Meneekö sielu heti taivaaseen vai vasta siunaamisen jälkeen?
Kommentit (22)
mutta viimeisenä päivänä jumala herättää kaikki kuolleet ja jokainen saa ansiosa mukaan. siihen asti kuollut on kuollut, ja kuollut ei tiedä mitään...
jonkin aikaa sen jälkeen näin unen että isä tuli luokseni. Kysyin että missä hän on nyt, johon sain vastauksen että välillä hän käy " tuolla ylhäällä" ja muulloin vain on, jossain välitilassa.
Unessa puhuttiin muutakin ja se oli ihmeellisen todentuntuinen, luulen että isäni kävi luonani ja tuollaista se kuoleman jälkeen voisi ollakin- odotellaan sitä lopullista ja välillä " käydään siellä ylhäällä" .
Käteltiinkin, kun halusin kokeilla onko " kylmä" , vai eloisan tuntuinen.
Käsi oli ihan isän käden tuntuinen, lämmin ja karhea.
Hän kyseli miten äiti voi ja minä kyselin miltä nyt tuntuu? Siitä jäi mieleeni että hyvin tuntui viihtyvän " taivaassa" ja välillä sai tulla käymäänkin.
Jaa, mutta siihen ap:n kysymykseen:
Olen ajatellut että kuoleman ja hautajaisten välin viettää vielä näillä main ja käy hyvästelemässä, sen jälkeen ei enää tulla kuin erikois tapauksissa. Jos esim joku läheinen on suurissa vaikeuksissa.
(ja tämä siis perustuu ihan omiin aivotuksiin, ei mihinkään opittuun uskontoon, kai?)
http: //www, nakokulma, net/index, php?topic=9178, 0
välit pois ja pilkut pisteiksi, se toinen kirjoitus tuolla!
Ihminen on kuollut, kunnes Jumala tuomiopäivänä herättää. Silloin vasta tuomitaan elävät ja kuolleet. Kukaan ei mene taivaaseen sitä ennen.
Eli olemme kuoleman jälkeen välitilassa odottelemassa koska meidät herätetään tuomiolle? voi kunpa joskus voisin puhua papin kanssa ja kysyä kaikki mitä olen halunnut tietää.
Ja mun tietääkseni ihmiset todellakin ovat kuolleet kuin kivi, kunnes herätetään, eivät siis missään välitilassa. Mutta pappi varmaan tosiaan tietäisi ja osaisi selittää nämä paremmin. T: uskonnoton uskovaisten lapsi
täytynee etsiä raamattu ja lukea sitä ensiyönä töissä :)
Minusta vielä mielenkiintoisempi kysymys on se, että jos minulla ei esim. olisi tuota lasta, mikä on, niin olisiko hänen sielunsa jollakulla muulla vai eikö se sielu olisi tänne maanpäälle koskaan tullutkaan.
Vierailija:
Ihminen on kuollut, kunnes Jumala tuomiopäivänä herättää. Silloin vasta tuomitaan elävät ja kuolleet. Kukaan ei mene taivaaseen sitä ennen.
Mitenkäs muuten ne vääräuskoiset ja kirkosta eronneet valikoitaisiin paremmista. Papin siunaus on ainoa tehokas tapa taivaspaikan varmentamiseksi. Paratiisin portilla tapahtuva selektio olisi aivan liian työläs ja virhealtis tapa jyvien seulomiseen akanoista.
Toivotaan nyt kaikki parasta, että sinne paremmalle puolelle päästään.
sinne " paremmalle puolelle" menee. Ja jos joku väittää tietävänsä, on kyllä väärässä. Itse ainakin ajattelen, että kristinusko on armon uskonto.
ja niin ollen on käytännössä aivan sama, mennäänkö taivaaseen heti kuoleman jälkeen, hautaansiunaamisen jälkeen vai viimeisen tuomion jälkeen, koska " odotusaika" ei ole aikaa. Siis kuolleen kannalta se on " heti" , jos nyt sitten sellaistakaan on kun ei ole aikaa.
Katolisillaja ortodokseilla juttu menee sitten jotenkin toisin, sillä katolisethan laskevat päiviä kiirastulessa...
Vastaukset varmaan tosin riippuu siitä, onko kyseessä luterilainen, katolilainen vai ortodoksi pappi.
Vierailija:
Eli olemme kuoleman jälkeen välitilassa odottelemassa koska meidät herätetään tuomiolle? voi kunpa joskus voisin puhua papin kanssa ja kysyä kaikki mitä olen halunnut tietää.
Vierailija:
ja niin ollen on käytännössä aivan sama, mennäänkö taivaaseen heti kuoleman jälkeen, hautaansiunaamisen jälkeen vai viimeisen tuomion jälkeen, koska " odotusaika" ei ole aikaa. Siis kuolleen kannalta se on " heti" , jos nyt sitten sellaistakaan on kun ei ole aikaa.Katolisillaja ortodokseilla juttu menee sitten jotenkin toisin, sillä katolisethan laskevat päiviä kiirastulessa...
Ja ajattelen tuosta " odotusajasta" ihan samoin kuin sinä. Tosin ortodoksit uskovat, että sielu vielä jollain tasolla viipyy tässä ajassa 40 päivää kuoleman jälkeen ennen kuin siirtyy lopullisesti ikuisuuteen. Kiirastuleen ortodoksit eivät usko, tämä on puhtaasti katolinen, keskiajalta periytyvä ajatus.
Ja siellä on todella autuas olo. Sitä ei osaa edes maallisilla sanoilla kuvailla. Siellä on paljon kirkkaampaa kuin maassa. Auringonpaiste täällä on kuin joku olisi sammuttanut valot verrattuna taivaan valon määrään. Se valo ei kuitenkaan häikäise vaikka kirkas onkin.
Olo on ihanan rauhallinen, seestynyt, on kuin olisi yhtä koko maailman kanssa. Täällä ei sellaista rakkauden määrää voi tunteakaan. Kukaan ihminen ei voi sellaista rakkautta toiselle osoittaa. Se tuntuu ihmisen läpi se rakkaus. Ei sitä pysty sanoin kuvaamaan.
Ja ei en käytä huumeita.
eli käynyt kuoleman porteilla,mutta palannutkin vielä tänne ?
Kukaan ihminen ei ole täydellinen, joten ilman armoa kukaan ei nousisi kuolleista. Se riittää todella että uskoo että Jumalan osoittama elämän tapa on oikea. Ja on pahoillaan tekemistään vääryyksistä. Sanoihan Jeesus toiselle ryövärillekin ristillä että sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa. Koska tämä ryöväri uskoi Jeesusukseen hän pelastuu, vaikka on tehnyt pahaa.