Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette ota/halua kuittia

Vierailija
04.03.2017 |

Ettekö koskaan osta viallisia tuotteita? Korkkivikaista viiniä, valkoiseksi kuivahtanutta suklaata, juustoa joka onkin homeessa, paitaa, jossa onkin reikä tai joka kutistuu enemmän kuin 30 % pesussa, vaikka noudatitte ohjetta?

Miksi ette halua kuittia?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta enen = *mutta en. Helvetin puhelin lisäilee sanoja.

Vierailija
22/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli ostamani juusto pilaantunut.

Keskolle reklamaatio kuvan kanssa netissä, sain 10 € hyvityssetelin. Ei tarvinnut kuittia, paljon parempi kuin uusi juusto tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan yleensä kuitin, mutta se johtuu lähinnä siitä, että olen itse kaupassa töissä ja kuitti on varalla, jos vienkin jonkun tuotteen töihin niin voin todistaa, että olen sen jo maksanut.

Jos taas en ota kuittia, se johtuu siitä, että vaikka joku ruokakaupan tuote ei olisi ok, en jaksaisi nähdä vaivaa sen palauttamiseen. Näin yleensä jos käyn kaupassa, joka ei ole lähellä kotiani.

Minä en ole kaupassa töissä, mutta otan kuitin, koska menen yleensä toiseen kauppaan ensimmäisen jälkeen, ja silloin pitää tarvittaessa olla esittää kuitti, ettei laukussa oleva tuote ole siitä kaupasta pöllitty. Ilmeisesti ne jotka ei kuitteja ota ei sitten sitten käy monissa kaupoissa peräkkäin ostosten kanssa?

Kuitin ottaminen ja hävittäminen ei mun mielestä ole hirveän iso vaiva. Pieniä lappusiahan ne on, ei mitään merkitystä jätelaskussa.

En ota kuittia ja kyllä käyn muissa kaupoissa, koska ei kukaan syytä ketään pöllimisestä vain kassissa olevien tavaroiden perusteella.

Olin nelisen vuotta osa-aikasesti itsekin tosiaan kassana ja jos kameroista ei näy tai kukaan ei näe varastamista, ei ketään voi siitö syyttää.

Vierailija
24/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjiltä vaadin kuittia, en rupea rottia tukemaan, mutta suosin aina rehellistä yrittäjää ohi ketjujen ja etäorjilla teetetyn halpisskeidan. 

En säästele kuitteja, jos minulle on myyty viallinen tuote reklamoin myyjälle ja vaadin purkua tai hyvitystä, en mielestäni tarvitse tällaista varten kuittia. 

Kannatan kyllä veroalea ja sosiaaliturvan leikkauksia ynnä muun hyysäyksen, mutta varkaaksi en itse ala, mitä siitäkin tulisi. 

Yrittäjä itsekin olen.

Vierailija
25/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä löydän ruokakaupan kuitista rahastusvirheen noin kerran kuussa - tosin käynkin kaupassa joka päivä. Otan kuitin ja tarkistan myös sen. Kotona laitan sitten roskiin noin viikon kuluttua.

Olen ihmetellyt, kun tuntuu kassoilla että olen ainoa, joka kuitin ottaa. Ilmeisesti ihmiset ei sitten tarkista loppusummaa, pikkurahasta ei ole puutetta? Monesti ostosten summat voi riveittäin olla oikeat, mutta jää joku paljoustarjous tms. jonka pitäisi näkyä yhteissumman jälkeen miinuksena, saamatta. S-marketissa virheitä tulee yleensä irtopullissa, jos eivät ole itsepunnittavia, vaan koodit on kassalla. Esimerkiksi ostaa pienen munkin mutta myyjä lyökin sen ison hinnalla. Joskus punalappuale jää saamatta, eli se 30 %.

Vaikkei olisi virheitäkään, niin sitä oppii kummasti hintatietoiseksi, kun ottaa kuitin ja vielä ostosten pakkaamisen jälkeen kertaa, että mihin helvettiin sitä rahaa taas meni.

Kuitin sisältämä terveydelle vaarallinen aine ei ole kuluttajalle ongelma, sitä on niin vähän ja normaali ihminen koskettaa kuittia vain kerran pari päivässä. Lähinnä kassatyössä olevat saavat altistuksen.

