Feministinainen, kannatatko sukupuolettomia pukeutumis- ja peseytymistiloja?
Minä kannatan. Olisi eri mukavaa päästä näkemään kyykkyvatkaavia mammoja.
Kommentit (39)
Eli kaikille oma sauna, suihkutila ja pukuhuone.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jokaisessa tilassa tulisi tarjota mahdollisuus riisuutua, pukeutua ja peseytyä niin, että olisi muiden katseilta suojassa. Ratkaisee myös trans- tai muunsukupuolisten aseman.
Ja jokaiselle oma pieni saunakoppero uimahalliin, ettei vaan kukaan limainen mies pääse silmäraiskaamaan viattomien naisten herkkiä hipiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan nykyisiin tiloihin enemmän suihkukoppeja, pukeutumiskoppeja ynnä muita suojaisampia tiloja sekä siunaus esim. pyyhkeen käyttämiselle saunassa.
Esim. höyrysaunat, invavessat ja junan vessat on sukupuolettomia ja niitä käytetään ihan ongelmitta. Ei tähän kysymykseen ainoa ratkaisu ole se, että laitetaan kaikki sukupuolesta riippumatta samaan tilaan alasti, vaan etsitään ratkaisu, jolla huomioidaan jokainen sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan nykyisiin tiloihin enemmän suihkukoppeja, pukeutumiskoppeja ynnä muita suojaisampia tiloja sekä siunaus esim. pyyhkeen käyttämiselle saunassa.
Sopii mulle, kunhan pyyhettä ei ole pakko käyttää, jotta voin esitellä puoliheijarissa olevaa vehjettäni nuorille naisille.
Et tunnu ymmärtävän, että uimahalleissa on kyllä asiatonta käytöstä koskevia säännöksiä, ja niitä pitää noudattaa jos haluaa palvelua käyttää.
Vai onko sulla tapana mennä runkkaamaan ikkunan ääreen iltapäivisin koululaisten ruuhka-aikaan ihan vaan sen takia, että voit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii mulle, kunhan pyyhettä ei ole pakko käyttää, jotta voin esitellä puoliheijarissa olevaa vehjettäni nuorille naisille.
Öh, kyllä sinä menisit edelleen sinne miesten puolelle ja nuoret naiset naisten puolelle. Mutta näiden kategorioiden ulkopuoliset henkilöt voisivat valita puolen sen mukaan, kumpi tuntuu luontevammalta, ja halutessaan peitellä itsensä (esim. rintojen poistoleikkauksesta jää huomattavat arvet jne.)
Unisex-vessat olisivat jees, joskaan eivät ihan kaikissa paikoissa. Enkä halua että niitä tai "kolmatta" vessaa pakotettaisiin rakentamaan jo olemassaoleviin liiketiloihin, vaan ne voisivat tulla vasta uusissa rakennuksissa.
Uimahalliin tilat sukupuoltaan korjaaville tms ovat vähän omituinen vaatimus mitä en ole ikinä transeilta itseltään kuullut melko yksinkertaisesta syystä: ei korjausprosessia läpikäyvä trans tai muunsukupuolinen voi muutenkaan vetäistä kaikissa tapauksissa uimapukua päälle ja lähteä polskimaan, jos vaikka henkilöllä on edelleen rinnat mutta mieltää itsensä mieheksi. Kuntosaleilla jonkinlainen neutraali pukeutumistila voisi olla tarpeen, mutta ei niitä voi alkaa unisexeiksi muuttamaan tai kulusyistä rakentamaan tyhjästä uusia. Tähän minulla ei ole järkevää ratkaisuvaihtoehtoa.
Ap, etkö sinä urpo tajua mitä tuokin tulisi oikeasti tarkoittamaan? Tasa-arvoa olisi se, että kaikki vessat olisivat yhteiskäytössä mutta sillä poikkeuksella, että nykyiset naisten vessat säilyisivät vain naisille tarkoitettuina intiimeinä paikkoina.
Lisään vielä että läheskään kaikki transsukupuoliset eivät leikkauta koko helahoitoa. Esimerkiksi monet transmiehet eivät halua ollenkaan muuttaa sukupuolielimiään koska lopputulos on aika kaukana aidosta ja toimivasta elimestä. Eivätkä siis halua riisuutua kokonaan myöskään miesten pukuhuoneissa miesten keskellä, koska heillä on naisen sukupuolielimet.
