Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko valmis muuttamaan saadaksesi lapsesi hyvään kouluun?

Vierailija
03.03.2017 |

Lehdessä oli juttua, että 2010 syntynyt suuri ikäpolvi aiheuttaa nyt vipinää asuntomarkkinoilla, koska perheet etsii uusia koteja koulun alkaessa. Olisiko syynä se, että halutaan lapsi hyvään kouluun?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun itse yläluokkaan ja on helpompaa, jos lapsi tutustuu koulussa muihin yläluokkaan kuuluviin oppilaisiin ja myös sellaisiin oppilaisiin, joilla on porvarilliset ihanteet. Siksi vähintäänkin laittaisin lapseni varakkaan alueen peruskouluun, vaikka emme itse asuisi varakkaalla alueella, aivan kuten olen itse käynyt peruskoulun varakkaalla alueella.

Vierailija
22/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse yläluokkaan ja on helpompaa, jos lapsi tutustuu koulussa muihin yläluokkaan kuuluviin oppilaisiin ja myös sellaisiin oppilaisiin, joilla on porvarilliset ihanteet. Siksi vähintäänkin laittaisin lapseni varakkaan alueen peruskouluun, vaikka emme itse asuisi varakkaalla alueella, aivan kuten olen itse käynyt peruskoulun varakkaalla alueella.

Missä maassa asutte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa valita koulun asuinalueen ulkopuolelta.

No ei saa. Tai saa, jos "luokalla on tilaa", ja harvoin on. Painotusluokat on eri asia, muuten ei.

Näin ainakin stadissa.

Siellä varmasti onkin hankalaa. Mutta Suomessa on myös muita alueita. Tuttavani juuri väänsi tästä ja sai lapsensa mieleiseen kouluun lähikoulun sijaan.

Onneksi Suomessa on laadukas koulutus opettajilla.

Vierailija
24/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä koulu on sellainen, jossa ei ole.................no, arvaatte varmaan loput...

Vierailija
25/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei saa. Tai saa, jos "luokalla on tilaa", ja harvoin on. Painotusluokat on eri asia, muuten ei.

Näin ainakin stadissa.

Siellä varmasti onkin hankalaa. Mutta Suomessa on myös muita alueita. Tuttavani juuri väänsi tästä ja sai lapsensa mieleiseen kouluun lähikoulun sijaan.

Ei ole meillä täällä Tampereellakaan välttis mahdollisuutta. Koulut katsoo, että ne on täynnä ja korkeintaan jonnekin erikoisluokalle pääsee, pääsykokeen kautta.

Vaihto onnistuu, jos voi perustella vaikka samassa koulussa olevalla sisaruksella tai sillä, että omassa koulussa ei voi jatkaa jotain kieltä.

Vierailija
26/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä koulu on sellainen, jossa ei ole.................no, arvaatte varmaan loput...

Persuperheiden idioottilapsia? Juu.

Vierailija
27/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä maassa asutte?

Ihan Suomessa.

Vierailija
28/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta teillehän on jo ne omat ruotsinkieliset koulut?

Vierailija
29/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ja muutinkin. Itsesiassa kaksi kertaa. Mutta minussa onkin vähän snobin vikaa.

Vierailija
30/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ainakin stadissa.

Ei ole meillä täällä Tampereellakaan välttis mahdollisuutta. Koulut katsoo, että ne on täynnä ja korkeintaan jonnekin erikoisluokalle pääsee, pääsykokeen kautta.

Vaihto onnistuu, jos voi perustella vaikka samassa koulussa olevalla sisaruksella tai sillä, että omassa koulussa ei voi jatkaa jotain kieltä.

Siellä varmasti on myös hankalaa, kun on iso kaupunki. Jyväskylässä onnistuu aika hyvin.

Vierailija
31/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta teillehän on jo ne omat ruotsinkieliset koulut?

