Äitini on minulle vihainen, koska menen amikseen
Tää ei oo mikään amisprovo
Hän haluaisi minulle korkeakoulutuksen, koska itsekin on korkeasti koulutettu. Mä en jaksa tätä opiskelua enää yhtään, haluan elää!
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro äidillesi nämä kaksi asiaa, joista lisätietoa laissa :
1. Voit kirjoittaa ylioppilaaksi, vaikka käyt vain ammattikoulun.
Lukiolain 692/1998 4. luku ja 18a§ : " Muu henkilö kuin lukion oppimäärää suorittava opiskelija saa osallistua ylioppilastutkintoon ja siihen kuuluviin kokeisiin, jos hän on suorittanut: ... 2) vähintään kaksi ja puolivuotisen ammatillisen tutkinnon....
... Edellä 1 momentin 2 kohdassa mainittua tutkintoa suorittava opiskelija voi osallistua ylioppilastutkintoon ollessaan vielä opiskelijana asianomaiseen tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Opiskelija voi osallistua tutkintoon aikaisintaan suoritettuaan puolentoista vuoden laajuiset opinnot.
2. Voit päästä yliopistoon pelkällä ammattikoulututkinnolla, siis jos selvität pääsykokeet.
Yliopistolain 558/2009 5. luku ja 37§: "Pelkästään alempaan korkeakoulututkintoon tai sekä alempaan että ylempään korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut ... 2) vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot;
3) ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai niitä vastaavan aikaisemman tutkinnon..."
Yllättävän moni aikuinen ihminen ei tiedä eikä koulujen opo:t tätä mahdollisuutta edes kerro, että AMMATTIKOULUSTA VOI PÄÄSTÄ YLIOPPILAAKSI. Monissa ammattikouluissa on mahdollisuus suorittaa yleisaineet lukiotasoisina, mikä parantaa mahdollisuuksia ylioppilaskirjoituksissa ja antaa enemmän valmiuksia muihin opintoihin kun ammattikouluaineet.
Jos äitisi itse on rehtori, tuomari, lääkäri tai muu arvostetussa akateemisessa ammatissa, hänen ei tarvitse hävetä sinun ammattikoulutustasi kun ymmärtää, että ei se millään tavalla estä sinua pääsemästä yliopistoon.
Mitäköhän nämä amikset sitte opiskelevat yliopistossa? Auton tuunauksen historiaa?
Ihan mitä vaan. Ei ole olemassa mitään rajoituksia, että voisi hakea vain saman alan opintoihin, joita amiksessa opiskeli vaan sähköasentaja voi päästä opiskelemaan lääkäriksi, ja lähihoitaja DI:ksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkei äitisi ole niinkään pettynyt siihen ettet pyri yliopistoon - voihan olla että häntä huolestuttaa myös se että tulevaisuudessa teet todennäköisemmin raskasta työtä pienemmällä palkalla.
Näin ainakin minä ajattelen nyt kun olen seurannut oman tyttäreni työuraa amiksen jälkeen. Fiksu kuin mikä mutta enemmän tekijä kuin lukija. Tiukassa on leipä vaikka vakiduunia aina onkin. Suren sitä miten kuluttavaa hänen työnsä on vaikka itse nauttiikin siitä.
Silti koulutus on jokaisen oma päätös ja sitä pitää kunnioittaa.
Minäkin olen seurannut tyttäreni työuraa. Hän on todennut, että tuskin saisi nyt samaa palkkaa yliopistotutkinnolla mitä saa , kun on saman ajan ollut työssä. Nyt hänellä on melkein viiden vuoden palkalla hankittua tavaraa sen sijaan, että olisi vain opintolainaa.
Palkan pienuus tuskin tulee eteen, jos vaan työtä riittää. Hänellä on aina mahdollisuus jatkaa AMK:ssa tai yliopistossa, jos nykyinen työ alkaa tökkiä. Olisi sitten ainakin yksi inssi, josta ei päästä sanomaan että "tuollaista se on kun ei ole suunnittelija itse koskaan näitä töitä tehnyt".
Vierailija kirjoitti:
Siivoojien yliopisto. Siis amis. Ei sieltä saa muuta ku paperin että on pätevyys lähteä töihin, useimmiten ilmaseksi harjoittelijaksi. Koska amiksessa eivät kuitenkaan ole oppineet mitään.