Ihanko oikeasti käyt kaikki kuitit rivi riviltä läpi? Hyvä sinulle, ja uskon kyllä että virheitä saattaa löytyä. Toki joskus varmasti myös sinun hyväksesi.

Itse ajattelen niin, että oma aikani on tärkeämpää/kalliimpaa kuin kuittien lukeminen. Jos vaikka kuukaudessa löytyisi 5 euron edestä mahdollisia virheitä (tämä on varmasti aikalailla yläkanttiin), hyväksyn sen mielelläni sitä vastaan, ettei minun tarvitse käyttää aikaa kuittien lukemiseen vaan voin huoletta jättää ne ottamatta tai heittää heti roskiin.

Vierailija
26/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan yleensä kuitin, mutta se johtuu lähinnä siitä, että olen itse kaupassa töissä ja kuitti on varalla, jos vienkin jonkun tuotteen töihin niin voin todistaa, että olen sen jo maksanut.

Jos taas en ota kuittia, se johtuu siitä, että vaikka joku ruokakaupan tuote ei olisi ok, en jaksaisi nähdä vaivaa sen palauttamiseen. Näin yleensä jos käyn kaupassa, joka ei ole lähellä kotiani.

Minä en ole kaupassa töissä, mutta otan kuitin, koska menen yleensä toiseen kauppaan ensimmäisen jälkeen, ja silloin pitää tarvittaessa olla esittää kuitti, ettei laukussa oleva tuote ole siitä kaupasta pöllitty. Ilmeisesti ne jotka ei kuitteja ota ei sitten sitten käy monissa kaupoissa peräkkäin ostosten kanssa?

Kuitin ottaminen ja hävittäminen ei mun mielestä ole hirveän iso vaiva. Pieniä lappusiahan ne on, ei mitään merkitystä jätelaskussa.

En ota kuittia ja kyllä käyn muissa kaupoissa, koska ei kukaan syytä ketään pöllimisestä vain kassissa olevien tavaroiden perusteella.

Olin nelisen vuotta osa-aikasesti itsekin tosiaan kassana ja jos kameroista ei näy tai kukaan ei näe varastamista, ei ketään voi siitö syyttää.

Minä menen joskus limu- tai energiajuomapullon kanssa kauppaan ja kannan sitä kädessäni. Luotan että se näkyy kameroissa. Pitää olla vähän badass, että saa elämään jännitystä! Näin minä näen asian.

Vierailija
27/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

d00tti kirjoitti:

Yrittäjiltä vaadin kuittia, en rupea rottia tukemaan, mutta suosin aina rehellistä yrittäjää ohi ketjujen ja etäorjilla teetetyn halpisskeidan. 

En säästele kuitteja, jos minulle on myyty viallinen tuote reklamoin myyjälle ja vaadin purkua tai hyvitystä, en mielestäni tarvitse tällaista varten kuittia. 

Kannatan kyllä veroalea ja sosiaaliturvan leikkauksia ynnä muun hyysäyksen, mutta varkaaksi en itse ala, mitä siitäkin tulisi. 

Yrittäjä itsekin olen.

Juuri sunlaisten "minä saan mitallin rehellisyydestäni" ihmisten takia suomi on pilalla

Vierailija
28/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä löydän ruokakaupan kuitista rahastusvirheen noin kerran kuussa - tosin käynkin kaupassa joka päivä. Otan kuitin ja tarkistan myös sen. Kotona laitan sitten roskiin noin viikon kuluttua.

Olen ihmetellyt, kun tuntuu kassoilla että olen ainoa, joka kuitin ottaa. Ilmeisesti ihmiset ei sitten tarkista loppusummaa, pikkurahasta ei ole puutetta? Monesti ostosten summat voi riveittäin olla oikeat, mutta jää joku paljoustarjous tms. jonka pitäisi näkyä yhteissumman jälkeen miinuksena, saamatta. S-marketissa virheitä tulee yleensä irtopullissa, jos eivät ole itsepunnittavia, vaan koodit on kassalla. Esimerkiksi ostaa pienen munkin mutta myyjä lyökin sen ison hinnalla. Joskus punalappuale jää saamatta, eli se 30 %.

Vaikkei olisi virheitäkään, niin sitä oppii kummasti hintatietoiseksi, kun ottaa kuitin ja vielä ostosten pakkaamisen jälkeen kertaa, että mihin helvettiin sitä rahaa taas meni.

