Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai että mä vihaan tätä kevätaurinkoa!!!

Vierailija
05.03.2017 |

Ihan kauhee olo aina kun alkaa tää helvetillinen kevätauringon kirkkaus: pää kipee, näkö hämärtyy (kaikki näkyy ihan niinku usvan läpi), oksettava olo, TAJUTON väsymys ja masentunut, apaattinen olo. Pari tuntia tänään olin ulkona keskellä päivää ja nyt loppupäivä mennytkin sisällä verhot kiinni ja buranaa syöden, voimia keräten, yötä odottaen. Ja KYLLÄ, aurinkolasit oli koko ajan päässä kun pihalla olin. Joka keväinen juttu tämä ja toistuu joka helvetin aurinkoinen kevätpäivä, kunnes koittaa kesä. Onko palstalla kohtalotovereita?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Mun on pitänyt pitää tänään kaikki verhot kiinni kun ärsyttää se kirkas paiste joka tulee sisään kotiin. Tekee kipeää silmiin.

Vierailija
2/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vihaan sitä pölyn määrää, mikä paljastuu auringon paistaessa. Ihan kun en olisi siivonnut ikinä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin oon ilonen että vietän kaikki päivät töissä, viikonloput verhot kiinni... Kesää odotellessa🙄

Vierailija
4/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu lumesta, koska se valkoisena aineena heijastaa voimakkaasti auringonvaloa, jolloin valon vaikutus ikäänkuin voimistuu. Kunhan lumet sulaa pois, niin sitten ei häikäise enää samalla tavalla.

Vierailija
5/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät on julminta aikaa. 

Vierailija
6/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu lumesta, koska se valkoisena aineena heijastaa voimakkaasti auringonvaloa, jolloin valon vaikutus ikäänkuin voimistuu. Kunhan lumet sulaa pois, niin sitten ei häikäise enää samalla tavalla.

Sitten pöly tulee esiin ja rumat ruskeat lumikasat reunustavat teitä.

Vierailija
7/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä! Aurinko on kesällä vähemmän rasittava, kun ei ole niin kirkasta ja se paistaa korkeammalta.

Vierailija
8/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ihanaa ku aurinko paistaa :)

Vierailija
9/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto mä kans vihaan kevättä ja lintujen titityy, tulis vaan se kesä, haluan nukkua ohi tämän kevään.

Vierailija
10/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no kaikkea ei voi valitettavasti saada. Mitä tummempi aine tai pinta, niin sitä vähemmän se heijastaa valoa ja päinvastoin. Pakkaslumi heijastaa peräti 90% valosta takaisin, vesikelin lumi taas heijastaa jo kymmeniä prosentteja vähemmän. Paljas, märkä, tumma maa heijastaa vain 5%-10%. Katupöly taas alkaa lähteä sillä, kun ruoho ja kasvillisuus alkavat kasvamaan.

Vierailija
11/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta mulla jatkuu koko kesän. Syksyllä, kun pimeys alkaa, minä alan taas elää.

Vierailija
12/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vampyyrien kevätkokous?

Vierailija
13/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no kaikkea ei voi valitettavasti saada. Mitä tummempi aine tai pinta, niin sitä vähemmän se heijastaa valoa ja päinvastoin. Pakkaslumi heijastaa peräti 90% valosta takaisin, vesikelin lumi taas heijastaa jo kymmeniä prosentteja vähemmän. Paljas, märkä, tumma maa heijastaa vain 5%-10%. Katupöly taas alkaa lähteä sillä, kun ruoho ja kasvillisuus alkavat kasvamaan.

Paljonko kuiva asfaltti heijastaa kesällä? 

Vierailija
14/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta mulla jatkuu koko kesän. Syksyllä, kun pimeys alkaa, minä alan taas elää.

Sitten sinun ei auta muu, kuin muuttaa kesän ajaksi etelään. Pohjoisen kesä kun on valoisa. Enää muuten vain 2½ viikkoa ja Pohjoisnavalla alkaa puoli vuotta kestävä yötön yö, joka sieltä päivä päivältä hiipii koko ajan vähän etelämmäksi kesäpäivän tasaukseen asti.

Ainakin Keski-Eurooppaan tai mahdollisesti jopa Etelä-Eurooppaan asti on mentävä ennen kuin löytyy useiden tuntien pituiset pimeät kesäyöt. Mutta Keski-Euroopan ja varsinkin Etelä-Euroopan pimeät kesäyöt saattavat osaltaan olla syy siihen, miksi kesäaikaan ylipäänsä Euroopan Unionissa aikanaan siirryttiin. Koska siellä haluttiin lisää valoa iltoihin. Täällä Pohjolassahan sillä ei niin paljon merkitystä ole, koska täällä on kesällä ympäri vuorokauden niin valoisaa.

Vierailija
15/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko kuiva asfaltti heijastaa kesällä? 

Tähän en vastausta tiedä, mutta se on luultavasti enemmän, kuin paljaan, märän ja tumman maan osalta. Ei se kuiva asfaltti kuitenkaan kovin paljon heijasta, koska se on tummaa. Vielä kun asfaltti näyttää auringonpaisteessa niin hyvin lämpenevän, niin kyllä sekin siitä kertoo, että heijastamisen sijasta se auringonvalo siihen suurimmaksi osaksi ainoastaan imeytyy.

Vierailija
16/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämänhetkiselle auringonpaisteelle ja päivän pituudelle otetaan vertailukohta syksyltä, niin tällaiset olosuhteet ovat syksyllä lokakuun alkupäivinä, jossain siellä lokakuun 5. päivän tienoilla. Siihen aikaan tosin ei ole lunta oikeastaan koskaan missään päin Suomea, vaan ainoastaan tumma maa, joten silloin se auringonpaiste ei siis näytä läheskään yhtä häikäisevältä kuin miltä se normaalisti näyttää tähän aikaan vuodessa.

Vierailija
17/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap käynyt milloin viimneksi optikolla/silmälääkärillä?

Itselläni häikäisi ennen ihan hemmetisti ja auringonpaisteesta tuli päänsärkyä. Menin muista syistä silmälääkärille ja mulla on hajataittoa paljon ja se on kuulema "sirovaa" laatua. Lääkärin mukaan häikäisy johtuu siitä. Helpotti kun sain silmälasit ja aurinkolasit vahvuuksilla.

Vierailija
18/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö sitä, että niin hassulta kuin se tuntuukin, niin talvella Maapallo on kiertoradallaan kaikkein lähimpänä Aurinkoa? Tai oikeastaan kyllä Pohjoisen pallonpuoliskon talvella.

Vierailija
19/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap käynyt milloin viimneksi optikolla/silmälääkärillä?

Itselläni häikäisi ennen ihan hemmetisti ja auringonpaisteesta tuli päänsärkyä. Menin muista syistä silmälääkärille ja mulla on hajataittoa paljon ja se on kuulema "sirovaa" laatua. Lääkärin mukaan häikäisy johtuu siitä. Helpotti kun sain silmälasit ja aurinkolasit vahvuuksilla.

Joo käytän silmälaseja ja aurinkolaseja vahvuuksilla. Hajataittoa on minullakin reilusti ja se on varmasti osasyy tähän valoherkkyyteen. Mutta jotenkin tuntuu ihan kuin menisi koko aivojen kemia ihan sekaisin tuosta auringonvalosta, vaikuttaa ihan päinvastoin kuin pitäisi! Hieman salaa kadehdin kamuja, jotka istuu seinustalla auringonpaisteessa ja nautiskelee. 

Vierailija
20/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Take it easy babe, take it as it comes.