Kokemuksia e-pillereistä (hyvät ja huonot)
Mitä ne ovat teille aiheuttaneet, ovatko kokemukset hyviä vai huonoja? Merkin voi myös kertoa, ja että miten kävi jos esim. lopetti pillereiden syönnin.
Itse söin joskus 15-19 vuotiaana ensimmäisen kerran Meliane pillereitä. En muista millainen tyyppi silloin olin, koska luulin kaiken epätasapainoisuuden liittyvän nuoruuteen jne.. Lopetin kun erosin poikaystävästäni. Epäilen kuitenkin, että tuolloin vaikutti mielialaani.
Nyt 23-vuotiaana aloin syömään niitä uudelleen ja söin niitä 9kk. Lopetin ihan pari viikkoa sitten, koska minun särki pää jatkuvasti, saatoin olla yhtäkkiä todella kiukkuinen kun joku asia ei sujunut (niin kiukkuinen että olisin voinut vaikka lyödä jotain tai ajaa autolla puuta päin vain siksi, että vituttaa...), olin jatkuvasti myös surullinen/alakuloinen, ja en jaksanut tehdä yhtään mitään. Sellainen voimaton ja "turpea" olo. Lisäksi pillerit turvottivat todella paljon. Vaikka varmasti nostivat ruokahalua (ja hormonien takia aineenvaihdunta toimi erilaisesti?), mutta lihoin 9kk aikana 10 kiloa vaikka en nyt NIIN epäterveellisesti kuitenkaan alkanut yhtäkkiä syömään! Ja vaikka kuinka valvoin mitä suuhuni pistän ja liikuin, niin paino ei tullut alaspäin. Painon nousuakin enemmän ärsytti se turvonnut olo, jatkuvasti jalat tuntuivat turvonneelta.. Kuin olisi syönyt kilon suolaa ja nestettä kauheasti. Ihan kun joku "venyttäisi" ihoani jatkuvasti, sellainen särkevä olo..
Mites muilla? Mietin tässä uskallanko vaihtaa pillerimerkkiä vai mitä tekisin. Nyt olen ollut pari viikkoa ilman, ja olo on oikeasti todella paljon parempi. Ei kiukuta sillä tavalla eikä turvotakaan/särje paikkoja, vaikka nyt en ole kovin terveellisesti edes syönyt. Mieliala on jotenkin virkeämpi ja tuntuu, että elämässä on jotain riemua ja toivoa.
Kommentit (27)
Syön pillereitä kipujen hoitoon, rundaaseen vuotoon ja kystien ehkäisyyn. Meliane ei sopinut minulle, mieliala laski ja turvotti. Se ei edes oikein auttanut. Vaihdoin Yasminelleen, oireet katosivat mutta menkkakivut js runsas vuoto pysyivät. Vaihdoin Tasminettaan. Kivut katodivat kokonaan, ja vuito muuttui niukaksi 3-4 päiväiseksi. Kannattaa kokeilla vaihtaa pillerimerkkiä.
Ai niin, minä joka söin Cerazetteja vuosin verta koko ajan. Välillä saattoi olla viikko, etten vuotanut mutta sitten taas viikko putkeen vuotoa.
15 vuotta söin erimerkkisiä e-pillereitä, Mrecilon, Diane Nova ja viimeisin taisi olla Yasmin tms. Eivät aiheuttaneet ihmeempiä sivuoireita. Paitsi nyt, kun pari kuukautta sitten lopetin pillerit, pamahti jonkin sortin akne päälle. Eli ilmeisesti pillerit olivat tähän asti pitäneet ihoni kunnnossa. Kiva, kun 34-vuotiaana kukkii iho kuin teinillä, toivotaan, että ajan myötä tilanne tasoittuu.
Minulla toiminut Zoely aika hyvin. Kuivuutta lukuunottamatta en ole havainnut mitään haittavaikutuksia. Herkkuhimo kiusaa ehkä useammin, mutta olen aina pitänyt hyvästä ruuasta, ja herkuistakin.
Mul tulee daylette e pillereist aknen oirei ja turvotust
Söin e-pillereitä n. 7 vuotta (Tasminettaa muutaman vuoden ja Gestinyliä lopun ajan. Vaihdoin sivuoireiden takia valmistetta) ja lopetin niiden syömisen n. 2 vuotta sitten. Lopetuspäätös kumpusi pääasiassa oikeastaan huonosta mielenterveyden tilasta ja halusin viimeisillä järjen hivenilläni testata, jospa olo selittyisi e-pillereillä.
Lopettamisella on ollut ainoastaan positiivisia vaikutuksia: olen pikkuhiljaa muuttunut semmoiseksi ihmiseksi, millainen muista olleeni ennen pillereiden aloitusta eli elämäniloinen, positiivinen, valoisa ja hyvinvoiva. Olin tosi pahassa paikassa silloin pillereisen syönnin lopetuksen aikoinin, ei minulla ollut enää juurikaan elämäniloa jäljellä. Olin niin masentunut, että en meinannut edes jotenkin "jaksaa" lopetta pillereiden syötiä, niitä vaan söi tavan takia. Minulla oli nuoruudessa melko paha akne, mutta lopetuksen myötä ei ole tapahtunut ihossakaan onneksi mitään räjähdystä. Vuoto ei enää myöskään ole niin runsasta, pitkäkestoista ja kivutkin ovat vähentyneet (eivät nämä toki pillereidenkään aikaan mitään hälyttävän hirveitä olleet, mutta selkeää parannusta on näidenkin suhteen tapahtunut). En myöskään ole enää niin kärttyinen ja itkuinen kuukautisten aikoihin tai ylipäätään muulloinkaan! :)
Kannattaa siis ehdostomasti uskaltautua lopettamaan, voihan ne aina aloittaa uudestaan, jos alkaa siltä tuntumaan! :) On pelottavaa, mitä ne voi tehdä ihmisen mielelle ja vielä sillein tosi salakavalasti ja huomaamatta vuosien saatossa. Minä en edes uskonut, että niillä on oikeasti vaikutusta mielialaani, mutta ajattelin koittaa, kun eipä siinä ollut mitään hävittävää. En siis usko, että itse mieleni voimalla sain tämän muutoksen aikaan ja kuvittelin vain kaiken. Toki jos tämä mielialan kohentuminen ei johdu e-pillereiden poisjämisestä, niin eipä silläkään mitään väliä oikeastaan, kun en ole ikinä enää uudestaan e-pillereiden syömistä aloittamassa. En halua enää ikinä ottaa sitä riskiä, että päädyn siihen synkkään mielentilaan uudelleen! Toivottavasti tästä on jollekin asian kanssa painivalle apua :)
Nuorempana söin Yasminelleja pari vuotta, ensimmäisen liuskan aikana mielialavaihtelut oli hurjia, mutta sitten tasaantui eikä sivuoireita. Jossain välissä kokeilin minipillereitä (Cerazette, muistaakseni) 3kk ajan koska harkitsin ehkäisykapselia ja gyne suositteli sitä ennen kokeilemaan miten pelkkä keltarauhashormoni vaikuttaa. Hyvä että kokeilin ennen kapselin ottoa, sillä olin hirveän väsynyt fyysisesti koko ajan, itkuinen ja alapää oli kuiva kuin saharan autiomaa.
Puoli vuotta sitten aloitin ehkäisyrenkaan kanssa ja tämä on täydellinen! Ei mitään sivuoireita, iho on parempana kuin koskaan, seksihaluja vaikka muille jakaa, kiihotun nollasta sataan todella herkästi. Ihanaa!