No hyi, pois sieltä sossunluukulta!
Amis ei sentään ole työtävieroksuva, töitä löytyy aina!
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Mieti nyt vielä kumminkin. Sä et tee toisen asteen tutkinnolla mitään jos haluat joskus liksaa millä elät kohtuullisesti ja elätät lapset. Juu juu, kyllä niitäkin on jotka menestyy vaikkaperuskoulupohjalla mutta todennäköisyydet eivät ole häävit. Eli usko nyt vaan äitiäsi.
Vaikkaperuskoulupohjalla. Kovin on kirjoitusvirheinen. Mutan eteen tulee myös aina pilkku. Mitäköhän kouluja olet käynyt itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro äidillesi nämä kaksi asiaa, joista lisätietoa laissa :
1. Voit kirjoittaa ylioppilaaksi, vaikka käyt vain ammattikoulun.
Lukiolain 692/1998 4. luku ja 18a§ : " Muu henkilö kuin lukion oppimäärää suorittava opiskelija saa osallistua ylioppilastutkintoon ja siihen kuuluviin kokeisiin, jos hän on suorittanut: ... 2) vähintään kaksi ja puolivuotisen ammatillisen tutkinnon....
... Edellä 1 momentin 2 kohdassa mainittua tutkintoa suorittava opiskelija voi osallistua ylioppilastutkintoon ollessaan vielä opiskelijana asianomaiseen tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Opiskelija voi osallistua tutkintoon aikaisintaan suoritettuaan puolentoista vuoden laajuiset opinnot.
2. Voit päästä yliopistoon pelkällä ammattikoulututkinnolla, siis jos selvität pääsykokeet.
Yliopistolain 558/2009 5. luku ja 37§: "Pelkästään alempaan korkeakoulututkintoon tai sekä alempaan että ylempään korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut ... 2) vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot;
3) ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai niitä vastaavan aikaisemman tutkinnon..."
Yllättävän moni aikuinen ihminen ei tiedä eikä koulujen opo:t tätä mahdollisuutta edes kerro, että AMMATTIKOULUSTA VOI PÄÄSTÄ YLIOPPILAAKSI. Monissa ammattikouluissa on mahdollisuus suorittaa yleisaineet lukiotasoisina, mikä parantaa mahdollisuuksia ylioppilaskirjoituksissa ja antaa enemmän valmiuksia muihin opintoihin kun ammattikouluaineet.
Jos äitisi itse on rehtori, tuomari, lääkäri tai muu arvostetussa akateemisessa ammatissa, hänen ei tarvitse hävetä sinun ammattikoulutustasi kun ymmärtää, että ei se millään tavalla estä sinua pääsemästä yliopistoon.
Mitäköhän nämä amikset sitte opiskelevat yliopistossa? Auton tuunauksen historiaa?
Ihan mitä vaan. Ei ole olemassa mitään rajoituksia, että voisi hakea vain saman alan opintoihin, joita amiksessa opiskeli vaan sähköasentaja voi päästä opiskelemaan lääkäriksi, ja lähihoitaja DI:ksi.
Jep
Mun exä oli sähköasentaja joka luki itsensä insinööriksi:) Käytännön osaamisesta oli tosi paljon hyötyä, sitä ei opi kuin amiksessa!
Tytär opiskeli kokiksi ja on nyt toimitusjohtaja:D
Enemmän nää asiat on tekemisen innosta ja työmoraalista kiinni kuin koulutuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Mieti nyt vielä kumminkin. Sä et tee toisen asteen tutkinnolla mitään jos haluat joskus liksaa millä elät kohtuullisesti ja elätät lapset. Juu juu, kyllä niitäkin on jotka menestyy vaikkaperuskoulupohjalla mutta todennäköisyydet eivät ole häävit. Eli usko nyt vaan äitiäsi.
Amiksesta voi päästä ihan perus duuniin jolla elättää itsensä, ja opiskella lisää sitten myöhemmin.
T. Lukion, 2 ammatillista tutkintoa ja amk:n myöhemmin työn ohessa suorittanut, joka lukee nyt maisteriksi.
Juu mahdollista on kouluttautua aikuisiälläkin. Mutta hankalampaa se on ja pidempi tie, lisäksi se maksaa. Helpompaa ja nopeampaa on mennä suoraan korkeakouluun ja jättää ammatilliset tutkinnot väliin.
