Miksi sitä pidetään ikään kuin moraalisesti arveluttavana, jos jäätelöön kaataa erittäin paljon kastiketta?!
Minä näen sen asian niin että
A) Terveellisesti elävä ihminen ( kuten minä) syö niin harvoin jäätelöä, että on yhdentekevää paljonko sitä kastiketta sinne silloin lorottaa (eri asia on tietty jos jäätelöä mussutetaan muutenkin liikaa)
B) makeaähky tulee paljon nopeammin, mitä enemmän äklömakeaa kastiketta jäätelössä on.
Emme elä pula-aikaa, jäätelökastiketta saa kaupasta ja jäätelökastikkeen suurissa kerta-annoksissa ei ole mitään moraalisesti arveluttavaa. Aion antaa myös lasteni ja lastenlasteni, jos minulle sellaisia joskus tulee, lorottaa jäätelöönsä niin paljon kastiketta kuin he haluvat. Minut on traumatisoitu tämän kysymyken tiimoilta sekä vanhempieni että kanssaihmisten toimesta niin perusteellisesti, että en aio siirtää tätä vahingollista perintöä eteenpäin.
Kommentit (15)
En ole kokenut paheksuntaa jäätelöni kastikemääristä sen jälkeen, kun aloin ostaa kastikkeet itse.
Mutta jos siitä tulee moraalinen krapula, niinkuin sulla näyttää tulevan, se on jotenkin väärin. Ainakin omassa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos siitä tulee moraalinen krapula, niinkuin sulla näyttää tulevan, se on jotenkin väärin. Ainakin omassa päässä.
Moraalinen krapula johtuu siitä, että kollektiivinen alitajuntamme viestii, että siinä on moraalisesti jotain arveluttavaa, vaikka ei oikeasti ole! Liekö jotain sota-ajan ja pettuleivänkatkuista kansallista traumaa?
-ap
Ja minä aion syödä ranskalaiseni juuri niin suuren majoneesimäärän kanssa, kun maistuu hyvälle silloin harvoin kun ranskalaisia syön! 😊
Terveyssyistä ei ole kysymys, mutta minua ällöttää, kun näen jonkun syövän jäätelöä, joka on niin ison kastikekerroksen alla ettei itse jäätelöä näy. Kastikehan on erittäin makeaa, itse en sitä paljoa pysty syömään.
Ei siinä ole mitään moraalisesti arveluttavaa, kunhan ei jatkuvasti tee niin. Terveyden vaaliminen on tärkeä arvo, samoin itsehillintä.
Ne, jotka pitävät sitä moraalisesti arveluttavana, luultavasti pitävät ylipäätään jo jäätelön + kastikkeen nauttimista moraalisesti arveluttavana, joten ei mitään hävittävää siinä mielessä.
Nyt alkoi tehdä mieli vaniljajäätelöä ja kinuskikastiketta 😍
Varmaan siksi, koska ruumiilliset aistinautinnot ynnä muu hedonismi ovat kauheaa syntiä kalvinistis-luterilaisessa Suomessa. (Ei, ei tarvitse olla uskovainen tai edes kuulua kirkkoon - kyseessä on meidän vuosisatainen paheksumiskulttuurimme. "Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat" ja mitä kaikkea.)
Tällä hetkellä yhteiskunnassamme herkuttelu, etenkin sokeriherkuttelu, on se suurin synti ja häpeä. Muutama vuosikymmen sitten se oli seksi muuten kuin lähetyssaarnaajassa (olen kuullut, että 40-50 -luvuilla eivät suomalaiset miehet antaneet naisille suuseksiä tai edes katsoneet naisen pimslooran "sisälle", koska siitä sai kuulemma näärännäppyjä silmiin tms.)
Voi ei, ja minä en oo koskaan tajunnut noita kastikkeita ees ostaa, täytyykin korjata virhe ensi tilassa!
Hauska ketju, olin itse aikoinaan lihava, ja nyt silloin tällöin kun syön ulkona vaikka karjalanpiirakan, pyydän annoksen extravoita päälle, ja jos tykkäisin jäätelöstä hillolla niin uhalla ottaisin paljon hilloa ja suklaakastiketta lisäksi. Muuten kyllä en noin hillittömästi herkkuja mätä suuhuni.
Kaipa se johtuu siitä että yleensä sitä kastiketta on se helvetin pieni puteli koko perheelle, ja jos yks lorottaa koko purkin omalle lautaselleen niin muut jää ilman.
Ei ole kyllä koskaan elämässä tullut vastaan että joku olis arvostellut mun tai kenenkään muunkaan kastikemäärää, yleensä ne jotka sitä ottaa, ottaa sitä kohtuudella, niin että se jäätelökin maistuu joltain.
Ööö... Täh? Empä oo ikinä tämmöseen törmänny. Kuulostaa ihan huonoa omaatuntoa potevan itsesyytökseltä.
Ne on niin karmean makeita, että en pysty syömään vähääkään. Siksi ihmettelen, että joku ylipäätään syö niitä
"moraalisesti arveluttavaa joidenkin mielestä"
????
unohtuiko aamulääke?
Kertoo ahneudesta? Ahmattikakarat ovat kuvottavia.