Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oho, Kela yllätti!

Vierailija
04.03.2017 |

Hain toimeentulotukea vain maaliskuun ajalle ja nyt parin viikon odottelun jälkeen oli tehty päätös toukokuun loppuun asti. Näinköhän Kela yrittää purkaa ruuhkia? Tuntuu hassulta vaikka onhan se tietty kai helpompaa noin puolin ja toisin.

Mites muilla odottelijoilla?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oottakaa kun perustulo tulee...

Monella on itku silmässä sitten kun tajuaa ettei enään tule mitään muuta. Se on vaan 560 euroa kuussa ja sillä on pärjättävä.

Laitathan tähän vielä sen lain mikä tuon mahdollistaa :) Vähimmäismäärä toimeentulolle ei kuitenkaan ole muuttumassa, olet ymmärtänyt väärin. 

En ole. Monet muut kuvittelevat saavansa muita tukia perustulon lisäksi. Mutta ainoa tulo tulee olemaan vain perustulo, jonka jokainen täysi ikäinen saa. Työssä olevat voittavat mutta esim. takuueläkkeellä olevat häviävät. On nimittäin aika iso ero saada kuukaudessa 750e+eläkkeensaajan asumistuki verrattuna 560e.

Olet ymmärtänyt erittäin väärin. Perustulon lisäksi saa asumistuen ja toimeentulotuen, jos sille on tarvetta. Se perustulon idea on nimittäin siinä, että se kannustaa työn vastaanottamiseen, koska silloin perustulon saa pitää, toisin kuin nykytilanteessa, jossa työttömyystuet lähtevät työllistyessä. Lue lisää täältä: http://www.kela.fi/perustulokokeilu-usein-kysyttya

Ei tuossa sitten ole mitään järkeä. Perustulon pitäisi olla se ainoa tulo ja sitten ihmisen on tehtävä töitä saadakseen lisää rahaa. Esim. nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle päässeet voisivat vaikka marjastaa ja myydä marjat sitten. Tai jakaa lehtiä ym.

Perustulossahan on juuri järkeä enemmän kuin missään muussa! :D Tällä hetkellä työtä ei yksinkertaisesti ole kaikille, joten jonkinlainen perustoimeentulo nyt vaan on yksinkertaisesti turvattava jokaiselle hyvinvointivaltion jäsenelle, jotta yhteiskuntarauha säilyy. Ja tällä hetkellä se on hoidettu yhdistelmällä työttömyystuki + asumistuki ja mahd. toimeentulotuki. Mutta jos työtön saakin ihmeen kaupalla töitä, hän voi joutua sittenkin kieltäytymään työstä, jos hänen elintasonsa ei siitä hirveästi nouse. Tämä on kannustinloukku. Siksi perustulo on aivan loistava ratkaisu tähän, koska perustoimeentulo on turvattu sillä + asumistuella (ja mahd. toimeentulotuella), mutta silti työn vastaanottaminen kannattaa, koska perustuloa ei oteta pois, vaan sen saa työstä saatavan palkan lisäksi!!

Nykyisellään työtön kyllä menettää työmarkkinatuen menemällä töihin, mutta jos palkka on matala, niin hän saa kuitenkin myös yleistä asumistukea ja mahdollisesti myös toimeentulotukea. 

Mikä on se summa, jonka jälkeen tuota perustuloa ei enää saa työllistyessään? Sitähän ei kaikki työssäkäyvät saa, vaan ainoastaan huonotuolisimmat. 

Käsittääkseni perustulon hyötyä on lähinnä siinä, että se vähentää paperitöitä, kun se tavallaan on automaattinen tuki, eikä haettava tuki. 

.......missä muka lukee, että kaikki eivät sitä saa? Kyllä kaikki yli 18-vuotiaat sen saavat, huolimatta siitä kuinka paljon tai vähän saa palkkaa.

Vierailija
22/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voisikin selittää asioita... Hain Kelalta äitiys/vanhempainrahaa yhteensä 4 kk ajaksi, mutta koska ei olla miehen kanssa vielä päätetty miten jaetaan loput vapaat, en hakenut enempää. Työpaikalla katsoin kuitenkin kohteliaaksi ilmoittaa olevani poissa yhteensä sen 10 kk, ettei tule ikäviä yllätyksiä jos en olekaan paikalla heti syksyn alussa. Eilen tuli Kelalta päätös että minulle on myönnetty vanhempainrahat sen 10 kk ajalta :O. Ilmeisesti siis saaneet työnantajalta eri tietoa kuin minulta ja menneet sitten sillä? Hieman hämmentävää toimintaa.

