Asuntolainan omarahoitusosuus...
Olen jo pitkään haaveillut ensimmäisestä sijoitusasunnostani, mutta omarahoitusosuus tulee niin hitaasti kasaan... 250e/kk, niin menisi vielä pari vuotta ennen kuin olisi 10 000 kasassa. Silloin voisin saada EHKÄ lainaa 90 000... Minulla on vakituinen työ, ja tuloni ovat 2400€/kk, ja pankki sanoi että tulojen puolesta lainan voisi myöntää, mutta omarahoitusosuus uupuu vielä.
Tarkoitus olisi ottaa asuntoon heti vuokralainen, ja sillä kattaa lainanhoitokulut ja yhtiövastikkeen.
Asun tällä hetkellä kalliissa vuokra-asunnossa, joten 250€/kk on aika maksimi mitä voin säästää kuukausittain. Vanhempani eivät halua lähteä takaajaksi, enkä keltään muulta kehtaa edes kysyä. Haluan hoitaa oman lainani itse. Minulla kävikin todella kummallinen ajatus mielessä, ja haluaisinkin tietää onko kukaan koskaan kokeillut tällaista... Entä jos nostaisin luottokortiltani 5000€ omarahoitusosuudeksi? Maksaisin sitten vain alkuun vähän enemmän, sillä luottokorttilasku tulisi siihen lainan päälle. Kalliiksi se tulisi, mutta niin tulee kalliiksi sekin että olen vain vuokralla ja rahat valuvat taivaan tuuliin.
Vain asialliset vastaukset kiitos, en jaksa alkaa tappelemaan kenenkään kanssa. :)
Kommentit (21)
Olisiko vanhemmilla lainata se 10t. ? Jos eivät takaajiksi halua.
Mitä jos et saakaan vuokralaista, kuinka saat sitten lainan maksettua, jos et nytkään saa säästöön juuri mitään? Ylipäätään aika jännä kuvio, että on hirveä kiire hankkia sijoitusasunto, kun samaan aikaan aiot itse jatkaa asumista kalliissa vuokra-asunnossa, eli jatkat rahan valuttamista taivaan tuuliin, kuten asian ilmaisit.
"niin tulee kalliiksi sekin että olen vain vuokralla ja rahat valuvat taivaan tuuliin."
Miten tämä asia korjaantuu hankkimalla sijoitusasunto?
Muuta itse omistusasuntoon heti. Unohda sijoitusasunto toistaiseksi ja keskity maksamaan asuntolainaa. Se kerryttää varallisuutta ja voit myöhemmin pantata oman asuntosi vakuudeksi sijoitusasuntolainaan.
On fiksumpaa ostaa asunto omaan käyttöön. Verokarhu iskee vuokratuottoon, mutta ei ns laskennalliseen asuntotuloon, siis siihen, että ei tarvitse itse maksaa vuokraa jos omistaa asuntonsa. Jos veroja ei olisi, omaan käyttöön tylevan ja sijoitusasunnon omistaminen olisi yhtä kannattavaa.
Mitä, jos hankkisit itsellesi omaksi asunnoksi omistusasunnon? Omistusasunnon tarkoitushan on tuottaa, eikä juuri ja juuri kattaa kuluja. Asunto pitää myös vakuuttaa. Vuokralaisissa on aina riskinsä, vuokrat voi jäädä maksamatta. Kodinkoneet voi hajonta, jne...
Unohtuiko verot? Vakuutus? Korjauskulut? Vuorkalainen jättää vuokransa maksamatta?
Voit ihan hyvin nostaa luottokortilta tuon summan! Halpaa rahaa se ei ole, mutta tuossa tilanteessa nostaisin varmaan itsekin.
Jos nyt asut kalliisti vuokralla, kannattaa sinun tietysti muuttaa ensin asuntoon itse. Asut siinä ensin vähintään sen 2 vuotta (jonka jälkeen ei tarvitse enää maksaa myyntivoitosta veroa). Sitten voit kertyneillä säästöillä ostaa itsellesi jonkun kivemman ja ottaa ensimmäiseen asuntoon vuokralaisen.
Oma asunto ensin. Sitten vasta sijoituskämppiä. Ja sijoittamisen voi hyvin aloittaa osakkeilla, rahastoilla, etf:llä. Omaisuus karttuu eikä tarvi ottaa heti suurta lainaa.
Tuota..onko tämä provo? Pankki haluaa tietää kaikki velatkin. Iso luottokorttivelka ei ainakaan helpota lainan saantia vaikka omarahoitus sillä tulisikin.
Tee laskelmia erilaisista vaihtoehdoista, vaihtehto a: sinä jatkat säästämistä ja ostat sijoitusasunnon, vaihtoehto b: otat sen luoton ja ostat sijoitusasunnon, vaihtoehto c: säästät ja ostat asunnon omaan käyttöön, d: otat luoton ja ostat asunnon omaan käyttöön. Jne jos muita vaihtoehtoja tulee mieleen.
Muista ottaa huomioon kaikki menot ja kaikki tulot, tuloista vähennykset. Mikä olisi mahdolllinen vuokratuotto ja entä jos lainan korko nousee, mikä olisi vastikeen määrä jne.
Sulla pitää myös olla vähän bufferia, koska asunnon omistajana olet vastuussa itse kaikista pienistä vioista (jääkaappi esim). Jos nyt elät kädestä suuhun, niin miten pystyisit maksamaan luottokorttilainaa? Siinä on iso korko. Suosittelisin vaikka laittamaan säästöön isomman määrän välillä jos se on mahdollista. Se olisi järkevää. Ja järkevämpää olisi ostaa asunto omaan käyttöön. Vuokralla asuminen sopii niille, joilla on jo 10 sijoitusasuntoa ja joutuvat työn puolesta vaihtamaan asuntoa tai kaupunkia.
Itse otin Santanderista luottoa kattamaan osan omarahoitusosuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin Santanderista luottoa kattamaan osan omarahoitusosuudesta.
Miten on mennyt?
Voi tulla aika suuret korot , ..Säästäminen näyttää olevan ainoa vaihtoehto.
Kaikilla ei ole eivätkö kaikki halua pantata vanhempiensa omaisuutta.
Nykyedellytyksillä lainaa on todella hankala saada.
Lainansaanti on tehty lähes mahdottimaks niiden kohdalla , joilla ei hirveästi säästöjä, ei perittyä omaisuutta.
Ei luottolainalle. Se on todella lyhytnäköistä toimintaa.