uusi deitti "neuvoo" jatkuvasti
Antakaapa siskot neuvoja: mulla on hyvin uusi deitti jolla on ikään kuin retorisena tyylinä neuvojen antaminen. Esim kun minä sanon että "töissä väsyttää" niin deitti kommentoi "juo energiajuomaa ja tsemppaa" ja tätä tapahtuu monta kertaa päivässä, joka asiaan liittyen. Vaikka sinänsä nuo eivät ole aina mitään "kunnon neuvoja" mutta mies aina pukee kommenttinsa käskymuotoon. Minua ärsyttää vietävästi mutta en ole vielä sanonut suoraan hänelle... Onko tyyppi todennäköisesti toivoton? Olemme 30+.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemuksia päinvastaisesta. Puoliso sanoo kaikki käskyt ja pyynnöt epäsuorasti tyyliin "ikkunat pitäisi pestä". Ei siis koskaan sano "pese ikkunat". Se mikä tuossa siis ärsyttää on se että viestin tarkoitus on kuitenkin suora käsky. Jos vastaisin että "sinähän voit pestä ne huomenna" niin siitähän puoliso hermostuisi. Käyttäis imperatiivia jos sitä tarkoittaa.
minunkin puoliso joskus sanoo esim että "täällä pitäisi siivota". vastaan aina hänelle ilahtuneena, että "niimpä tosiaan, sinähän voit siivota huomenna".
16 jatkaa, kokeilin joskus tuota. Ei auttanut vaan puoliso vaan suuttui.
Ehkä hän ajattelee että ei kuulosta niin komentelijalta kun sanoo asiat noin. Toisaalta lapsellemme kyllä sanoo ihan suoraan: "siivoa huoneesi".
Vierailija kirjoitti:
Tekin täällä vaan neuvotte ja määräilette vaikka ap haluisi vain valittaa ongelmastaan ja saada empatiaa.
Ei kun nimenomaan PYYSIN kommentteja ja neuvoja! Se on eri asia kuin saada pyytämättä ja yllätyksenä joka asiaan neuvo.
Jotenkin kai haluaisin uskoa että kyseessä on "tapa" vain... mutta ehkei ole. Plaah.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Harmittaa kun muuten mukava mutta "neuvoja" tosiaan satelee... neuvot on jotenkin vielä niin järjettömiä.
-Ap
No jos se on muuten mukava, niin seuraavan kerran kun se neuvoo, niin sano jämäkästi suoraan, että "ole ystävällinen äläkä enää neuvo minua ellen pyydä neuvoa". Katso lopettaako se typerät käskyt. Jos lopettaa, se on fiksu. Jos suuttuu, niin tiedät mistä silloin on kyse.
Et selvästi ymmärrä lainkaan tätä ihmistyyppiä. He eivät kestä epäloogisuutta ja siten eivät jaksa kuunnella turhaa valitusta jos ongelmaan on ratkaisu. Jos taas ongelmaan ei ole ratkaisua, niin silloin asian jatkuva murhetiminen on turhaa, eikä hyödytä ketään. Ei tuollaista ominaisuutta voi mitenkään lopettaa jos toinen pyytää. Kyseinen ihminen on ongelmanratkoja ja jos sellainen ihminen ei kiinnosta, niin kannattaa suosiolla etsiä toisenlainen ihminen.
Mutta kun ap sanoo että hänen neuvot on nimenomaan epäloogisia. Ja entä nämä:
- Lähden nyt ajamaan kotiin.
- Aja kotiin!
?? Ei nuo mitään fiksua ongelmanratkaisua ole vaan määräilemistä.
Tuohan on vain tapa puhua. Kommentin tarkoitus on vain todeta, että kuuli mitä toinen sanoi. Saman ajaisi "okei".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Harmittaa kun muuten mukava mutta "neuvoja" tosiaan satelee... neuvot on jotenkin vielä niin järjettömiä.
-Ap
No jos se on muuten mukava, niin seuraavan kerran kun se neuvoo, niin sano jämäkästi suoraan, että "ole ystävällinen äläkä enää neuvo minua ellen pyydä neuvoa". Katso lopettaako se typerät käskyt. Jos lopettaa, se on fiksu. Jos suuttuu, niin tiedät mistä silloin on kyse.
Et selvästi ymmärrä lainkaan tätä ihmistyyppiä. He eivät kestä epäloogisuutta ja siten eivät jaksa kuunnella turhaa valitusta jos ongelmaan on ratkaisu. Jos taas ongelmaan ei ole ratkaisua, niin silloin asian jatkuva murhetiminen on turhaa, eikä hyödytä ketään. Ei tuollaista ominaisuutta voi mitenkään lopettaa jos toinen pyytää. Kyseinen ihminen on ongelmanratkoja ja jos sellainen ihminen ei kiinnosta, niin kannattaa suosiolla etsiä toisenlainen ihminen.
- Aja kotiin!
Tuohan on vain tapa puhua. Kommentin tarkoitus on vain todeta, että kuuli mitä toinen sanoi. Saman ajaisi "okei".
Miksi mies puhuu "käskylausein"? Mua ärsyttää se... no sanoin nyt sille, otti ihan hyvin vastaan, katsotaan mitä seuraa...
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
- Aja kotiin!
Miksi mies puhuu "käskylausein"? Mua ärsyttää se... no sanoin nyt sille, otti ihan hyvin vastaan, katsotaan mitä seuraa...