Amisope täällä. Pidä pääsi ja tule amikseen. Ylioppilastaustainen valmistuu kahdessa vuodessa.
Ilmeisesti tiedät jo alan mille haluat ja motivaatiosi opiskeluun on kunnossa. Elä omaa elämääsi.
Jos et ole vielä alaa päättänyt niin katsele sinua kiinnostavien alojen palkkataulukoita ja työmahdollisuuksia.
Opetan kahta eri alaa joihin minulla on koulutus ja työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkei äitisi ole niinkään pettynyt siihen ettet pyri yliopistoon - voihan olla että häntä huolestuttaa myös se että tulevaisuudessa teet todennäköisemmin raskasta työtä pienemmällä palkalla.
Näin ainakin minä ajattelen nyt kun olen seurannut oman tyttäreni työuraa amiksen jälkeen. Fiksu kuin mikä mutta enemmän tekijä kuin lukija. Tiukassa on leipä vaikka vakiduunia aina onkin. Suren sitä miten kuluttavaa hänen työnsä on vaikka itse nauttiikin siitä.
Silti koulutus on jokaisen oma päätös ja sitä pitää kunnioittaa.
Minäkin olen seurannut tyttäreni työuraa. Hän on todennut, että tuskin saisi nyt samaa palkkaa yliopistotutkinnolla mitä saa , kun on saman ajan ollut työssä. Nyt hänellä on melkein viiden vuoden palkalla hankittua tavaraa sen sijaan, että olisi vain opintolainaa.
Palkan pienuus tuskin tulee eteen, jos vaan työtä riittää. Hänellä on aina mahdollisuus jatkaa AMK:ssa tai yliopistossa, jos nykyinen työ alkaa tökkiä. Olisi sitten ainakin yksi inssi, josta ei päästä sanomaan että "tuollaista se on kun ei ole suunnittelija itse koskaan näitä töitä tehnyt".
Niinpä. Ja sitä paitsi; mitä tarkoittaa "raskas työ"? Henkisesti vai fyysisesti raskasta? Ja kaikki amisammatit eivät edes ole fyysisesti raskaita. Ja tuosta palkasta; ei se mene automaattisesti niin, että yliopiston käyneet saavat hyvää palkkaa ja amiksen käyneet pientä. On hyväpalkkaisia amisammatteja (esim. prosessinhoitaja) ja pienipalkkaisia akateemisia ammatteja (esim. kirjastonhoitaja tai lastentarhanopettaja).
Minulla on ylioppilastutkinto, ammatillinen perustutkinto ja ylempi korkeakoulututkinto yliopistosta. Ihmiset ovat ihan samanlaisia kaikkialla kouluissa, paitsi ehkä jotkut ammattikoulua väheksyvät ovat hieman elämänkokemattomampia ja ystävällisesti sanottuna vähän höpsöjä kun provosoituvat ja pahoittavat mielensä, jos joku osaa jotain mitä he eivät.
Voit päästä sekä yliopistoon, että ammattikorkeakouluun vaikka kävisitkin ammattikoulun. En tosin sano, että se olisi helppoa. Itse olen käynyt lukion ja nyt opisken yliopistossa kauppatieteitä. Olet nuori, mutta mieti mitä oikeasti elämässä haluat? Ajatteletko tulevaisuutta viiden vuoden päähän vai kymmenen, haluatko jonakin päivänä perheen ja matkustaa? En tykkää noista "palkka" kommenteista yhtään, sillä ei ihmisen tulotaso määritä häntä ihmisenä ja voi ihminen pärjätä ja olla onnellinen ilman 6000€ palkkaakin. Onhan tietenkin totta, että korkeampi koulutus tarjoaa enemmän mahdollisuuksia sekä suuremman palkan. Itse en tiennyt yhtään minne halusin ylä-asteen jälkeen, mutta lukio tuntui mahdollistavan enemmän asioita minulle sillä en edes lukion jälkeen tiennyt mitä halusin elämältä. Nyt voin sanoa, että olen tyytyväinen ratkaisuihini sekä alaan mitä opiskelen, koska se tuntuu omalta. Ellet ole ihan varma, että haluat opiskella juuri tuota alaa mitä nyt harkitsetkaan niin mieti vielä kahdesti! :)