Kuitin sisältämä terveydelle vaarallinen aine ei ole kuluttajalle ongelma, sitä on niin vähän ja normaali ihminen koskettaa kuittia vain kerran pari päivässä. Lähinnä kassatyössä olevat saavat altistuksen.

Ihanko oikeasti käyt kaikki kuitit rivi riviltä läpi? Hyvä sinulle, ja uskon kyllä että virheitä saattaa löytyä. Toki joskus varmasti myös sinun hyväksesi.

Itse ajattelen niin, että oma aikani on tärkeämpää/kalliimpaa kuin kuittien lukeminen. Jos vaikka kuukaudessa löytyisi 5 euron edestä mahdollisia virheitä (tämä on varmasti aikalailla yläkanttiin), hyväksyn sen mielelläni sitä vastaan, ettei minun tarvitse käyttää aikaa kuittien lukemiseen vaan voin huoletta jättää ne ottamatta tai heittää heti roskiin.

En ajattele kuitin tarkistamista vain siltä pohjalta, mitä minä henkilökohtaisesti siitä hyödyn. Kun oikaisutan koneella olevan väärän hinnan, kymmenet tai sadat ihmiset hyötyvät siitä.

Lähelläni on Neste-huoltoasema, jossa on talon tapa, että kassalla tuote maksaa monin verroin enemmän kuin hyllylapussa on hinta ilmoitettu. Taitaa olla tahallista ja yrittäjä luottaa siihen, että huoltoasemalla kun käydään ja tankataan, pistetään pari kolikkoa rahapeleihin ja ostetaan samalla myymälästä tuotteet niin asiakasta ei kiinnosta tarkistaa hintoja tai ottaa kuittia. Mutta aivan törkeitä erotuksia on ollut, alle viiden euron tuotteessa jopa yli kahden euron ero hyllyhinnassa ja kassahinnassa. Minä, juuri minä, pistin sille stopin.

Että ihan rauhassa saa alapeukuttaa kuitin ottamista ja tarkistamista. Alapeukuttajatkin hyötyvät.

Vierailija
29/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitin saa jälkeenpäinkin tulostettua. Jos on käyttänyt esim. S-ryhmän bonuskorttia, niin sen kortin avulla saa etsittyä vanhojakin kuitteja. Ja Gigantilla on myös hyvä systeemi, koneella tiedossa vanhatkin ostot omalla nimellä. Ei haittaa, jos takuukuitti häviää.

Mä tosin otan lähes aina kuitin, koska kuvittelen tarvitsevani sitä esim. kuukausittaisia menojani tarkkailemiseen. Tosin jälkeenpäin huomaan, että ihan turhaa.

Baarissa en ota kuittia, mutta viimekerralla olisi pitänyt. Huomasin nimittäin myöhemmin verkkopankista, että oli veloitettu liian paljon. Ostin kaksi kertaa saman juoman, ja toisella kerralla veloitettiin lähes tuplahinta (jonku toisenkin juoma?) Tosin en tiedä, olisko kuitti mitään pelastanut. Joskus tarkistan ostokseni kuitista, joskus vaan ruttaan taskuun.

Ja tänään ruokakaupassa oli veloitettu yksi tuote liian monta kertaa (lähes 7 euroa liikaa). Onneksi älysin tarkistaa kuitista heti, niin sen sai korjattua.

Jos ostan ihan vähän vaan, niin en yleensä ota kuittia. Suuria määriä ostaessa otan aina kuitin, koska muutaman kerran on veloitettu väärin, ja haluan nykyään aina tarkistaa. Tosin kerran ostin alepasta pelkästään yhden pasteijan ja jonku juoman. Kassa veloitti kahdesta pasteijasta. Kun kuitista tarkistim ja näytin, että oli veloittanut väärin, kassa tosi tympääntyneenä palautti sen muutamakyt senttiä takas. Mietin vaan, kuinka monelta jää huomaamatta tollaset.

Vierailija
30/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kuittia ei tarvitse välttämättä mihinkään. Ilman kuittiakin voi valittaa

Valitusoikeus ei ole sidoksissa kuittiin. Jos tuotteessa on virhe, siitä voi valittaa ilman kuittiakin.

Osto- tai takuukuitin olemassaolo ei ole ratkaiseva tekijä arvioitaessa, kuuluuko vian korjaaminen yrityksen vastuulle vai ei. Myyjällä, maahantuojalla ja/tai valmistajalla voi olla vastuu tuotteen virheestä riippumatta siitä, onko kuluttajalla esittää kuittia ostoksesta.

