierailija
12/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkotat?

Vierailija
13/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat AV:n aloituksista muistuttaa sitä miten 11-vuotiaat tytöt kirjoittaa, mites tämä nyt eroaa niistä?

Vierailija
14/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sinun kivut ovat lieviä, vai väitätkö että menisit töihin tai kouluun jos kipusi olisivat sellaiset, että pystyt vain makaamaan vessan lattialla ja yrität pidättää oksennusta niin kauan, että burana toisi edes pienen helpotuksen. T. 24 vuotta -9kk menkkakipuja (nykyään onneksi jo lievempiä)

Ajan kanssa oppii ennakoimaan kuukautisten alkamisen niin, että osaa ottaa buranan jo ennen kuin pahin kipu iskee, ensimmäisten menkkojen kanssa on ihan hyväksyttävää olla kotona ja levätä, kuuma suihku voi myös auttaa, lisäksi joillain auttaa kevyt liikunta.

Vierailija
15/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin sen luvan kotiin jäämiselle pyydät omilta vanhemmilta ei täältä. Samoin kysyt vanhemmiltasi, jos tarvitset särkylääkettä. Omin päin ei pidä mennä ottamaan. Alle 12-vuotiaalla on vielä lasten annostus.

Vierailija
16/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kotona kipulääkkeitä? Apteekista saa Buranaa ilman reseptiä. 800mg kerralla, uusi satsi myöhemmin päivällä. Tehoaa melko pian. Myös urheilu ja erityisesti vatsalihasliikkeet auttavat kuukautiskipuihin, kunhan muistat, että pidät lantion ylempänä kuin vyötärön (jottei veri valu väärään suuntaan).

11-vuotiaalle ei myydä Buranaa ja annostus tuonikäiselle on 200 mg. Miettikää vähän mitä kirjoitatte! Lapsi kyseessä.

Vierailija
17/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin... meidän vitosluokkalainen ainakin osaisi kirjoittaa menkkakivut yhteen. Vaikuttaa nuoremman tekstiltä. 

Vierailija
18/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori unohin😂

Vierailija
19/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammat eivät pysty kuittaamaan poissaolomerkintöjäsi wilmaan, joten parasta kysyä omilta vanhemmilta asiaa.

Vierailija
20/26 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi ja pitää jäädä lepäämään kun on kovat vatsakivut.  Ymmärrän hyvin sinua kun minulla oli myös nuorena todella vaikeat kk-kivut aina parina ensimmäisenä päivänä.  Buranaa voi ottaa reilusti eli kaksi 400 mg:n tablettia 3-4 krt päivässä.  On tosella ikävää kun ei vieläkään ole saatu kuriin näitä kivuliaita kuukautisia.  Puhu äidillesi jos voit.  jos et voi puhu kouluterkkarille jos sitä kautta saisi apua.  Välttämättä kouluterkkarikaan ei ehkä ymmärrä miten kovista invalidisoivista tuskista on kysymys jos ei itsellä ole ollut.  Kuitenkin luulen että jotakin lievitystä  olisi saatavilla muutakin kuin kipulääkkeet.  Lohdutan sinua sillä että vanhempana kivut hellittivät ja kun syö ehkäisypillereitä, niistä saattaa olla apua.   Toivottavasti saat apua tuohon kiusalliseen ja tuskalliseen toistuvaan vaivaan.

Älkää nyt hitto ehdotelko synteettisiä hormoneja lapselle! Ymmärrän kyllä, että tarkoitit käyttöä silloin kun ehkäisyn tarve on, mutta silti on väärin iskostaa ehkäisypillerit nuorten mieleen jonain naistenvaivojen ja hormonimuutosten ihmelääkkeenä ilman haittavaikutuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi