Jatkanko 10€/kk-lahjoitusta kun itse venytän joka sentin?
Aloin joskus kuukausilahjoittajaksi UN Women Suomelle viiden euron lahjoituksella per kuukausi. Kaksi kertaa ovat soittaneet ja kiittäneet avusta ja molemmilla kerroilla liian kilttinä olen kasvattanut kuukausilahjoitusta ja nyt se on siis 10€ kuukausittain. Vuodessa minusta aika paljon, etenkin kun itse kitkuttelen.
Inhottaa yhtäkkiä koko touhu. Jos haluaa auttaa ja jopa viidellä eurolla kuukaudessa niin miksi säännöllisesti soitellaan kasvattamaan tuota summaa? Olen selkeästi ilmaissut, että minulla ei ole varaa laittaa paljoa rahaa tähän kun itsekin pitäisi toimeen tulla. Ja silti, "mutta tällä ja tällä summalla turvataan sitä ja tätä naisille Afrikassa ja jos vielä euron lisää laitat niin yksi lapsi pelastuu ja pääsee koulutuksen piiriin" jne. Inhottavaa manipulointia kun en mitään konkreettista saa vastineeksi, edes jotain uutisia siitä mihin nämä rahat menevät.
Typerää mielestäni tuollainen ahneus. Kun joku suostuu kuukausilahjoittajaksi niin eikö siitä tulisi olla iloinen eikä katsoa, että koskas soitetaan ja pyydetään kasvattamaan summaa.
Kommentit (28)
Jos ihminen saa yhteiskunnalta jotain rahallista tukea niin on moraalisesti väärin että hän jakaa tätä tukirahaa edelleen. Aika moni saa asumistukea. Eli jos aikoo esiintyä hyväntekijänä niin maksaa ensin valtiolle saamansa tuen takaisin ja vasta sen jälkeen jakaa niitä omia rahojaan.
Taluttaa vaikka mummon kadun yli. Tai sanoo naapurilleen hyvää huomenta. Ei maksa mitään.
LuigiVinetto kirjoitti:
Jos ihminen saa yhteiskunnalta jotain rahallista tukea niin on moraalisesti väärin että hän jakaa tätä tukirahaa edelleen. Aika moni saa asumistukea. Eli jos aikoo esiintyä hyväntekijänä niin maksaa ensin valtiolle saamansa tuen takaisin ja vasta sen jälkeen jakaa niitä omia rahojaan.
Taluttaa vaikka mummon kadun yli. Tai sanoo naapurilleen hyvää huomenta. Ei maksa mitään.
Eli viinaan saa rahat laittaa mutta ei Unicefille? Lahjoitus on kuluttamisen muoto siinä missä viinan tai vaikka lapsen vaippojen ostaminenkin. Jos saa siitä elämäänsä lisää sisältöä enemmän kuin jollain muulla vastaavan hintaisella jutulla, niin se on hyvä ostos.
Peruskoulussa pitäisi opiskella markkinoinnin psykologiaa.... osaisi vastata näihin kerjäämisyrityksiin heti oikein :)
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa pitäisi opiskella markkinoinnin psykologiaa.... osaisi vastata näihin kerjäämisyrityksiin heti oikein :)
Miten näihin ruinauspuheluihin vastataan oikein? Itse tomppelina sanon vain, etten ole kiinnostunut ja kerjäys loppuu siihen :)
Mutta joo. Lopeta ap ja käytä raha omaan hyvinvointiisi ilman omantunnon tuskia.
Minä lopetin kuukausiavustuksen, kun rahatilanteeni muuttui huonommaksi. Se onnistui hyvin sähköisesti. Minulle soitettiin kerran ja kysyttiin, että tahtoisinko jatkaa alemmalla kk-maksulla tai ottaisinko jotain muuta toimintaa ( en muista enää mitä se olisi ollut) tilalle, mutta sanoin, että nyt on tilanne se, että minulla ei ole enää rahkeita osallistua. Kiittivät ja sen jälkeen ei ole kuulunut sieltä suunnasta mitään. Olin lahjoittajana noin 10 vuotta.
Vuosia sitten joku feissari sai puhuttua minut tuollaiseen muistaakseni Unicefin kuukausilahjoitushommaan, se oli 5 euroa kuukaudessa. Mutta sitten kun jouduin työttömäksi ja rahat olivat tiukilla, niin lopetin tuon lahjoitustouhun, tarvitsin itse sen 5 euroa. Silläkin saa ruokaa. Enää en tuollaisiin touhuihin lähde mukaan, tuskin niillä rahoilla edes autetaan niitä nälkäisiä.
Se on yksi soitto ja se avustaminen loppuu siihen! Ja jatkossa sanot esim kadulla näille avustajien kerääjille reippaasti, että olet jo kuukausilahjoittaja! Puhelimeen sanot, että nyt olen sellaisessa paikassa, että en voi puhella :)
Itse olen tylmarkkinatukea nykyisin saavana lopettanut. Pakko olla itsekäs.
Lopeta ihmeessä, jos itselläsi on tiukkaa. Osa tuostakin summasta menee kuitenkin järjestön kuluihin, mikä ainakin tuntuu turhalta, jos itse venytät senttejä.
Jatkat lahjoitusta, jos sinulla on varaa pyyhkiä rahalla takapuolesi.
No siis, kyllähän aikuisen ihmisen pitäis kyetä sanomaan ei vaikka kuinka tuputetaan. Eli et sä nyt voi ihan kokonaan pistää tätä vastapuolen syyksi. Lopullinen päätös on ollut sun itses. Ja ainahan sä voit lopettaa kokonaan. Tämäkin on sun ihan oma päätös. Se päätös pitää vaan tehdä ja toteuttaa eikä ruikuttaa palstalla kuinka ne "pakottaa" mut kuukausilahjoittajaksi. Ei pakota. Sen kun lopetat vaan. Ota vastuu tekemisistäsi.
