Vegaani, mistä oli kaikkein vaikea luopua?
Kommentit (75)
Kaikille juustonkaipaajille: tosi hyvää raclettemaista juustoa olen saanut tehtyä liotetuista cashew-pähkinöistä, keitetystä perunasta, ravintohiivahiutaleista ja vedestä + mausteet kuten kasvisliemijauhe, pippuri, valkosipulijauhe tms. oman maun mukaan :) kaikki sekoitetaan sauvasekoittimella yhteen ja lämmitetään. Syön sitä usein pyttipannun (peruna, sipuli, vegenakki) kera sellaisena mössönä. Aivan sairaan hyvää ja tyydytää ainakin mun juustonhimon!
Maitosuklaa ja kermakakut/leivokset. Toki niitä saa vegaanisena, mutta ei niin hyviä.
Juustoa olen aina käyttäny lähinnä pizzaan, lämpimiin voileipiin ja lasagneen. Käytän nyt tosi hyvää vegaanista Porlammin vege plus raastetta joka on ihan samanlaista kuin normi juustoraastekin.
En ole vegaani, mutta toissa vuonna on käynyt ilmi, ettei suolistoni kestä maitoproteiinia. Muita maitotuotteita en niin kaipaa, mutta kunnon juustoja kyllä.
"Vegaanijuustot" eivät ole mielestäni mikään juuston korvike, ne eivät maistu samalta, eikä niissä ole samat ravintoarvot.
Juusto pitää minutkin erossa täys vegaaniudesta. En ole koskaan ollut sokerihiiri joten suklaat, jäätelöt ym. Ei mitään ongelmaa. Kahvimaidolle, ruokakermalle ja margariinille taas löytyy täydestä menevät korvikkeet joten ei mitään ongelmaa siinäkään, mutta laiskana kokkina sitä leipää on aina joskus syötävä ja ilman juustoa ei onnistu. Ketjunkin perusteella siitä kuka tulee keksimään maistuvan vege juusto sarjan tulee rikas tyyppi! :D
Vaikeinta oli luopua turkkilaisesta jogurtista. Tykkään omatekoisesta tsatsikista, enkä ole soija- tai kaurapohjaisten tms. jogurttien joukosta löytänyt sellaista josta tulisi hyvää. Jos joku tietää korvaavan tuotteen, niin kertokaa ihmeessä!
Juusto on se yksi ja ainoa syy miksi minä en ole vegaani
Vierailija kirjoitti:
Lohi, koska sille ei ole vielä mitään vegeversiota, ja juurikin se juusto. Suomessa on vieläkin todella pienet vegejuustovalikoimat, toisin kuin vaikkapa jenkeissä, joten on vaikeaa löytää hyvää juustonkorviketta omaan makuun.
Suomessa on todella pienet juustovalikoimat vertaa mihin vaan länsimaahan.
Ilmeeni kun vapaaehtoisesti ruokavaliotaan rajanneet valittavat, mitä eivät enää "saa" syödä.
Itse en ole ihan vegaani mutta kasvissyöjä, ja minulle se oli joulukinkku se ainoa jota alkuun muutamana vuonna kaipasin. Muuten oli pääasiassa helpotus ettei lihaa tarvinnut enää syödä. Olin teini kun aloin kasvissyöjäksi, 13v. Nykyään kun tässä on aikaa yli 15 vuotta niin en enää kaipaa sitäkään, enkä ole kaivannut pitkään aikaan.
Aiheen vierestä: Miksi olette vegaaneja, sen sijaan että söisitte eläinperäisiä tuotteita mutta eettisesti?
Esimerkiksi hirvenliha on sekä terveellistä että eettistä. Eläin on saanut kasvaa vapaana, se lopetetaan nopeasti ampumalla. Ei mitään stressimatkoja teurastamolle.
Hirvikantaa täytyy rajoittaa, joten osa hirvistä joka tapauksessa ammutaan.
Varmasti on myös muita eettisiä ruokia. Riistalinnut, osa juustoista. Pitää vain etsiä tila joka huolehtii hyvin eläimistä. Monissa kreikkalaisissa vuohen ja lampaanmaitoon erikoistuvissa tiloissa eläin liikkuu päivittäin ulkona. Kreikkalainen fetajuusto huolella valitulta tilalta on myös eettistä ruokaa.
Minäkin olen muuten vegaani, mutta juustoa syön edelleen. Ja jouluna kinkkua perheen kanssa, en muuten.
gu kirjoitti:
Onko ovo-lakto-vege enään kasvisyöjä?
Tästä on ennenkin puhetta. Pitäisikö sanoa liha-kala-kana-äyriäisetön ruokavalio? 😁 Oikeasti lakto-ovovegetarismi on helpompi toteuttaa kuin miltä nimi kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä: Miksi olette vegaaneja, sen sijaan että söisitte eläinperäisiä tuotteita mutta eettisesti?
Esimerkiksi hirvenliha on sekä terveellistä että eettistä. Eläin on saanut kasvaa vapaana, se lopetetaan nopeasti ampumalla. Ei mitään stressimatkoja teurastamolle.
Hirvikantaa täytyy rajoittaa, joten osa hirvistä joka tapauksessa ammutaan.
Varmasti on myös muita eettisiä ruokia. Riistalinnut, osa juustoista. Pitää vain etsiä tila joka huolehtii hyvin eläimistä. Monissa kreikkalaisissa vuohen ja lampaanmaitoon erikoistuvissa tiloissa eläin liikkuu päivittäin ulkona. Kreikkalainen fetajuusto huolella valitulta tilalta on myös eettistä ruokaa.
Yksinkertaisesti kaikki liha ja tappaminen etoo.
Kyllä, juustot. Kaipaan sitä erityisesti nimenomaan pizzaan. Ja suolaista fetaa ja vuohenjuustokiekkoja. Mutta niin itsekäs en sentään ole, että omien mieltymyksieni mukaan haluaisin muiden kärsivän.
Minulle juuri sorsastuksesta ja hirvestyksestä on ollut vaikein luopua. Ovat upeita luontoharrastuksia, ja koirakin tykkää. Ajattelen kyllä, että vegaani tai ei, sen voi syödä minkä metsällä saa itse otettua. Suomessa kaadettu riista ei kärsi vaan elää ensin lajityypillisen elämän ja kuolee sitten kivuttomasti ja stressittömästi.
En ole vegaani juuri siitä syystä etten pysty luopumaan juustosta. Salaattijuusto (fetatyyppinen mutta ei vuohenmaidosta) on vaikein. Ja suklaakonvehdit. Pystyisin luopumaan täysin mm. lentomatkustamisesta ennemmin kuin juustosta (lennän nytkin ehkä kerran kymmenessä vuodessa).
Vierailija kirjoitti:
Minulle juuri sorsastuksesta ja hirvestyksestä on ollut vaikein luopua. Ovat upeita luontoharrastuksia, ja koirakin tykkää. Ajattelen kyllä, että vegaani tai ei, sen voi syödä minkä metsällä saa itse otettua. Suomessa kaadettu riista ei kärsi vaan elää ensin lajityypillisen elämän ja kuolee sitten kivuttomasti ja stressittömästi.
Minä en kaipaa riistaa, juustoa kylläkin. Voisiko ajatella, että vegaanina voisin syödä juustoa maidosta, jonka saan itse lypsettyä? Ja voiko juustoa edes tehdä itse? Nyt syön juustoa salaa :(
iChocilla on vaaleampaa, maitosuklaamaista vegaanisuklaata sekä valkoista suklaata. Nuo on tehty riisimaidosta. Ensiksimainittuja on maustamattoman suklaan lisäksi versioita joissa on appelsiinia ja mantelia, keksinmuruja ja hasselpähkinöitä. Valkoista suklaata nougat crisp ja vaniljaversioina. Oikeasti hyviä suklaita, suosikkini on appelsiini-manteli ja nougat crisp.
Myös Vego-merkkinen hasselpähkinänougatsuklaa on tosi hyvää!