-Ap
Se vain on tapa puhua. Tunnen itsekin tyypin joka puhuu tuolla tavalla, eikä tarkoitus ole mitenkään käskyttää tai loukata.
Kuulostaa retardilta. Saisi månsterilta turpaan silkasta vitutuksesta.
Mä olin tuommoinen. Tajusin sen vasta yhden eron jälkeen, että en ollutkaan osannut olla empaattinen oikein vaikka luulin, että neuvominen on sitä. Multa se oli vilpitön yritys auttaa, se ratkominen. Mulla taustalla se, että mun äiti on besserwisser ja alkaa kanssa herkästi ratkomaan. Oon myös ollut mun lapsuudenperheessä se, jonka odotetaan tai annetaan ratkoa kaikkien ongelmat.
Nyt olen oppinut aika hyvin eroon siitä tavasta, vaikka välillä lipsahtelee.
Miten tuohon pitäisi sitten kommentoida? Miksei keskustelu voisi edetä näin:
"Väsyttää"
"Käy hakee energiajuomaa"
"Vois kyl. Mitähän tällä kertaa?"
"Oisko Red Devil -päivä?"
"Nääh, join sitä eilen. Ehkä mieluummin Mad Crocia"
Miks pitää olla niin vaikea :D
jos kysyt kysymyksen muodossa niin 90% miehistä neuvoo.
mutta jos esität asian mielipiteenäsi niin harva uskaltaa vastustaa naista.
Noiden esimerkkien perusteella tulee mieleen myös, että osaksi kyseessä voisi olla vähän outo huumorintaju. Todennäköisemmin kyllä kömpelöt sosiaaliset taidot ja keskustelutaito.
Odotin otsikon perusteella pahempaa, siis sellaista joka yrittäisi ihan tosissaan muuttaa käyttäytymistäsi tuollaisen lähinnä harmittoman ärsyttävyyden sijaan.
Miksi pitää ylipäänsä lähettää tuollaisia voivotteluviestejä? Minua ärsyttäisi tuollaiset negatiivista energiaa tuovat jatkuvat voivottelu- ja valitteluviestit ja yrittäisin positiiviseen sävyyn neuvoa helpotusta olotilaan. Mutta jotkut ihmiset vain tykkäävät valittaa muilla siitä valittamisen ilosta
Näh, se on vain ongelmanratkaisija-tyyppinen persoona. Monet naiset (olen itse nainen) haluavat neuvojen tai vaihtoehtojen sijaan ihmeellistä vetkuttelua ja analysointia, mitä en itse jaksaisi millään. Mutta jos mies ei ymmärrä niin sano hänelle, että haluaisin vain lohdutusta, halauksen tai jutella enkä varsinaisesti ohjeita. Sun pitää sanoa sille, se ei muuten ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ylipäänsä lähettää tuollaisia voivotteluviestejä? Minua ärsyttäisi tuollaiset negatiivista energiaa tuovat jatkuvat voivottelu- ja valitteluviestit ja yrittäisin positiiviseen sävyyn neuvoa helpotusta olotilaan. Mutta jotkut ihmiset vain tykkäävät valittaa muilla siitä valittamisen ilosta
Naisethan tuota yleensä tekevät, kun ovat tottuneet saamaan pienestä pitäen huomiota ja muuta mukavaa valittamalla olotilaansa. "Mul on kylmä, ahdistaa, väsyttää, mä en tiiä mikä on mut joku on". Miesten maailmassa tuollainen empatian- ja huomionkerjäykset eivät ole läsnä, joten jotkut miehet eivät tiedä, millä lailla niihin pitäisi reagoida tai eivät yksikertaisesti osaa reagoida naisen toivomalla tavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisethan tuota yleensä tekevät, kun ovat tottuneet saamaan pienestä pitäen huomiota ja muuta mukavaa valittamalla olotilaansa. "Mul on kylmä, ahdistaa, väsyttää, mä en tiiä mikä on mut joku on". Miesten maailmassa tuollainen empatian- ja huomionkerjäykset eivät ole läsnä, joten jotkut miehet eivät tiedä, millä lailla niihin pitäisi reagoida tai eivät yksikertaisesti osaa reagoida naisen toivomalla tavalla
Miehet siis luulevat että on oikeasti jokin hätä tai ongelma ja koittavat löytää siihen ratkaisua tai apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Mikä ongelma ap:llä on, jos hän toteaa ajavansa kotiin? Toinen neuvoo siihen että "aja kotiin!" Ei kuulosta miltään ongelmanratkaisijalta, eikä kyllä aivan täysipäiseltäkään.
Hei, minäkin deittailin hetken tuollaista tyyppiä. Itse asiassa en ajatellut asiaa niin pitkälle, että hän neuvoo, vaan ajattelin vain, että jotenkin töksäyttelee, mutta nyt kun luin tämän ketjun, tajusin että hän teki juuri noin. Jos sanoin esim, että töissä on ollut vähän sekavaa, kun tuli tiettyjä muutoksia, niin hän sanoi, että "ei kannata masentua, se on vain työtä", vaikka itse ihan mielestäni kerroin kuulumisistani, enkä ollut mitenkään masentunut. Samoin kun kerroin jostain hassusta mokasta, niin sanoi vain, miten minun olisi oikeasti pitänyt toimia, ihan kuin en olisi sitä itse tiennyt.
Tekin täällä vaan neuvotte ja määräilette vaikka ap haluisi vain valittaa ongelmastaan ja saada empatiaa.