Kuluttaja voi osoittaa tuotteen ostopaikan tai -ajan ilman kuittiakin. Esimerkiksi maksukorttitosite, tiliote tai liikkeen tarra tuotteen pakkauksessa voivat todentaa ostopaikan ja -ajan. Joskus tarvittavien tietojen osoittamiseen riittää se, että tuote kuuluu liikkeen myyntivalikoimaan ja voidaan muutenkin kohtuudella ajatella tuotteen ostetun kyseisestä liikkeestä.

Olen ruokakaupassa töissä, ja meillä on ohjeet, että kuitti vaaditaan. Tuo ylläoleva varmasti koskee tapauksia, joissa olet ostanut jonkun yksittäisen tavaran, ja pystyt sen todistamaan. Että vaikka tililtäsi on liikkeessä veloitettu tuo summa, kun olet ostanut vaikka kengät. Mutta jos ostat vaikka Rainbow-keksejä/Pirkka-keksejä ja haluat niistä ilman kuittia valittaa, on paljon hankalampi osoittaa, että olet ne tietystä liikkeestä ostanut. Suosittelen asioiden sujuvuuden takaamiseksi kuittia.

Vierailija
31/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, kun tuntuu kassoilla että olen ainoa, joka kuitin ottaa. Ilmeisesti ihmiset ei sitten tarkista loppusummaa, pikkurahasta ei ole puutetta?

Itse ajattelen niin, että oma aikani on tärkeämpää/kalliimpaa kuin kuittien lukeminen.

Mulla sama. Vaikka ei tässä taloudellisesti kovin hyvin pyyhi, niin silti aika on tärkeämpää ja kalliimpaa kuin se vaiva ja stressi, joka minulle aiheutuisi, jos alkaisin kuitteja pläräämään.

Vierailija
32/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina kuitin.

Vaihto-ja palautusoikeus on aina kuittia vastaan, vaikka jotkut liikkeet siitä joustavatkin, niin en ota riskiä etten saisikaan tuotetta vaihdettua oman laiskuuteni takia.

Vierailija
33/55 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

janitanitaxxx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, kun tuntuu kassoilla että olen ainoa, joka kuitin ottaa. Ilmeisesti ihmiset ei sitten tarkista loppusummaa, pikkurahasta ei ole puutetta?

Itse ajattelen niin, että oma aikani on tärkeämpää/kalliimpaa kuin kuittien lukeminen.

Mulla sama. Vaikka ei tässä taloudellisesti kovin hyvin pyyhi, niin silti aika on tärkeämpää ja kalliimpaa kuin se vaiva ja stressi, joka minulle aiheutuisi, jos alkaisin kuitteja pläräämään.

Ihanan kirjaimellinen esimerkki sanonnasta "tyhmyydellä on hintansa"

Vierailija
34/55 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

janitanitaxxx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä mulla jonkin ruokakaupan kuitin tarkistamiseen mene juuri aikaa, samalla sen tarkistan kun kävelen kaupasta ulos. Kuitissa on yleensä n. 10-25 riviä, ne on silmätty nopeasti läpi. Tietysti jos on kovin hidas, huonomuistinen tai ei osaa laskea päässä, niin varmasti kuitin tarkistaminen tuntuu kamalan vaivalloiselta. Mutta vaikka se olisikin vaiva, se kannattaisi nähdä. Kun harjaantuu, nopeutuu. Ja toisaalta elämässä ei edes pitäisi aina priorisoida helppoutta ja mukavuutta muiden arvojen kustannuksella. Se nimittäin näkyy jo nyt suomalaisten terveydessä ja ulkonäössä.

Vierailija
35/55 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa ihmiset jotka valittaa jostain ihan pikkuvirheestä kuitissa, siis esim. sellaisesta, että saavat valitettuaan 20 snt takaisin. Siinä jono seisoo kun kiukkuinen täti haluaa 10 senttiä takaisin periaatteen vuoksi. Jalot periaatteet on kyllä tälläisella ihmisellä.

Sen ymmärrän jos valitetaan esim. siitä jos vaikkapa lohesta jää -30% tarra ottamatta. Se voi olla jo muutaman euron ja vaikka pienituloiselle jo merkittävämpi summa. Mutta oikeesti 10 sentillä ei ole mitään vaikutusta kenenkään talouteen.

