Asiakaspalvelutyössä olevat, miten kestätte ilkeät asiakkaat?
Yksi asiakas oli tyytymätön palveluun, vaikka totta kai yritin parhaani kuten aina kaikkien kohdalla. Hän on käynyt kahdesti sen jälkeenkin ja kummallakin kertaa rääkäisi minut nähtyään, että voi ei, taasko sinä, eikö täällä ole ketään muuta. Tuntui tosi ikävältä, kun muut asiakkaat kuulivat ja varmaan kuvittelivat että olen täysin paska työntekijä. Jäi koko loppupäiväksi inhottava olo. En kestä jos tuo asiakas tulee vielä ja joudun kohtaamaan hänet.
Kommentit (52)
Nauramalla asiakkaille kahvihuoneessa. Eli huumorilla.
Vierailija kirjoitti:
Nauramalla asiakkaille kahvihuoneessa. Eli huumorilla.
Tää. Jotkut ihmiset suivaantuvat huolella kuullessaan, että kyllä vaan työntekijät puhuvat asiakkaista paskaa keskenään. Mutta he eivät tajua sitä, että kun sua huoritellaan ja älykkyyttäsi kyseenalaistetaan useita kertoja päivässä niin siinä hajoaa pää jos ei pääse jonkun kanssa purkamaan. Työpaikallahan se on paras tehdä, koska ainakin meillä on aikalailla sama asiakaskunta, joten kollegani ovat olleet tekemisissä samojen asiakkaiden kanssa. Meillä on heille jopa lempinimiä. Hui. En tiedä luulevatko nää ylemmyydentuntoiset kusipäät, että me tunnemme jotakin pelonsekaista kunnioitusta heitä kohtaan? Ehei, me keksimme heille typeriä lempinimiä ja imitoimme heitä keskenämme ja nauramme itsemme tärviölle. Näin jaksamme taas tervehtiä hymyillen, kun he astuvat toimistoomme.
En ota itseeni, eihän se asiakas minua tunne! Enemmän huvituttaa (hetkellisesti) ne surulliset ihmiset, jotka jaksavat olla ilkeitä tuntemattomille. Ajattelen usein että ainakin saan lisää kokemusta asiakaspalvelusta kun olen siinä hiljaa, esittäen mukavaa, kaikille hiippareille jota tapaan. Asiakkaat tulevat ja menevät, ei niihin kannata hirveästi kiinnittää huomiota.
No jospa tämä "poju" vain jännitti tilannetta, varsinkin jos huomasi armottoman asenteesi..?!
1. Jos asiakas puhuu vaan asiasta, tyyliin "Täällä on pielessä asia x", niin en ota henkilökohtaisesti. Keskityn asiaan, väännän rautalangasta tai pahoittelen.
2. Jos menee henkilökohtaisuuksiin "Olet idiootti", niin jätän palvelematta ja sanon ettei minulle puhuta noin. Jos saan tämän vuoksi potkut, sitten saan. En nuole muitten perseitä.
Olen masokisti ja tykkään kun joku alistaa ja vttuilee minulle. Rakastan yli kaiken "pottumaisia" asiakkaita.
Nuorena parit itkut väänsin kun en voinut ymmärtää, että kusipäisiä ihmisiä on oikeasti olemassa. Sittemmin, nyt jo yli 30v aspan töitä tehneenä olen kehittänyt näille kuspäille, joita on onneksi harvoin, oman tyylin. Palvelen nämä oikein, oikein ymmärtävästi ja pyytelen anteeksi ja tietysti toivotan oikein hyvät päivänjatkot. Se ilme kun kuspää ei oikein tiedä mitä tehdä kun myyjä ei ollenkaan vttuunnu vaikka kaikkensa tekee. Sitten vielä ajatus, mulle maksetaan tästä ja tuolle ei, että ihan ilmaiseksi rääpii naamaansa.
Vierailija kirjoitti:
Tommosesta asiakkaasta itse asiakkaana saisin vain erittäin juntin ja möllin mielikuvan. En tosiaan ajattelisi että myyjä on joku urpo.
Mä korostan tätä vielä tahalleni olemalla superkohtelias möllille. Ai että mä nautin, kun mä ole se joka haltsaa tilanteen kuin tilanteen kylmän rauhallisesti hyvällä käytöksellä. Mun hyvä käytös saa sen möllin näyttämään vieläkin möllimmältä.
Teen haastavaa työtä, koska vastaan mm. vaikeista mielenterveysongelmista kärsivien ihmisten soittoihin. Valtaosa asiakkaista on mukavia ja kohteliaita, mutta joukossa on törkeästi käyttäytyviä ja vaativia ihmisiä. He eivät tunnu hahmottavan sitä, että olen auttamassa ja neuvomassa heitä HEIDÄN aiheuttamassaan tilanteessa.
Ei, en ole idiootti, koska heillä on ongelmia.
Suhtaudun kaikkeen viihteenä. Eli alan katsella asiakkaan ”esitystä” ja en siis koe kiukuttelua henk koht millään tapaa. Vuosien rutiini auttaa.
Lukematta muuta kuin otsikon:
Minä tykkään ihmisistä ja asiakaspalvelutyöstä. Mulle on haaste, että saan asiakkaan poistumaan toimistosta hyvällä mielellä. Sen "hankalankin" asiakkaan. Tällä hetkellä en ole työelämässä, mutta sinne on kova ikävä.
Ajattelen niinkin, että ehkä tämä työpaikka olisi tarpeellisempi jollekin nuoremmalle ihmiselle ja minä jäisin vain "lepäämään laakereillani" 😊