Juu, ei kukaan pakota sinua kuukausilahjoittajaksi. Sanot vaan ettet halua jatkaa. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta antaa rahaa tai selitellä rahatilannettasi. Tuohon riittää ihan se että sanot ettet halua jatkaa. Sitä ei tarvitse selitellä tai perustella, koska mitään velvollisuutta ei todellakaan ole. Suurin osa rahoista menee hallintokuluihin, ei mitään järkeä tyrkätä rahaa sinne kun itsellä on tiukkaa. Olen edellisen kanssa aivan samaa mieltä, kyllä vika on nyt ihan jossain muussa kuin järjestössä. Tietenkin ne yrittää saada lisää rahaa! Kyllähän kaupatkin mainostavat koko ajan mutta käytkö ostamassa kaiken mitä mainostetaan tai vaihda sähkösopimusta joka kerta kun jonkun firman edustaja markkinoi sopparia? Sama asia, sanot ettei kiinnosta ja jätät rahan omaan käyttöösi.
Vierailija kirjoitti:
Se on yksi soitto ja se avustaminen loppuu siihen! Ja jatkossa sanot esim kadulla näille avustajien kerääjille reippaasti, että olet jo kuukausilahjoittaja! Puhelimeen sanot, että nyt olen sellaisessa paikassa, että en voi puhella :)
Itse olen puhelinmyyjä, ja ärsyttää, kun ihmiset ovat "pahassa paikassa" tai "on kiire", eivätkä osaa sanoa vaan: ei.
Tuhlataan molempien aikaa, kun sitten soitetaan uudestaan ja tavoitellaan "parempaan aikaan".
Ärsyttävää, kun kierrellään, miksi ihmeessä ei osata kieltäytyä ihan suoraan.
Vierailija kirjoitti:
No siis, kyllähän aikuisen ihmisen pitäis kyetä sanomaan ei vaikka kuinka tuputetaan. Eli et sä nyt voi ihan kokonaan pistää tätä vastapuolen syyksi. Lopullinen päätös on ollut sun itses. Ja ainahan sä voit lopettaa kokonaan. Tämäkin on sun ihan oma päätös. Se päätös pitää vaan tehdä ja toteuttaa eikä ruikuttaa palstalla kuinka ne "pakottaa" mut kuukausilahjoittajaksi. Ei pakota. Sen kun lopetat vaan. Ota vastuu tekemisistäsi.
Aivan. Sitäpaitsi, kuuluu noiden järjestöjen varainhankintaan, että soitellaan nykyisille kk-lahjoittajille, pystyisivätkö nostamaan lahjoitussummaa. Lisäksi tiedän järjestöjä, jotka maksavat telemarkkinointiyrityksille, että niiden puhelinmyyjät soittavat noita puheluita. Eli ap maksaa itse siitä, että hänelle soitellaan rahankerjuupuheluita ja sitten kun on suostunut nostamaan lahjoitussummaa, soitetaan uudestaan ;)
Minä laitan normaalisti 45e/kk erilaisiin hyväntekeväisyyksiin, mutta olen kyllä pistänyy ne ihan raa'asti tauolle kun olen ollut kh-tuella.
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin kuukausiavustuksen, kun rahatilanteeni muuttui huonommaksi. Se onnistui hyvin sähköisesti. Minulle soitettiin kerran ja kysyttiin, että tahtoisinko jatkaa alemmalla kk-maksulla tai ottaisinko jotain muuta toimintaa ( en muista enää mitä se olisi ollut) tilalle, mutta sanoin, että nyt on tilanne se, että minulla ei ole enää rahkeita osallistua. Kiittivät ja sen jälkeen ei ole kuulunut sieltä suunnasta mitään. Olin lahjoittajana noin 10 vuotta.
Just näin tein minäkin. Silloin kun olin töissä ja sain kohtalaisen hyvää palkkaakin, olin kuukausilahjoittaja vuosikausia. Kun jäin työttömäksi, soitin itse Unicefiin ja irtisanoin sopimuksen. Muistaakseni kerran sen jälkeen soitettiin ja ehdotettiin pienempää summaa, mutta sanoin, että elän itsekin hyvin niukasti ja mielestäni ei ole aivan oikein, jos jaan päivärahojani eteenpäin. Kerran aivan viime aikoina on käyty myös oven takan pyytämässä kuukausilahjoittajaksi. Annan mieluummin aina silloin tällöin, kerran pari vuodessa, pienen summan niihin keräyksiin, joita on meneillään.
Olen sanonut suoraan noille soittajille, että elän toimeentulotuella enkä voi lahjoittaa. Yleensä loppuu puhelu lyhyeen sen jälkeen. Toimii jopa puhelinmyyjien kanssa.
Lahjoitin ennen moneenkin kohteeseen, mutta lopetin kaikki lahjoitukset kun oma rahatilanne meni niin huonoksi.
Lopeta lahjoittaminen. Sano irti sopimus heti huomenna. Maailman köyhys ja pahuus ei ole sinun vikasi.
Syyllisyyden tunnettasi käytetään hyväksi ja niin paljon kuin mahdollista. Kukaan muu kuin sinä itse ei pidä sinun puoliasi.
Tuokin että kinutaan aina vaan lisää? Ei kukaan kunnon ihminen niin tekisi.
Sano sopimus irti että loppuu sinun hyväksikäyttö. Hyväksikäyttö taas johtaa katkeruuteen.