Sen verran junttia oma sukuni on, että se oli vielä maanviljelijöitä Ruotsin vallan aikaan, ja korkeisiin asemiin noustiin pääasiassa 1800-luvun ja 1900-luvun ensimmäisen puoliskon aikana.

Vierailija
32/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku koulu olla yksiselitteisesti parempi kuin toinen? Millä se mitataan? Opettajat tekevät koulun ja he ovat työsuhteessa kuntaan. Saman koulun opettajissa on paljon eroa esim. liittyen heidän ikäluokkaansa (opetusmenetelmät). Kouluviihtyvyyteen vaikuttaa myös muut oppilaay. Et voi tietää millaiselle luokalle lapsi lopulta päätyy.

Meidän lapset ovat käyneet samaa lähikoulua ja kokemus on ollut ihan eri, koska opettaja on ollut eri. Koulu on minusta ihan tavallinen, hyvä ison kaupungin pieni lähikoulu.

Hyvässä koulussa on hyvät opettajat, oppimiselle myönteinen ilmapiiri, fiksut kaverit ja lapsilla vanhemmat, joille lasten koulunkäynti on tärkeä asia.

Vierailija
33/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälisyyttä on kahdenlaista. Meidän alueella on aina ollut sekä ulkomailta Suomeen työsyistä muuttaneiden että ulkomailta Suomeen palanneiden lapsia, ja koulu on sujunut hyvin. Ja sitten se toinen vaihtoehto.

Vierailija
34/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja muutimme. Olisin valmis muuttamaan myös esim. jos lapsi joutuisi koulukiusatuksi tai terveydenhuoltopalvelut olisivat huonot tai olisi muuta lasten kannalta vahingollista.

Vierailija
35/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin ainakin stadissa.

Siellä varmasti on myös hankalaa, kun on iso kaupunki. Jyväskylässä onnistuu aika hyvin.

Ei Tampere oo kaupunki. T. Palstan turkulaisnillittäjä

Vierailija
36/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Espoossa Westendinpuiston koulua ja lähellä Toppelundin ala-astetta, Haukilahdessa on yläaste ja lukio. Tapiolassa on mahdollisuus lukea pitkää ranskaa. Meillä ovat lapset hyvin pärjänneet ja kaverit samanhenkisiä. Kaikki luokka-toverit suomenkielisiä tai suomi-ruotsi-kielisiä. Helsinkiläisille suosittelen Meilahden ala-astetta ( pitkä kiinan kieli) tai Tehtaanpuiston ala-astetta. Näistä ainakin hyviä kokemuksia.   Vantaalaisille suosittelen Uomarinteen koulua, se on Myyrmäessä ja Vaskivuoren lukio, myös Kilterin koululla on hyvä maine.

Vierailija
37/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen neutraali ketju aiheuttaa minulle vitutusta. Sielläpä ne hyvätuloiset terveiden lasten vanhemmat koulushoppailevat, erityislasten köyhä omaishoitaja ei muuta yhtään mihinkään, ja kouluakaan ei voi valita.

No omapa on ongelmani.

Vierailija
38/38 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä maalla on mukavaa. Mennään siihen kouluun, mihin parhaiten pääsee kulkemaan. Ei tarvitse  valita ja hyviä ovat olleet.  Niin kuin uskon suurimman osan Suomen kouluista yhä olevan.

Toivon, että Suomessa koululaitos säilyy juuri sellaisena kuin se on maineensa ansainnut, eli tasa-arvoisena ja kaikkia kannattelevana. Se on juuri tuonut kaiken sen hyvän, mitä meillä on. Ei ole tarvetta vastakkainasetteluun. Ne, jotka loistavat, ne loistavat missä vain. Ne, jotka eivät ole yhtä välkkyjä, saavat tukea.

Suomessa ainoa ongelma ovat vanhemmat, jotka mollaavat koulua ja opettajia. Lapset ottavat heistä mallia ja opettajat eivät saa enää työrauhaa keskittyä itse opettamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan