Köyhyys ja vaatteet
Toisesta keskustelusta tuli mieleen. Miksi köyhät valittaa, ettei ole varaa vaatteisiin? Ulkoiluvaatteet ovat toki kalliita, mutta lukenut usein, että on kahdet housut joissa puntit repsottaa tai muuten ovat jo risat. Miten voi olla, ettei todellakaan löydy rahaa pukeutumiseen?
Kirpputoreilta en itse osta, pyytävät käytetyistä kamalia summia! Lasten talvitakeista 20€... Uusia saa siihen hintaan. Naisten vaatteet 5-15€/kpl, uusia saa siihenkin hintaan. H&m myy vaatteita 3€ alkaen ja housuja 6€ alkaen. (Joskus jopa halvemmalla)
Haluan asiasta keskustelua, miksi juuri sinulla ei ole varaa ostaa vaikka kahdet housut ja kahta paitaa, kun niiden hinnaksi muodostuu n. 20€?
Kommentit (23)
En ole köyhä, mutta usein päälläni oleva vaatekerta alusvaatteista lähtien kenkiin asti on alle 30 €
Kuulun niihin Suomen suurituloisiin, joiden nimi on vuosittain iltapäivälehtien verotiedoissa. Siitä huolimatta olen jo vuosia tehnyt vapaaehtoistyötä vähävaraisten parissa. Olen havainnut muutamia syitä, miksi vähävaraisuus aiheuttaa niin suuria ongelmia. Tärkein niistä ei ole rahan vähyys vaan se, että erilaisia tukia tipahtelee pieniä määriä pitkin kuukautta tilille. Asumistuki, elatustuki, lapsilisä, työttömyys- tai sairaspäiväraha, eläke, opintotuki, toimeentulotuki, palkka...ne maksetaan eri päivinä. Vähävaraisella ei siis ole koskaan tilannetta, että koko kuukauden rahat olisivat tilillä samana aamuna. Me työssäkäyvät, jotka emme tukia saa, saamme koko kuukauden rahamme kerralla. On huomattavasti helpompaa tehdä järkeviä valintoja, kun koko kuukauden tulot ovat tilillä samana päivänä. Ja tietää, miten pitkäksi aikaa niiden rahojen on riitettävä. Ylipäätään budjetointi on helpompaa, jos rahaa ei tule pieniä summia eri päivinä. Joskus on tilanne, että raha ei tulekaan tilille. Exä tekee mielestään pientä kivaa jäynää jättäessään elatusmaksut maksamatta tai maksaakin ne viikon myöhässä. Kun tili on tyhjä, rahan olisi pitänyt näkyä aamulla tilillä eikä se näykään, menee suunnitelmat uusiksi.
Tuo edellä kertomani aiheuttaa sen, että laskujen eräpäiviä joutuu usein siirtämään. Tästä syntyy kierre, kun seuraavassa laskussa onkin jo viivästyskorko. Kun tilille tupsahtaa 130 €, pitää miettiä, maksetaanko siitä sähkölasku, puhelinlasku, ruokaa, bussikortti, kirpparilta vaatteet vai mitä siitä maksetaan. Vai meneekö se kokonaisuudessaan vuokraan, jonka maksu on jo pari viikkoa myöhässä.
Olen vapaaehtoiostyöni kautta ystävystynyt erään vähävaraisen yh-äidin kanssa. Laadin hänelle vuosibudjetin, jonka avulla hänen pitäisi pärjätä. Saisi sitä nk elämänhallintaa. Itse maksan palkkapäivänä kaikki laskuni ihan riippumatta siitä, onko eräpäivä silloin vai vasta kahden viikon päästä. Suurin osa laskuistani menee suoraveloituksena tililtäni palkkapäivänäni. Loppuraha jää elämiseen ja muihin juttuihin. Ystäväni ei voi tehdä samalla tavalla, koska hänelle ei tule kerralla tilille edes sellaista summaa, että saisi vuokransa maksettua. Vähävaraisilla laskujen maksu onkin jatkuvaa säätämistä.
Minusta olisi hyvä, jos kaikkien tukien maksupäivä olisi sama päivä. Kuukauden viimeinen tai ensimmäinen arkipäivä.
Kaikille edellä oleville tiedoksi että meillä toimii Suomalaisapu:
https://www.facebook.com/suomalaisapu/
Naisille ja tytöille riittää vaatteita vaikka millä mitalla. Pojille ja miehille valikoima on suppeampi. Niin että jos tarvitsee vaatteita niin tuolta saa ilmaiseksi. Ja jos on vaatteita, niin tuonne voi lähettää. Homma toimii "ei maksa mitään" periaatteella. Ja jos taloudellinen vähän paranee, niin saattaa tulla tilakin jossa pääsee valkkaamaan.