Työnantajan ei ole pakko ottaa sinua aikaisemmin takaisin kuin olet ilmoittanut.

Tuo on ihan normaalia, että vanhempainpäivärahat  lasketaan koko ajalle. Tämä käytäntö on ollut jo vuosia. Jos suunnitelmat muuttuvat, se joka lähtee aikaisemmin töihin, katkaisee tukensa ja se joka jää kotiin hakee omansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku jää jo nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle, hänellä tuskin on resursseja millään elämänalueella alkaa tienata elantoaan marjastamalla...

Vierailija
24/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku jää jo nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle, hänellä tuskin on resursseja millään elämänalueella alkaa tienata elantoaan marjastamalla...

No silloinhan on aikaa? Ja luonnossa olo piristää.

Vierailija
25/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä voi olla mahdollista, että joillekin maksetaan tehdään tt-tuen päätös jopa usealle kuukaudelle? Minä olen maksanut veroja koko ikäni, välttämättömiä lääkkeitäni ei korvata ja joudun hakemaan joka kuukausi tuen erikseen. Olen käynyt läpi vaikean vuoden, hakenut Kelan tukea terapiaan enkä sitä ole saanut ja maksanut Kelan opintotuen lähes kokonaan takaisin. Olin tyhmä kun en maksanut liiton rahoja koska luulin työpaikan olevan varma.

Luullaanko minun olevan niin vahva ja pärjäävä, että minut voi lyödä maanrakoon?

Vierailija
26/30 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käsitän pitempiaikaisen tukipäätöksen saamisen syyksi juuri sen, ettei ihmisten tarvitse heti tehdä uutta hakemusta ja ruuhkauttaa omalta osaltaan uudelleen ongelmissa olevaa organisaatiota. Helpompi on tilanteen muuttuessa lopettaa itse tukensa tms. Luulisi päätöksessä siihen opastettavan. Se on varma, että liikaa maksettu tuki peritään takaisin.

Meilläkin piti asumistuen perusteet tarkistaa vuoden alussa. Tuki tulee, kuten ennenkin, vaikkei tarkistusta ole tehty - vielä. Vuokra on noussut, mutta asumistuki on ennallaan. Tuskin joudumme maksamaan mitään takaisin, vaikka sukanvarressa on muutama satanen enemmän kuin vuosi sitten. Perustarpeista ne hätävararahat on säästetty.

Vierailija
27/30 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä epäreilua että Kelassa tunnutaan tällä hetkellä tekevän hyvin mielivaltaisesti päätöksiä. Millä perusteella esim. aloittaja on saanut kolmelle kuukaudelle päätöksen ja joku toinen vain kuukaudelle? Kyllä ne säännöt pitäisi olla samat kaikille.

Vierailija
28/30 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oottakaa kun perustulo tulee...

Monella on itku silmässä sitten kun tajuaa ettei enään tule mitään muuta. Se on vaan 560 euroa kuussa ja sillä on pärjättävä.

Laitathan tähän vielä sen lain mikä tuon mahdollistaa :) Vähimmäismäärä toimeentulolle ei kuitenkaan ole muuttumassa, olet ymmärtänyt väärin. 

En ole. Monet muut kuvittelevat saavansa muita tukia perustulon lisäksi. Mutta ainoa tulo tulee olemaan vain perustulo, jonka jokainen täysi ikäinen saa. Työssä olevat voittavat mutta esim. takuueläkkeellä olevat häviävät. On nimittäin aika iso ero saada kuukaudessa 750e+eläkkeensaajan asumistuki verrattuna 560e.

Kurjistaminen on jo alkanut.

Minulta otettiin 1.3.2016 pois eläkeläisten asumistuki ja muutettiin se yleiseksi as.tueksi, lähti 81€/kk pois.

Nyt lähti vielä 25€/kk lisää pois 1.3.2017 alkaen.

Perustelu, että minulla on kotona huollettava lapsi, muut eläkeläiset saivat pitää asumistukensa.

Puretaan kuulemma "kannustinloukkuja".

Olen peruskansaneläkkeellä kituuttava invalidi ja minulla on alaikäinen lapsi, mihin tämä köyhyys kannustaa meitä?

Vierailija
29/30 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuuttajillehan näin on tehty jo aiemminkin.

Vierailija
30/30 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavallahan se meni sossussakin, ei sielläkään kaikkien tarvinnut joka kuukausi laittaa hakemusta vaan päätös voitiin tehdä useammalle kuukaudelle kerralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän