Sain työn jota ystävänikin haki - miten kertoa?
Hei!
Lyhyt versio: Miten kerron ystävälleni, että sain työn, jonka hän halusi?
Pitkä versio:
Hyvä ystäväni ja minä olemme saman alan ihmisiä, ja kun piirit on pienet, haimme useita samoja paikkoja. Ystäväni todella todella halusi nimenomaan tämän työn noista kaikista, koska siinä oli hyvät etenemismahdollisuudet muihin saman puljun tehtäviin, jotka häntä kiinnosti. Minä taas halusin nimenomaan tämän työn sen itsensä takia, ja minulla oli siihen osaamista ja meriittejä mm. eräästä kilpailusta; toiset hommat ei kiinnostaneet. Todennäköisesti tämän vuoksi minut kutsuttiin haastatteluun, ja ystävääni ei lainkaan. Tästä ystäväni harmistui todella, enkä ole kolmeen viikkoon nähnyt häntä ollenkaan (mikä on tavatonta, koska yleensä lenkitämme koirat yhdessä aina tiettyinä päivinä, nyt on sit ollut aina "muuta tekemistä"/"kävin jo" tms.). Tai kerran näin lähikaupassa, silloin ystävälläni oli ylileveä hymy huulilla - tiedän että tämä on todella vaikea paikka hänelle. Hakuprosessissa oli useita vaiheita, joten pari viikkoa on mennyt. Sain tiedon, että minut on valittu tehtävään, ja ilmeisesti kaikille hakijoille ilmoitetaan minun valinnasta huomenna sähköpostitse (en ole 100 % varma, että minut valitaan). Pelkään että ystäväni harmistuu entisestään, jos en kerro itse vaan hän saa lukea sen sähköpostilla. Miten kerron? Olemme jo yli kolmekymppisiä, joten tällainen loukkaantuminen (?) tuli vähän yllätyksenä, enkä enää tiedä miten toimia.
Kommentit (19)
"Sain tiedon, että minut on valittu tehtävään, ja ilmeisesti kaikille hakijoille ilmoitetaan minun valinnasta huomenna sähköpostitse (en ole 100 % varma, että minut valitaan)."
Miten et ole varma, jos olet kuitenkin saanut tiedon? Vai kuulitko huhuja?
Et edes ole kuullut ystävästä viikkoihin, niin miksi edes mietit, miten kerrot työpaikasta? Sekö on ensimmäinen asia, mitä mielestäsi sinun pitäisi tehdä?
* siis tarkoitin, en ole 100 % varma että minun nimi mainitaan, ei "valitaan" -AP
Minun "ystäväni" kuuli vapaasta paikasta kun kerroin hakeneeni siihen, kiilasi ohitseni suhteittensa kautta ja sai paikan, jonka jälkeen leuhki ja piikitteli päihittäneensä minut. Hän on nykyään entinen ystävä.
Teidän tilanne kuulostaa erilaiselta. Minusta ystävälläsi ei ole oikeutta loukkaantua sinulle. Kerro asia hienotunteisesti.
Jos teille ei tule luonnollista kohtaamista ennen sähköpostijulkistuksen lähettämistä, en etsimällä etsisi kaveria ja hieroisi asiaa hänen naamaansa. Ilmoituksen julkistuksen jälkeen voit sanoa, että sait itsekin tiedon vasta juuri ennen julkistusta, jos ystävä alkaa tivata, mikset kertonut mitään.
Kyseessä on erittäin hyvä ystäväni, jonka kanssa tavallisesti näemme useita kertoja viikossa, mm. koirien kanssa lenkillä, pienet lapset leikkivät yhdessä, syömme toistemme luona ym. Jos kyseessä olisi joku ei-niin läheinen ystävä, en asiaa miettisi yhtään, mutta tämän ystävän kohdalla mietin, sillä hän on tärkeä minulle ja tiedän, että koko juttu harmittaa.
Tuossa oli tosiaan ajatusvirhe- en ole 100 % varma, että mainitaanko että "tehtävään on valittu Aatamin Eeva" vai pelkkä "valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun"-tyyppinen - mielestäni käytäntönä on kuitenkin ollut mainita valitun henkilön nimi. Olen siis varma, että minut on valittu, minulle kerrottiin nyt viikonloppuna ja muille sitten maanantaina työsähköpostista. -AP
Ymmärrän, että hän voi olla kateellinen, mutta tuollaista mykkäkoulua tai välttelyä en ymmärrä. Hakijoita oli varmaan enemmänkin ja jos valinta oli vielä monivaiheinen ja ystävääsi ei edes kutsuttu haastatteluun, niin et mitenkään vienyt paikkaa häneltä. Jos et sinä, niin joku muu.
Onko vastaavaa käynyt aiemmin?
Mä en ilmoittaisi hänelle mitään erikseen. Olet jo yrittänyt pitää välejä yllä pyytämällä lenkille, ei sun tarvi jatkuvasti perään soitella.
Mielestäni sinun tulisi kieltäytyä ko työpaikasta, ettei "ystäväsi" suutu yhtään enempää.
Reilu ystäväsikin olisi tottakai kieltäytynyt ettei sinulle tule paha mieli.
Mun kollega sai sen virallisen "sinua ei valittu" -viestin ennen kuin minä että minut valittiin vakituiseen toimeen, helppo oli näin. Toki mullekin se oli jo suusanallisesti kerrottu mutta ei virallisesti :)
Ei sun tarvitse erikseen lähteä sitä sun ystävälles kertomaan. Kerrot sitten kun tapaatte kunnolla eikä mitään kaupassa ohimennen. Ja jos ystäväs ei enää kerkiä sua tapaamaan niin suksikoon kuuseen kateuksineen.
Ala on sellainen, jossa täytyy olla tietty koulutus, ja jos et ole itse ollut töissä paikassa X, tiedät vähintäänkin jonkun opiskelukaverin, joka siellä on/on ollut tai vähintäänkin opiskelu/työkaverisi tietää tai tuntee jonkun. Piirit on siis aika pienet, ja väkisinkin kaikki hakevat samoja paikkoja. Tämä vain oli nimenomaa se yksi, jossa ystäväni haluaisi työskennellä vaikka koko työuransa, ja minä nyt olin vain ansioituneempi tähän nimenomaiseen tehtävään. -AP
Onnea työpaikastasi! Jos ystävyys ei palaudu, ikävää, mutta syy ei ole mielestäni sinussa.
Tuskin ystäväsi saa sähköpostia, ellei hän ollut edes haastattelussa. Yleensähän ilmoitetaan vain haastatteluissa olleille.
Ei niissä kirjeissä koskaan ilmoiteta nimeltä kuka on valittu.
Julkisella puolella tulee lähes aina kaikille viesti ja monissa mainitaan nimi. Yksityisistä firmoista ei aina ilmoiteta enkä muista, että nimeä olisi koskaan mainittu.
Juuri tämän takia en koskaan kerro kavereilleni, jos olen hakenut jotain työpaikkaa. Näitä suhteilla tai tutkinnolla ohikiilaajia, jotka hakevat ja pokkaavat paikan ihan vaan kiusallaan kilpailumielessä on valitettavan paljon. Luopuvat sitten hommasta kaikessa hiljaisuudessa hetken päästä ja haku uudelleen käyntiin. Joillakin ihmisillä kilpailuvietti tai kateus on niin voimakas.
Joku tuossa jo totesikin, että tämä tilanne voi olla erilainen...tai sitten ei kun et avannut kovin tarkkaan tuota hakuprosessia ja miksi päädyit ottamaan juuri tuon työn vastaan. Olen joskus joutunut tuollaisen kiilauksen kohteeksi ja voin sanoa ettet pysty mitenkään lohduttamaan tai pienentämään pettymyksen iskua. Anna ajan tehdä tehtävänsä. Kaikkia ystävyyssuhteita ei pysty pelastamaan. Jos ystäväsi ottaa yhteyttä ja asia tulee luontevasti puheeksi niin voit esim. lyhyesti harmitella hänen puolestaan ja todeta, että vaikka sinut valittiin tähän tehtävään niin hänelle on varmasti olemassa jonkin vielä sopivampi työpaikka.
Jos kaveris ei päässy edes haastatteluun ni eiköhän oo kokenu tappionsa jo siinä. Eli on siinä vaiheessa jo tajunnut ettei hän ainakaan paikkaa saa.
Kerro pois vaan :) jos ei osaa olla onnellinen sun puolesta ni jätä omaan arvoonsa. Onnea ja tsemppiä!
Työnantaja valinnan on tehnyt, et sinä. Olit ilmeisesti pätevämpi tehtävään. Ystäväsi on lapsellinen. Onnea uuden työpaikan johdosta!