Mitä keinoja olette keksineet miten selvitä kotihoidontuella?
Kaipaisin vinkkejä miten olette pärjänneet taloudellisesti kotihoidontuelle siirtymisen jälkeen. Mies ei ole innostunut asuntolainaerien pienentämisestä ja nyt mietin pääni puhki miten saisimme rahat riittämään, jotta lapset voisivat olla kotihoidossa siihen asti kunnes nuorimmainen täyttää 3 vuotta. Heitelkäähän ideoita, kiitos jo etukäteen.
Lottovoitto on epätodennäköinen, joten muita keinoja on tässä keksittävä.
Kommentit (12)
eli lapsia on 3 : 8 vee ekaluokkalainen, 5 vee kerholainen (3krt/vko) ja sitten nuorin kohta 10 kuukautta vanha. Kun putosin kotihoidontuelle otin hoitoon yhden 2 vuotiaan tytön. Yhdestä hoitolapsesta ei vielä joudu maksamaan työeläkemaksuja, joten käteen jäävä summa on mielestäni ihan kiva ( 620 euroa miinus verot)+kodinhoidontuki. Yksi lapsi ei myöskään sekoita liikaa pakkaa, jotta omatkin lapset saavat huomiota ;-)
Nimittäin vaikeeta se muuten on. Jo pelkästään äitiysloman takia otimme lyhennysvapaata 1v 3kk yhteensä, Lisäksi myimme auton ja ostimme halvemman. Silti olen laskeskellut että tuollainen 400 euroa kotohoidon tuen kuukautta kohti uupuu. Alamme nostaa kohta remonttiavarten sovittua lainaa, niin mies sanoi että tehdään remppaa vähä halvemmalla, ja pihistetään puuttuva raha siitä. Kaiken huippuna se, että olen tulen olemaan hoitovapaalla vain alle 4 kk. Katson kuitenkin asian niin hyväksi että siksi nämä toimenpiteet. Lyhennysvapaa piti ottaa oikeastaan jo ihan äippälomankin takia. Mulla tippui nimittäin nettotulot puolella, joten jotain radikaalia piti tehdä.
Mielellään tosiaan kuulisi muidenkin selvitymiskeinoja.
Minulla ei ole mitään neuvoja/ keinoja, mutta se on kyllä jännä että mulla tuplaantuu raha määrä, nyt kun äippäraha loppuu. Mulla oli minimiäityspäiväraha, eli käteen 304e. Nyt olen laskenut että saan kotihoidontukea n. 300e, hoitolisä muistaakseni n. 150e ja kuntalisä 160e.
Joo tää on mullekin vähän hassu aihe, kun mäkin tulen saamaan vaan ton minimi äitiyspäivärahan, opiskelija kun olen. Ja sit kun se muuttuu kotihoidontueks tuntuu rahamäärä ruhtinaalliselta! Mut ei o kyllä asuntolainaakaan. Mies on myös vielä opiskelija, et ei o niitä säännöllisiä palkkatuloja meillä vielä odotettavissa pariin vuoteen. Kesätyörahoilla talven yli elellään. Et siin mieles vois miettiä että toimeen kyllä tulee, mut riippuen siis että minkälaiseen elintasoon on kukakin tottunut! Meilläkin kaikki mitä tulee niin myös menee, että sen mukaanhan se on elettävä.
meillä on sama tilanne kuin mar_i:lla. Eli tulot nousee, eli kotihoidon tuelle tippumisesta ei tartte meillä puhua :)
Ja toisaalta, emme osta uutta autoa, vaan pärjäillään vanhalla mutta velattomalla kunnes palaan töihin. Asuntolainaa maksellaan täysiä summia tai jos ei makseta, niin ei se maata kaada! Koita kääntää tässä asiassa miehesi pää. Tai passita parempipalkkaiseen työhön/ylitöihin...
Lisäksi, ihan ensimmäisenä, tehkää talousarvio. Useammalle kuulle, ja sitten seuraat parisen kuukautta, kirjaamalla kaikki todelliset menot ja katot sitten, mistä voit karsia, helppoja on mm. lehtitilaukset, ja baarissa tuhlaukset, ravintoloissa syömiset, pitkät matkat, ja niitä remppoja voi siirtää, kodin hankintoja voi siirtää, ja ruokamenojakin voi suunnitella, ostaa tarjouksesta vaippoja ja muuta isompia eriä, ja suunnittelee syömisiä, ja ostaa vaikka halvempaa ja vain viikonloppuisin herkkuja.
Auton käyttöäkin voi harkita, että mikä on välttämätöntä, säästää ainakin bensoissa. Kutsuu kaikki kylään omaan kotiin..
Ja vanhoja rojuja voi siivota ja myydä tarpeettomia pikkuhilkkujen toivossa. Varsinkin vauvavaatteet ja sen semmoiset vauvatavarat on helppo myydä. Niitähän voit ostaa sitten uusia kun jos teet uusia lapsia, ja sitten sinulla kenties on taas paremmat varatkin käytössä.
Ja harrastuksista voi tinkiä, ei tarvitse harrastaa kaikista kalleimpia asioita hoitovapaalla. Ja jos haluaa matkustaa, niin säästää vaikka etukäteen rahoja.
Pienistä puroista syntyy iso virta, tässä tuli teiltä monta hyvää vinkkiä. Kiitos kaikille!
Oon kovasti pähkäilly asiaa. Ratkaisuks oon miettiny osapäivätyötä tai yrityksen perustamista (käsityö). Myös halvempi auto vois olla ok, mut mies ei ajatukselle lämpene. Vaje on noin 600 euroa, joten pelkkä asuntolainan lyhennysvapaus ei ratkase, auttais kyllä sekin.
esim. kauppalaskussa.
Käyn ruokakaupassa vain 1krt/vko valmiiksi suunnitellun listan mukaan, heräteostoksille jää vähemmän mahdollisuuksia ;-)
Kaupassa vertailen kilohintoja.
Mies tuo työmatkaltaan maitoa tai muuta pientä tarpeen mukaan.
Yleensä suunnittelen 3-5viikon ruokalistan valmiiksi helpottamaan arkea.
Aamuisin syömme puuroa ja aika usein myös iltapalalla.
Kierrätän lasten vaatteita.
Ostamme mustikat naapurista hyvään hintaan ja ovat taatusti kotimaisia ja puhtaita.
Lainoja maksamme koko ajan pois, lyhennysvapaita ei ole vielä tarvinnut käyttää.
Autoni ovat vanhoja ja velattomia, miehellä työsuhdeauto.
Mrs-Mrs + 3lasta sekä mies
Olen syksystä lähtien vuoden hoitovapaalla. Tuona aikana maksamme asuntolainasta ainoastaan korkoja. Katkaisen tuoksi ajaksi myös opintolainan lyhentämisen. Koska asumme Helsingissä ja meillä on hyvät kulkuyhteydet, säästämme siinä, ettei meillä ole autoa. Kuulumme kuitenkin CityCarClubiin http://www.citycarclub.net/ , josta auton saa kätevästi tarvittaessa. Olemme muuttamassa ja tarvitsemme paljon uusia huonekaluja. Niitä etsin mm. huuto.netistä http://www.huuto.net/ josta olen ostanut tosi hyväkuntoisia ja laadukkaita tavaroita edullisesti.
Mä olin kotihoidon tuella esikoisesta reilun vuoden, kunnes hänen täyttäessä 2v. jäin uudestaan äippälomalle. Tein keikkatöitä siten, että mies pystyi hoitamaan tyttöä eli iltaisin ja viikonloppuisin sekä miehen loma-aikana, ja hoitoalallahan töitä riittää.... Tämä järjestely vaatii tietty sitoutumista myös mieheltä, ja toisinaan yhteinen aika jää välillä vähiin. Lisäksi opiskelen toista ammattia, niin pystyin nostamaan opintotukea joinakin kuukausina. Tarkka kirjanpito menoista ja tuloista auttaa myös.