Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan liesituulettimen päälle uudessa asunnossa?

Vierailija
05.03.2017 |

Helppiä uusavuttomalle! Liesituulettimessa on ainoastaan valonäppäin. Käyttöohjeessakaan ei kerrota. Kyseessä X-LINE-tuuletin.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun asunnossa on ohjattu liesintuuletin eli tavallisesti se on päällä aamuisin  6 - 7 eli aamupuuron keittämisen aikaan. Sitten 16 - 18 milloin päivällinen tehdään.

Joo sitä 70-luvun ajattelua kun kaikki tekivät kaikki asiat aivan samaan aikaan...

Ja hah hah! 1970 rakennetussa kodissani saa liesituulettimen päälle silloin kuin haluaa.

HAH HAH. Katsoppas kun asuntoja on rakennettu erilaisia. Jossain saa ja jossain ei saa.

No 𝐇𝐀𝐇𝐇𝐀𝐇 saatana! Ei pidä yleistää!!!

Älä sitten yleistä.

oleтpa vιттυмaιnen! 😡

Kyynel. Elämä on kovaa mutta koita kestää.

Kyynel 😁 Joku vielä käyttää tuota 😁😁😁

Vierailija
22/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoyhtiön luulisi osaavan neuvoa ja jopa naapurilta voi kysyä, jos uskaltaa. Meillä on noin kymmenen vuotta sitten täysremontoitu vuokra-asunto, jonka asukaskansiossa on kaikkien kodinkoneiden käyttöohjeet. Onneksi liesituulettimen käyttöohje löytyi meillä siitä.

En kuitenkaan ole yllättynyt, ettei mitään ohjeita ole. Meille tuotti ongelmia honata, kuinka suihkusuuttimen saa päälle (Mora:n hana). Siihen ei tietenkään löytynyt mitään ohjetta, mutta lopulta se selvisi eli vedetään alas osoittavaa hanaa ympäröivä reunukselta näyttävä rengas alas. Samoin parvekeoven lukitus aiheutti alussa verenpaineen nousua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun asunnossa on ohjattu liesintuuletin eli tavallisesti se on päällä aamuisin  6 - 7 eli aamupuuron keittämisen aikaan. Sitten 16 - 18 milloin päivällinen tehdään.

Joo sitä 70-luvun ajattelua kun kaikki tekivät kaikki asiat aivan samaan aikaan...

Ja hah hah! 1970 rakennetussa kodissani saa liesituulettimen päälle silloin kuin haluaa.

HAH HAH. Katsoppas kun asuntoja on rakennettu erilaisia. Jossain saa ja jossain ei saa.

Älä sitten yleistä.

oleтpa vιттυмaιnen! 😡

Elämä on kovaa mutta ....

...ilman kovaa ei olis elämää! Urpo!!!

Vierailija
24/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä pysty itse laittamaan päälle. Olen asunut ainakin kolmessa asunnossa joissa se kytkeytyy päälle ainoastaan tiettyinä kellonaikoina.

Ei se noin mene, on aina päällä, mutta tehostus pari kertaa päivän aikana, jolloin ilmamäärä on korkeampi ja pitää kovempaa ääntä, mistä johtuu yleinen luulo, että on vain välillä päällä.

Vierailija
25/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä pysty itse laittamaan päälle. Olen asunut ainakin kolmessa asunnossa joissa se kytkeytyy päälle ainoastaan tiettyinä kellonaikoina.

Ei se noin mene, on aina päällä, mutta tehostus pari kertaa päivän aikana, jolloin ilmamäärä on korkeampi ja pitää kovempaa ääntä, mistä johtuu yleinen luulo, että on vain välillä päällä.

No kai jokainen ihminen tajuu ilmanvaihdon olevan jatkuvasti päällä? Muutenhan asunnoissa olisi olo aika inhoittavaa kun ilma "seisoisi" paikallaan. Se mikä vanhoissa taloissa on hyvä on painovoimainen ilmanvaihto jossa ilmavaihtuu vaikka sähköjä ei olisi.

Uusissa taloissa sähköt menee tai ilmanvaihtokone hajoaa on nopeasti aika hemmetin tukala olla.