Vierailija
36/55 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisit sinäkin Lidlissä. Rahaa säästyy muuhun eikä tarvitse miettiä jotain bonussenttien jäämisiä.

Ruokakaupan kuitilla en tee yhtään mitään, turhaa roskaa. Vaatekaupassa se menee kassiin mukaan. Kodinkoneiden yms elektroniikan kanssa eri asia, koska kuitti on monesti myös takuukuitti.

Vierailija
37/55 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa ihmiset jotka valittaa jostain ihan pikkuvirheestä kuitissa, siis esim. sellaisesta, että saavat valitettuaan 20 snt takaisin. Siinä jono seisoo kun kiukkuinen täti haluaa 10 senttiä takaisin periaatteen vuoksi. Jalot periaatteet on kyllä tälläisella ihmisellä.

Sen ymmärrän jos valitetaan esim. siitä jos vaikkapa lohesta jää -30% tarra ottamatta. Se voi olla jo muutaman euron ja vaikka pienituloiselle jo merkittävämpi summa. Mutta oikeesti 10 sentillä ei ole mitään vaikutusta kenenkään talouteen.

Tuskin kukaan sen takia huomauttaa, että itse saisi kymmenen senttiä takaisin. Vaan siksi, että kauppa saisi tiedon koneella olevasta väärästä hinnasta. Tai vaihtaisi edes hyllyyn sen hinnan, mikä on koneella.

Joissakin kaupoissa on systeemi, että jos kuitilla on eri hinta kuin koneella, asiakas saa kyseisen tuotteen kokonaan ilmaiseksi. Kuljun Kartanossa Tampereella esimerkiksi olen saanut - vaikka en sen vuoksi asiasta huomauttanut enkä koko asiasta edes tiennyt.

Vierailija
38/55 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina kassakuitin. Eipähän tule mitään ongelmia seuraavan kaupan kassalla, jos kassissani on jo ostoksia edellisestä kaupasta. Vain kuitilla voin todentaa, että ne on jo maksettu ja kaikki ok. Olen niin tarkka, että jos minulla on kauppaan mennessäni esim. kotoa tuotu paristo mallikappaleena paristo-ostosta varten, käyn ennen kauppaan menoa infopisteellä näyttämässä sitä paristoa ja asiakaspalvelija laittaa siihen merkinnän, että se on kotoa tuotu malli. Helpompi tietysti ottaa kännykällä kotona kuva, millaista paristoa on hakemassa, huomasin tämän vasta hiljattain.

Vierailija
39/55 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostan vaatteen tai jonkin (kalliimman) tavaran, tottakai otan kuitin ja yleensä myyjäthän sujauttavat sen suoraan pussiin ja esim. elektroniikkaan tulee takuukuitit erikseen.

Samoin otan kyllä kuitin ruokaostoksistakin, jos loppusumma on iso (koko viikon ruokaostokset kerralla). Sen sijaan jos käyn lähikaupasta hakemassa leipää ja maitoa tai suklaapatukan niin en vaivaudu kuittia ottamaan tai heitän sen heti kaupan roskikseen.

Vierailija
40/55 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostan vaatteen tai jonkin (kalliimman) tavaran, tottakai otan kuitin ja yleensä myyjäthän sujauttavat sen suoraan pussiin ja esim. elektroniikkaan tulee takuukuitit erikseen.

Samoin otan kyllä kuitin ruokaostoksistakin, jos loppusumma on iso (koko viikon ruokaostokset kerralla). Sen sijaan jos käyn lähikaupasta hakemassa leipää ja maitoa tai suklaapatukan niin en vaivaudu kuittia ottamaan tai heitän sen heti kaupan roskikseen.

Tuo on kyllä muuten tyhmä tapa sujauttaa kuitti pussiin, ainakin kysymättä! Minulla kuitti säilyy paremmin lompakossa. JOs myyjä laittaa kuitin mitään kysymättä pussiin, se jää sinne ja menee roskikseen kun pussi otetaan roskapussiksi, koska muovipussit on sähköisiä ja kuitti liimaantuu sinne kiinni niin ettei sitä huomaa ostosta pussista ottaessa. Multa on monta kuittia kadonnut ton takia ja kerran olisin tarvinnut, kun olisi pitänyt valittaa tuotteesta.