Miksi Suomessa ei ole "tarjotinvessoja"?
Ulkomailla näkee näitä. Kakka tippuu pönttöön tasaiselle tarjottimen malliselle osalle. Ei siis plumpsahtelua tai muita huolia. Yksi paperinpala riittää suojaksi. Sitten huuhtelu vie kakan nätisti pois, eikä jää jälkiä.
Kommentit (17)
Ottakaa lusikka vaan matkoille sitten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa lusikka vaan matkoille sitten mukaan.
Suklaamoussea...
No kyllä jää jälkiä kun liisterikakka lösähtää täysillä pönttöön.
Vierailija kirjoitti:
Siis mille ihmeen tarjottimelle??
Se vesiosa, joka suomivessoissa on takana, on edessä. Pepun alla on tasainen posliininen osa, "tarjotin". Huuhtelu vie sitten tavarat siihen eteen veteen ja viemäriin.
Olen niitä itsekin ihmetellyt, mutta olisiko siinä todella vain se plompsahdus-äänen esto syynä sellaiseen malliin. Itse tykkää kakkaani erityisesti ihailla, niin mieluummin normaali vessa.
Mä en erityisemmin tykkää näistä jenkkityylisistä vessoista, joskus ne on kamalan matalia ja vesi korkealla, yöh... Olen myös siinä käsityksessä että pohjoismaiset vessat säästää vettä paremmin.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flush_toilet
Shelf style (Flachspüler)
A shelf-style toilet which holds fecal matter above the water until flushed
In the shelf style or Flachspüler ("shallow flush") toilet, the bowl is designed with a receiver shelf to hold the fecal matter out of the water prior to flushing (i.e. the feces do not fall directly into standing water). The design prevents the occurrence of any splash-up which commonly happens when fecal matter plunges into the standing water of other toilet designs (although substantial deposits may cause splash-up problems of their own). Examples of this type of toilet can be found in Australia, Austria, the Czech Republic, Germany, Hungary, the Netherlands, and some regions of Poland, although it is becoming less common.
One disadvantage of this design is that it may require the more intense use of a toilet brush to remove bits of feces that may have left marks on the shelf[citation needed]. Additionally, this design presents the disadvantage of creating a strong lingering odor since the feces is not submerged in water immediately after excretion. Similar designs are found in some early toilets in the US, one particular brand being labeled the "Grand Niagara", as the flushing of the shelf created a waterfall effect into the drain chamber.[citation needed]
Ei meillä ole niitä pelkistettyjä mallejakaan: reikä lattiassa.
On se niin väärin kun vaan ulkomailla saa kakkia tarjottimelle ja koloon.
Olen lapsuudessani törmännyt em.malliseen vesiklosettiin Helsingin Annankadulla sijaitsevassa talossa.
Mä mietin niissä asioidessa et jos istuis ihan niin taakse kun pystyy niin tippuisko pökäle sit kumminkin veteen ;)
Vierailija kirjoitti:
Siis mille ihmeen tarjottimelle??
Et ole sitten käynyt ulkomailla, paska putoaa kuivalle alustalle,jolta se sitten huuhtoutuu vesisuihkulla pois. Paskantaminen hiljaista ja siistiä eikä vesi loisku
Kukaan ei ole alynnyt valita sellaista
Saksassa asuneena : ei se kakka todellakaan huuhtoudu siististi siitä tasanteelta huuhteluveden mukana. Huuhteluvettä näissä ylipäänsä käytetään enemmän kuin suomalaisissa/pohjismaalaisissa/brittiläisissä versioissa, mutta ei se silti riitä. Harjaa tarvitaan yhtenään ja haju "isomman hädän" jölkeen pitää koko kylpyhuoneen käyttökelvottomana ehkä tunnin ajan,
Samaa olen joskus ihmetellyt.