Nämä äänekkäimmät henkilöt jotka netissä riehuvat kaiken maailman oikeuksista transihmisille eivät todellakaan puhu kaikkien transsukupuolisten puolesta!
En kannata. Mutta transihmiset saisivat mennä oman koetun sukupuolensa mukaisiin suihkutiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, kyllä sinä menisit edelleen sinne miesten puolelle ja nuoret naiset naisten puolelle. Mutta näiden kategorioiden ulkopuoliset henkilöt voisivat valita puolen sen mukaan, kumpi tuntuu luontevammalta, ja halutessaan peitellä itsensä (esim. rintojen poistoleikkauksesta jää huomattavat arvet jne.)
Minä tunnen olevani nainen, joten menen puoliheijarini kanssa naisten puolelle. Sinä et voi luokitella sukupuoltani, vaan minä teen sen itse. Sietäisit saada helikopteristani reiteen suihkun puolella, senkin sovinisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisivat samalla tavalla erillään kuin nytkin mutta jotenkin se vaan TUNTUU tasa-arvoisemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että läheskään kaikki transsukupuoliset eivät leikkauta koko helahoitoa. Esimerkiksi monet transmiehet eivät halua ollenkaan muuttaa sukupuolielimiään koska lopputulos on aika kaukana aidosta ja toimivasta elimestä. Eivätkä siis halua riisuutua kokonaan myöskään miesten pukuhuoneissa miesten keskellä, koska heillä on naisen sukupuolielimet.
Nämä äänekkäimmät henkilöt jotka netissä riehuvat kaiken maailman oikeuksista transihmisille eivät todellakaan puhu kaikkien transsukupuolisten puolesta!
No siis tämä. Itsehän en feministinä kannata täysin sukupuolineutraaleja tiloja, koska esim. omalla teini-ikäisellä tyttärelläni tulee olla oikeus peseytyä rauhassa. Mutta sitten on niitä, joiden mielestä transsukupuoliset heitetään heti junan alle jos ehdotetaankaan jotain välimallin ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tunnu ymmärtävän, että uimahalleissa on kyllä asiatonta käytöstä koskevia säännöksiä, ja niitä pitää noudattaa jos haluaa palvelua käyttää.
Vai onko sulla tapana mennä runkkaamaan ikkunan ääreen iltapäivisin koululaisten ruuhka-aikaan ihan vaan sen takia, että voit?
Mua oksettaa feministien tapa yhdistää lapset ja seksuaaliset teot keskusteluissa, joissa kumpikaan ei edes ole keskustelun aiheena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen olevani nainen, joten menen puoliheijarini kanssa naisten puolelle. Sinä et voi luokitella sukupuoltani, vaan minä teen sen itse. Sietäisit saada helikopteristani reiteen suihkun puolella, senkin sovinisti.
Mukavaa transfobiaa sinulla siinä.
Tavallaan kyllä. Opiskelumaassani oli asia ratkaistu niin, että jokainen sai käyttöönsä, väljän pukukopin, jossa oli 1-2 suihkua ja tilaa 2-4 hengelle. Ulkovaatteet jätettiin sähkölukolla varustettuun kaappiin ennen pukeutumiskoppia, kopissa käytiin suihkussa yksin, kavereiden kesken, perheen kanssa suojassa muiden katseilta. Kun kaikki olivat valmiita, pukukopin ovi avautui allaspuolelle, missä oli lukittavia kaappeja (samalla rannekkeella toimivia) sisävaatteille, pyyhkeille ja hygieniatuotteille. Todella näppärää, varsinkin perheellisille. Kukaan ulkopuolinen ei nähnyt sinua alastomana, joten varmasti transhenkilöt ja islaminuskoisetkin olivat tyytyväisiä.
Jos urheiluhallien suihkutilat olisivat unisex, naisten rintojen puhtaus koheni nykyisestä huomattavasti kun miehet olisivat niin avuliaasti valmiina saippuoimaan niitä!
Vain unisex-vessoja tyyliin Ally mcbeal. Pukeutumis ym tilat sukupuolen mukaan (transseksuaalit korjatun mukaan).
Mun mielestä jokaisessa tilassa tulisi tarjota mahdollisuus riisuutua, pukeutua ja peseytyä niin, että olisi muiden katseilta suojassa. Ratkaisee myös trans- tai muunsukupuolisten aseman.