Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette alakouluikäisten karkki- tai herkkulakoista?

Vierailija
01.03.2017 |

Lapsen kaveri (10 v) kertoi olevansa kuukauden herkkulakossa.
Minusta tuntuu vähän oudolta että noin nuoria laitetaan "dieetille". Eikö ennemmin pitäisi opettaa maltillisuuteen niin että herkkuja saa syödä mutta kohtuudella? Kuinka paljon ylipäätään on hyötyä jostain kuukauden herkkukiellosta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omasta vapaasta tahdosta oon ollu lapsena karkkilakossa. Kukaan ei käskenyt. Joskus oli kavereiden kesken kisojakin, että kuka jaksaa olla pisimpään.

Vierailija
2/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko kyseessä lakko vai kielto? Lakon voisi kuvitella olevan omaehtoinen, kun taas kiellon jonkun muun asettama.

Ja tiedätkö kuinka paljon niitä herkkuja oikeasti on syöty? Niistä on voinut muodostua päivittäinen tapa. Muutenkin paha tuomita tuntematta taustoja kunnolla, tuohan voi olla hyväkin ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika varovainen tuollaisten lakkojen/kieltojen kanssa saa olla kun noin pienistä kyse. Moni syömishäiriö on alkanut "viattomasta" herkkulakosta. 

Vierailija
4/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö karkipäivä/herkkupäivä toimi tuossa iässä paremmin? Kuukausi on pitkä aika 10-vuotiaalle.

Vierailija
5/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyse herkkulakosta vai herkkukiellosta?

Vierailija
6/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut lapsi omaehtoisesti lakkoon ryhtynyt vaan ovat kuulemma koko perhe herkkulakossa. 

No, ehkä tuo sopii joillekin, itse vain karsastan tuollaista jojoilua, että välillä mässäillään ja sitten taas tiukkaa linjaa.

ap

Vierailija
7/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöltä kuulostaa joka tapauksessa. Lapsi oppii tuosta vaan mystifioimaan karkit ja tekemään niistä elämää suurempia=>kielletty hedelmä-efekti.

Jos perusruokavalio on kunnossa, karkit sopivat siihen ihan hyvin. Ja jos ei ole, niin karkit eivät ole se isoin ongelma.

Vierailija
8/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omaehtoinen lakko, miksei: lapsen kaveri oli vuoden herkkulakossa isänsä kanssa ja sitten lähtivät viikoksi NYCiin kahdestaan.  Toinen oli vuoden herkkulakossa ja sai vapaavalintaisen älyluurin. Ei kait tuo keltään ole pois? Dieettejä en lapsilla ymmärrä. 

Vierailija
9/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan omasta vapaasta tahdosta oon ollu lapsena karkkilakossa. Kukaan ei käskenyt. Joskus oli kavereiden kesken kisojakin, että kuka jaksaa olla pisimpään.

10-vuotiaana jo? Meilläkin oli teini-iässä mutta ei noin pienenä.

Vierailija
10/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on omaehtoinen lakko, miksei: lapsen kaveri oli vuoden herkkulakossa isänsä kanssa ja sitten lähtivät viikoksi NYCiin kahdestaan.  Toinen oli vuoden herkkulakossa ja sai vapaavalintaisen älyluurin. Ei kait tuo keltään ole pois? Dieettejä en lapsilla ymmärrä. 

mitä tuollainen herkkulakko sitten kellekin tarkoittaa... Jotkut vetää silti hampurilaisia ja limppareita, herkuiksi mielletään ehkä suunnilleen vain leivokset ja muu sokerinen.

Vierailija
11/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaminen ei ole ok, mutta omakin lapseni on välillä ollut 10-12 -vuotiaana ihan itse itselleen asettamassa herkkulakossa. Ei ole minkäänlaisia syömisongelmia, kaikkiruokainen, urheileva poikalapsi. Makeaa syö kyllä enemmän kuin mielellään ja olen kokenut, että hän tuolla tavalla hän haastaa omaa tahdonvoimaansa ja haluaa selvittää, pystyykö siihen. Ja hyvin on pystynyt. Normaalisti meillä on karkkipäivä kerran viikossa. Nuo herkkulakot on olleet sellaisia, että on ollut esim 1-1,5 kk ennen joulua herkkulakossa. Muu perhe on sillä aikaa syönyt ja pitänyt karkkipäivät ihan normaalisti. En näe tuossa mitään huonoa.

Vierailija
12/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti pakotti mut pienenä noihin lakkoihin. Kyseessä taisi olla se että halusi kieltää herkut minultakin jottei itse sortuisi. Hän oli ylipainoinen, minä jopa alipainoinen. Ei tuo ainakaan mitään tervettä suhtautumista herkkuihin opettanut.

Omilla lapsillani ei ole edes karkkipäivää. Osaavat syödä kohtuudella toisin kuin jotkut kaverinsa jotka syövät saman tien saamansa karkkipussin tai suklaalevyn loppuun.

Vierailija
13/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilupiireissä lapsia/nuoria saatetaan painostaa tuollaiseen. Ei aina niin järkevää. Tässä yksi surullinen seuraus... Voimistelujoukkueesta kolmasosa sairastui anoreksiaan.

http://yle.fi/uutiset/3-9277895

Vierailija
14/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut lapsi omaehtoisesti lakkoon ryhtynyt vaan ovat kuulemma koko perhe herkkulakossa. 

No, ehkä tuo sopii joillekin, itse vain karsastan tuollaista jojoilua, että välillä mässäillään ja sitten taas tiukkaa linjaa.

ap

"Lakkoilijat" aika harvoin on ns. ongelma käyttäjiä. Lakkoilulla on useinkin enemmän muita tavoitteita kun vaikka vaikuttaa mässäilyyn tai esim. paino-ongelmaan.

Mutta minusta tuo lapsen kannalta katsottuna vaikuttaa enemmän kiellolta kuin lakolta ja vaikutuksetkin on luultavasti toisenlaiset riippuen siitä onko kyse vapaaehtoisuudesta vai pakosta.

Vierailija
15/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

"Lakkoilijat" aika harvoin on ns. ongelma käyttäjiä. Lakkoilulla on useinkin enemmän muita tavoitteita kun vaikka vaikuttaa mässäilyyn tai esim. paino-ongelmaan.

Mitä ne muut tavoitteet sitten on?

Vierailija
16/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilupiireissä lapsia/nuoria saatetaan painostaa tuollaiseen. Ei aina niin järkevää. Tässä yksi surullinen seuraus... Voimistelujoukkueesta kolmasosa sairastui anoreksiaan.

http://yle.fi/uutiset/3-9277895

Mikä joukkuevoimistelussa voi tarkoittaa kahta tai kolmea tyttöä, sen verran pieniä ovat nuo joukkueet. Mutta joka tapauksessa, äärimmäisen kamalaa.

Vierailija
17/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika varovainen tuollaisten lakkojen/kieltojen kanssa saa olla kun noin pienistä kyse. Moni syömishäiriö on alkanut "viattomasta" herkkulakosta. 

mun juuri 10v täyttänyt poika kysyi, että jos hän on vuoden syömättä karkkia ja herkkuja, saako 250e.

Kaverinsa kuulemma vuoden herkkulakossa (omasta tahdostaan) ja jos onnistuu siinä, saa vanhemmiltaan 200e. Poikani yritti pistää paremmaksi:)

Vierailija
18/22 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun juuri 10v täyttänyt poika kysyi, että jos hän on vuoden syömättä karkkia ja herkkuja, saako 250e.

Kaverinsa kuulemma vuoden herkkulakossa (omasta tahdostaan) ja jos onnistuu siinä, saa vanhemmiltaan 200e. Poikani yritti pistää paremmaksi:)

Vierailija
19/22 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä poika itse haluaa olla karkkilakossa vaikka itse olen sen kyseenalaistanutkin kun muutoinkin syö karkkia hyvin maltillisesti. No näillä mennään ja nyt on miettiminen mitä antaa kouluun mukaan kun siellä jokin herkkupäivä tulossa ja karkki ei edelleenkäön kelpaa.

Banaania kai? 

Vierailija
20/22 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria ei kannata syödä.