Feministinainen, kannatatko sukupuolettomia pukeutumis- ja peseytymistiloja?
Minä kannatan. Olisi eri mukavaa päästä näkemään kyykkyvatkaavia mammoja.
Kommentit (39)
Kyllä. Voidaan toteuttaa niin että vaatteet vaihdetaan sermin/verhon takana isossa pukuhuoneessa ja suihkukin voi ihan hyvin olla samalla tavalla lukollisen oven takana kuten wc-pönttökin.
Ei ole sen enempää halua esitellä itseäni tuntemattomille naisille kuin tuntemattomille miehille. En myöskään halua nähdä muita alasti.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kyllä. Opiskelumaassani oli asia ratkaistu niin, että jokainen sai käyttöönsä, väljän pukukopin, jossa oli 1-2 suihkua ja tilaa 2-4 hengelle. Ulkovaatteet jätettiin sähkölukolla varustettuun kaappiin ennen pukeutumiskoppia, kopissa käytiin suihkussa yksin, kavereiden kesken, perheen kanssa suojassa muiden katseilta. Kun kaikki olivat valmiita, pukukopin ovi avautui allaspuolelle, missä oli lukittavia kaappeja (samalla rannekkeella toimivia) sisävaatteille, pyyhkeille ja hygieniatuotteille. Todella näppärää, varsinkin perheellisille. Kukaan ulkopuolinen ei nähnyt sinua alastomana, joten varmasti transhenkilöt ja islaminuskoisetkin olivat tyytyväisiä.
Tää olis kyllä näppärän kuuloinen ratkaisu, vielä kun saunan yhdistäisi samaan. Olisi luksusta olla perheen kesken tuommoisessa kopissa! Meillä esimerkiksi on nyt se tilanne, että pienempi lapsi on ihan mussa kiinni eikä suostu menemään isänsä kanssa miesten puolelle, ja joudun siksi ottamaan uimahallissa molemmat lapset naisten puolelle (ei voida jakaa "työmäärää"). Isompi kun on jo sen ikäinen, ettei halua miesten puolelle ihan ymmärrettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Voidaan toteuttaa niin että vaatteet vaihdetaan sermin/verhon takana isossa pukuhuoneessa ja suihkukin voi ihan hyvin olla samalla tavalla lukollisen oven takana kuten wc-pönttökin.
Ei ole sen enempää halua esitellä itseäni tuntemattomille naisille kuin tuntemattomille miehille. En myöskään halua nähdä muita alasti.
Jep, tuntuu että tästä tehdään isompi ongelma kuin se oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikille oma sauna, suihkutila ja pukuhuone.
Ei, vaan nykyisiin tiloihin enemmän suihkukoppeja, pukeutumiskoppeja ynnä muita suojaisampia tiloja sekä siunaus esim. pyyhkeen käyttämiselle saunassa.
Sopii mulle, kunhan pyyhettä ei ole pakko käyttää, jotta voin esitellä puoliheijarissa olevaa vehjettäni nuorille naisille.
Öh, kyllä sinä menisit edelleen sinne miesten puolelle ja nuoret naiset naisten puolelle. Mutta näiden kategorioiden ulkopuoliset henkilöt voisivat valita puolen sen mukaan, kumpi tuntuu luontevammalta, ja halutessaan peitellä itsensä (esim. rintojen poistoleikkauksesta jää huomattavat arvet jne.)
Minä tunnen olevani nainen, joten menen puoliheijarini kanssa naisten puolelle. Sinä et voi luokitella sukupuoltani, vaan minä teen sen itse. Sietäisit saada helikopteristani reiteen suihkun puolella, senkin sovinisti.
Mukavaa transfobiaa sinulla siinä.
Selitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos urheiluhallien suihkutilat olisivat unisex, naisten rintojen puhtaus koheni nykyisestä huomattavasti kun miehet olisivat niin avuliaasti valmiina saippuoimaan niitä!
Tän ketjun perusteella miehet ajattelee uimahallissa ja kuntosalilla vaan seksiä.
Päinvastoin. Naistethan ne vastustavat yhteisiä suihkutiloja, koska kokevat siinä olevan jotain seksuaalista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan nykyisiin tiloihin enemmän suihkukoppeja, pukeutumiskoppeja ynnä muita suojaisampia tiloja sekä siunaus esim. pyyhkeen käyttämiselle saunassa.
Sopii mulle, kunhan pyyhettä ei ole pakko käyttää, jotta voin esitellä puoliheijarissa olevaa vehjettäni nuorille naisille.
Öh, kyllä sinä menisit edelleen sinne miesten puolelle ja nuoret naiset naisten puolelle. Mutta näiden kategorioiden ulkopuoliset henkilöt voisivat valita puolen sen mukaan, kumpi tuntuu luontevammalta, ja halutessaan peitellä itsensä (esim. rintojen poistoleikkauksesta jää huomattavat arvet jne.)
Minä tunnen olevani nainen, joten menen puoliheijarini kanssa naisten puolelle. Sinä et voi luokitella sukupuoltani, vaan minä teen sen itse. Sietäisit saada helikopteristani reiteen suihkun puolella, senkin sovinisti.
Selitä.
Tuonkaltaisissa fantasioissa implikoidaan aina, että transnaiset ovat todellisuudessa likaisia miehiä, jotka haluavat päästä tirkistelemään naisten pukukoppeihin jne. Kyseessä on myös radikaalifeministisissä piireissä tunnettu transfobian ilmentymä, joka on eittämättä sinullekin ennestään tuttu.
On myös transfobista olettaa, että trans- tai muunsukupuoliset olisivat "huvikseen" (eli päästäkseen vähän seksimielessä katselemaan muita ihmisiä) sukupuolivähemmistön edustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos urheiluhallien suihkutilat olisivat unisex, naisten rintojen puhtaus koheni nykyisestä huomattavasti kun miehet olisivat niin avuliaasti valmiina saippuoimaan niitä!
Tän ketjun perusteella miehet ajattelee uimahallissa ja kuntosalilla vaan seksiä.
Päinvastoin. Naistethan ne vastustavat yhteisiä suihkutiloja, koska kokevat siinä olevan jotain seksuaalista.
Eli ketjun ensimmäisen sivun kommentti puoliheijarin esittelemisestä olikin vain omaa kuvitelmaani? Jep jep.
Ne on erikseen naisten takia ei miesten eli siinä mielessä kumma agenda feministeiltä.
Kannatan, mutta mieluummin sillä tavalla että on vanhat sukupuolivessat ja kolmas unisex-vaihtoehto. Ihan vain siksi, että (cis)miehet eivät osaa olla kuseksimasta ympäriinsä ja miesten vessat ovat usein ällössä kunnossa. Jos kolmatta ei ole mahdollista järjestää, niin kaikki voivat olla unisexejä.
En kannata. Miehet ovat turvallisuusriski naisille ja tytöille, joten ehdottomasti erilliset wc-tilat, pukeutumis- ja peseytymistiloista puhumattakaan.
Entäs ne jotka eivät suostu edes uimahalliin samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä.
Tuonkaltaisissa fantasioissa implikoidaan aina, että transnaiset ovat todellisuudessa likaisia miehiä, jotka haluavat päästä tirkistelemään naisten pukukoppeihin jne. Kyseessä on myös radikaalifeministisissä piireissä tunnettu transfobian ilmentymä, joka on eittämättä sinullekin ennestään tuttu.
On myös transfobista olettaa, että trans- tai muunsukupuoliset olisivat "huvikseen" (eli päästäkseen vähän seksimielessä katselemaan muita ihmisiä) sukupuolivähemmistön edustajia.
Nyt luet kyllä omiasi rivien välistä. Puhuin itsestäni, en muista ihmisistä. Enkä todellakaan tiedä radikaalifeministien piireistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
En kannata. Miehet ovat turvallisuusriski naisille ja tytöille, joten ehdottomasti erilliset wc-tilat, pukeutumis- ja peseytymistiloista puhumattakaan.
Miesvihaa puhtaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä.
Nyt luet kyllä omiasi rivien välistä. Puhuin itsestäni, en muista ihmisistä. Enkä todellakaan tiedä radikaalifeministien piireistä mitään.
Voi olla, että sekoitin sinut niihin 98734189 trolliin, jotka ovat tuota samaa fantasiaa täällä aiemmin kirjoitelleet. Pahoitteluni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja ilmeinen trolli. Kirjoititko sen itse päästäksesi uhriutumaan?
Musta pukeutumistilojen suhteen homma ratkeaa yksinkertaisesti sillä, että sekä miesten että naisten pukuhuoneissa olisi mahdollisuus peseytyä ja pukeutua esimerkiksi verhon tai sermin takana, piilossa. Monessa uimahallissa noita koppeja on jo tarjolla. Tämä ratkaisisi ongelman niiden kohdalla, joiden läsnäolo miesten/naisten pukuhuoneessa ei herätä pahennusta, mutta vaatteiden riisuminen loiis kysymyksiä. Parhaassa tapauksessa miesten ja naisten pukuhuoneiden lisäksi olisi tarjolla vielä pari pienempää puku- ja suihkutilaa. Transihmisten lisäksi ne voisivat palvella esimerkiksi ihmisiä, jotka tarvitsevat peseytymisessä/pukeutumisessa puolisonsa tai eri sukupuolta olevan ystävän/avustajan apua.
Olin itse ensialkuun vähän skeptinen esimerkiksi unisex-vessojen suhteen, mutta niissä paikoissa, joissa olen niihin törmännyt (lähinnä Tukholma ja erilaiset laitokset, joissa käyttäjakunnan sukupuolijakauma on niin epätasainen, että ei ole järkevää pitää puolta vessoista tyhjillään) ne ovat toimineet ihan ongelmitta.
Toisaalta ymmärrän hyvin myös sitä, että esimerkiksi hyvin nuoret tytöt eivät halua rapistella side- ja tamponikääreitä vaikkapa koulun poikien kuullen kun se on tyttöjenkin vessassa monelle iso kynnys. Toisaalta tämä ratkeaisi sillä, että luovuttaisiin hökkelikopeista ja kopeissa olisi ihan kunnon ovet niin kaikilla olisi sopivasti ykistyisyyttä wc:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja ilmeinen trolli. Kirjoititko sen itse päästäksesi uhriutumaan?
Hyvä yritys kääntää naisten miesvihakin miesten syyksi. Bravo, nainen, bravo! 👏🏻👏🏽
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä.
Voi olla, että sekoitin sinut niihin 98734189 trolliin, jotka ovat tuota samaa fantasiaa täällä aiemmin kirjoitelleet. Pahoitteluni.
Sä taidat viettää "pikkuisen" liikaa aikaa tällä palstalla. Oletko syrjäytynyt?