Vierailija
26/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummeli kirjoitti:

Onko kyseessä tämä?

https://www.vallox.com/files/507/KAHUltx_sf_031110.pdf

Ei. Kuten sanoin, siinä on vain yksi katkaisin ja sekin valolle.

Vierailija
27/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten yleistä.

oleтpa vιттυмaιnen! 😡

Elämä on kovaa mutta ....

...ilman kovaa ei olis elämää! Urpo!!!

? Onko sinulla kaikki ok?

Vierailija
28/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mul on vain yks katkaisin seinässä. Ei ala ilma vetämään. Ei vedä myöskään ilman mitään katkaisimia. Vähän ihmettelen, että miksi juuri viimeisen päälle rempattuun asuntoon ei laiteta niinkin tärkeää toimivaa kodinkonetta kuin liesituuletin.

Ap

Jos ilmanvaihto on oletuksella että liesituuletin kytekytyy päälle tiettyyn aikaan, on kiellettyä asentaa itse päälle laitettavaa liesituuletinta. Voit kyllä itse asentaa aktiivihiilisuodattimella olevan liesituulettimen, mutta ilmanvaihtoon et tosiaan saa omaasi yhdistää. Kaikki ei vaan koe liesituuletinta niin tärkeäksi että alkaisi panostamaan aktiivihiilisuodattimelliseen versioon. Minä esimerkiksi en oikein ymmärrä sen funktiota, ei ole koskaan tullut vastaan tilannetta jossa tarvitsisin sitä vaikka ruokaa laitan paljon. Ärsyttää vaan se humina enkä näe että siitä olisi mitään hyötä. Omaan rempattuun asuntoon en siis todellakaan asentanut aktiivihiilisuodattimellista.

Vierailija
29/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tiedän kyllä että ilmanvaihto on jatkuvasti päällä. Kuitenkin "liesituuletin menee päälle" on huomattavasti lyhyempi kirjoittaa kuin "tehostettu ilmanvaihto menee päälle".

30/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla vain pelkkä liesikupu valaisimella, ei varsinaista liesituuletinta huippuimurilla tai moottorilla.

31/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Sulla taitaa olla vain pelkkä liesikupu valaisimella, ei varsinaista liesituuletinta huippuimurilla tai moottorilla.

https://www.vallox.com/tuotteet/vallox_x-line_ktx.html

Ilmeisesti tämä malli?

Vierailija
32/36 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai jokainen ihminen tajuu ilmanvaihdon olevan jatkuvasti päällä? Muutenhan asunnoissa olisi olo aika inhoittavaa kun ilma "seisoisi" paikallaan. Se mikä vanhoissa taloissa on hyvä on painovoimainen ilmanvaihto jossa ilmavaihtuu vaikka sähköjä ei olisi.

Uusissa taloissa sähköt menee tai ilmanvaihtokone hajoaa on nopeasti aika hemmetin tukala olla.

Itse asiassa useimmat eivät tajua. Ja tuollainen systeemi oli käytössä -70 luvulla. Suurimalla osalla kerrostalo asukkaista on sellainen hiilipanoksen läpipuhaltava liesituuletin, mikä ei puhalla ulos asunnosta, vaan vain kierrättää sisäilmaa ja pitää kovaa ääntä.

Painovoimainen ilmanvaihto ei toimi, koska olosuhteet ulkona muuttuvat, välillä on yli ja välillä alipainetta. Ja lisäksi pakkasilman ottaminen sisään ilman esilämmitystä ei ole järkevää, eikä lämmitetyn ilman ulos puhaltaminenkaan, siksi iv koneet  on keksitty.

Vierailija
33/36 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten  kysyin huoltomieheltä että milloin liesituuletin  on päällä ?

Vastaus oli että silloin kun ihmiset yleensä tekee ruokaa !!

Vierailija
34/36 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kysyä naapurilta?

Vierailija
35/36 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä saa vessankin varmaan vedettyä vain tietyllä kellonlyömällä.

Vierailija
36/36 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on valolla varustettu liesikupu, ei - tuuletin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi