Vegaani, mistä oli kaikkein vaikea luopua?
Kommentit (75)
Lohi, koska sille ei ole vielä mitään vegeversiota, ja juurikin se juusto. Suomessa on vieläkin todella pienet vegejuustovalikoimat, toisin kuin vaikkapa jenkeissä, joten on vaikeaa löytää hyvää juustonkorviketta omaan makuun.
Juustot. Esimerkiksi racletteen ei vaan ole olemassa vegaanista korviketta, fonduesta puhumattakaan. Mutta eettisistä syistä olen valmis luopumaan noista.
Edellisten kanssa samaa mieltä, tosin en ole vegaani koska juuri juustosta en täysin pysty luopumaan. Lihaa, kalaa, kananmunia yms en syö eikä niitä ole ikävä. Mutta tuo juusto!
Kyllä se on liha!
En kestänyt kahtakaan viikkoa ilman lihaa. Kalan vieroksuminen olisi vienyt vähän enemmän aikaa, vaikka rakastankin kalaa kaikissa muodoissa. Lihaan tuli vain ihan tolkuton himo.
Tajusin myös, että rakastan maitotuotteita.
Ei ollut mun juttu.
Camembert, mutta mieheni on opetellut tekemään sitä itse.
Juustot ja nimenomaan siksi, että rakastan jälkiuunileipää (ja ylipäätään ruisleipää) jota on tylsä syödä ilman kunnon päällisiä. Tahini ja siitä tehtävät tahnat ovat onneksi ihan hyvät vaihtoehdot. Mitä muihin liha-, kala- tai maitotuotteisiin tulee, niin niistä luopuminen ei ole tehnyt mitään vaikeuksia.
Onko ovo-lakto-vege enään kasvisyöjä?
Alkuun vaikein oli juustot, mutta nykyään niiden (ja muiden maitotuotteiden) haju lähinnä ällöttää joten enää en kaipaa. Eniten on tehnyt mieli maitosuklaata, varsinkin joulun aikaan oli tosi vaikea katsella kun sukulaiset veti konvehteja naamariin ja mä nakersin tummaa suklaata :D
Juustot. Saisipa hyvältä maistuvaa juustoketta. Ärsyttää tällainen kyllä tosissaan, sillä maksaisin vaikka kuikka paljon, kunhan se maistuisi hyvältä. Ahdistaa ihan tosissaan henkisesti maitotuotantoteollisuuden todellisuus, mielummin söisin lihaa (riistaa tms.) kuin maitotuotteita, jos pitäisi valita.
Aloin vegaaniksi koska en ole koskaan tykännyt suurimmasta osasta maitotuotteita ja lihoja. Ja sitten yhtäkkiä ne loputkin eläinperäiset alkoi ällöttää niin lopetin kaiken syömisen.
Kahvimaito oli ainoa vaikeus. (Ja se olikin jäätelön ohella ainoa maitotuote jota edes käytin aikuisiällä).
Vierailija kirjoitti:
Alkuun vaikein oli juustot, mutta nykyään niiden (ja muiden maitotuotteiden) haju lähinnä ällöttää joten enää en kaipaa. Eniten on tehnyt mieli maitosuklaata, varsinkin joulun aikaan oli tosi vaikea katsella kun sukulaiset veti konvehteja naamariin ja mä nakersin tummaa suklaata :D
Voi kun juustos iskisi nenään samalla tavalla minullekin! Lehmänmaito, kerma, jäätelö yms. ei eläinversiona maistu minulle enää yhtään, mutta gouda, taleggio, morbier, vuohenjuusto, leipäjuusto ja vastaavat ei ole kyllä yhtään antaneet periksi! Oltermanni ja edamit sun muut miedot vastaavat ovat kyllä jo inhoilun puolella.
-14
gu kirjoitti:
Kyllä minusta ainakin on. Sana "vegetaristi" on ainakin vanhastaan tarkoittanut juuri lakto-ovo-vegetaristia. Sen sijaan sitä en ymmärrä, että esim. kanaa syövät nimittävät itseään minkään sortin vegetaristeiksi...
Juustoja oli jonkin aikaa ikävä, mutta maistoin jokin aika sitten juustoa pitkän ajan jälkeen, eikä se enää juuri maistunutkaan. Fazerin sinistä kaipaan kyllä vielä ajoittain!
gu kirjoitti:
Kyllä minusta.
Itse olin viime vuoden puolella osa-aikavegaani tai kotivegaani eli söin kotosalla vegaanisesti mutta kyläpaikoissa saatoin laittaa maitoa kahviin. Nyt olen lipsunut ja laiskistunut ja ostanut maitotuotteita kotiinkin. :(
juuston takia musta ei ole vegaaniksi... Pystyisin luopumaan suklaastakin, mutta en juustoista. Syön kyllä aika harvoin niitäkin...
Joo, juusto ja erityisesti pitsan päällä.