Minkä jesuksen takia et vie pikaruokapaikassa roskia roskiin?
Meillä pikaruokapaikan työntekijöillä on muutenkin kiire, niin sitten jotkut siat jättää tarjottimet ja roskat pöytiin. Jos kuvittelet, että tuollaisen takia palkattaisiin lisää työntekijöitä, niin olet väärässä ja jos palkattaisiin, niin hampurilaisateriat maksaisivat 15 eurosta ylöspäin.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Yhden työtekijän kustannus on karkeasti 25€ tunti. Toisekseen jos maksan ateriasta vaikka sen 11€ niin en rupea siivoajaksi vain sen takia että hampurilaisbaarin pitäjä saisi lisää rahaa.
Sitten et varmasti valita, kun pöydissä on edellisen roskat? Pikaruokalat perustuu siihen, että ruokaa saa nopeasti, ja jos työntekijät alkavat siivoamaan pöytiä, niin ruoan teko kestää entistä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden työtekijän kustannus on karkeasti 25€ tunti. Toisekseen jos maksan ateriasta vaikka sen 11€ niin en rupea siivoajaksi vain sen takia että hampurilaisbaarin pitäjä saisi lisää rahaa.
Sitten et varmasti valita, kun pöydissä on edellisen roskat? Pikaruokalat perustuu siihen, että ruokaa saa nopeasti, ja jos työntekijät alkavat siivoamaan pöytiä, niin ruoan teko kestää entistä pidempään.
En ole se jolta kysyit mutta totean vaan etten valita.
Ja toki syönkin muualla...
Sinänsä minulle ei ole väliä, keräänkö asiakkaan roskia pöydästä vai myynkö mättöä, saan saman rahan teenpä työajalla mitä tahansa, mutta joskus olen kuullut, että roskien pöytiin jättämistä perustellaan juuri tuolla "sitten yrittäjä huomaa, että työtä on niin paljon, että pitää palkata uusi työntekijä siivoamaan pöytiä" -logiikalla.
Oikeasti kaikki aika, minkä työntekijät tekevät jotain muuta kuin myyvät, huonontavat myyntitulosta. Huonompi myyntitulos = työtunteja ja työntekijöitä vähennetään.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä minulle ei ole väliä, keräänkö asiakkaan roskia pöydästä vai myynkö mättöä, saan saman rahan teenpä työajalla mitä tahansa, mutta joskus olen kuullut, että roskien pöytiin jättämistä perustellaan juuri tuolla "sitten yrittäjä huomaa, että työtä on niin paljon, että pitää palkata uusi työntekijä siivoamaan pöytiä" -logiikalla.
Oikeasti kaikki aika, minkä työntekijät tekevät jotain muuta kuin myyvät, huonontavat myyntitulosta. Huonompi myyntitulos = työtunteja ja työntekijöitä vähennetään.
Taidat olla ihan oikeasti hampurilaisbaarissa töissä, jos kuvittelet, että asiakkaita on rajattomasti, ja vain työntekijöiden myyntisuoritus ratkaisee tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ravintolan siisteys ja yleinen viihtyvyys ruuan laadun ohella ratkaisee sen viitsiikö kukaan tulla edes ovesta sisään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ravintolan siisteys ja yleinen viihtyvyys ruuan laadun ohella ratkaisee sen viitsiikö kukaan tulla edes ovesta sisään...
Totta kai. Tarkoitus olikin kommentoida ainoastaan muutaman kerran kuulemaani väittämää, jonka mukaan roskien pöytään jättäminen loisi lisää työpaikkoja. 14
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla ihan oikeasti hampurilaisbaarissa töissä, jos kuvittelet, että asiakkaita on rajattomasti, ja vain työntekijöiden myyntisuoritus ratkaisee tuloksen.
Ihan oikeasti olen, opintojen ohella. Olen istunut myös kaupan kassalla ja jakanut postia, mutta mieluummin teen lisärahoja ansaitakseni töitä jaloillani, koska luennoilla ja koneen ääressä joutuu muutenkin istumaan niin paljon, mutta kuitenkin sisätiloissa.
Mielestäni en väittänyt puhuvani mistään absoluuttisesti ainoasta tuloksentekijästä, mutta myynti miinus parhaillaan töissä olevien palkka on kuitenkin pikaruokapaikkojen jokapäiväinen ja -tuntinen mittari, joka määrää sen, milloin työntekijöitä pyydetään tulemaan myöhemmin tai lähtemään aikaisemmin, ja monta työntekijää saa seuraavaan listaan vastaavalle päivälle laittaa. Mitä enemmän kassaan hakataan myyntiä ja mitä vähemmän asiakkaita joutuu odotuttamaan jonossa, jotta salin saa siistiksi, sitä varmemmin ensi listassa ei ole vähennetty työtunteja.
Itsekin tuota työtä tehneenä tiedän työntekijöiden arjen ja autan aina sen verran, että vien ne roskat pois. Joskus jopa survon ne paperit ja muut roskat sinne mukiin, koska silloin roskikseen jää enemmän tilaa ja sitä ei tarvitse tyhjentää niin pian. Samalla odotan myös kohteliasta palvelua vastineeksi ja sitä olen yleensä saanut.
Toki joskus on keittänyt yli, kun eräässä todella vilkkaassa pikaruokapaikassa työskennellessäni eräs pariskunta jätti pöytänsä aivan hirveään kuntoon. Vaihdoin siviilit vuoroni päätyttyä ja juttelin työkavereiden kanssa ja kuulin kyseisten asiakkaiden tulleen aivan viime tipassa ennen sulkemisaikaa autolla (ainoa auto koko kadulla noin viideltä aamuyöstä). Hain pienen tomaatin kylmiöstä ja tungin sen heidän autonsa pakoputkeen, kiitoksena kaadetusta limusta, heitellyistä roskista ja tarjottimen viskaamisesta lattialle. Kerrankin sain toimia "karmana"!
Terveiset vain sinne yli kymmenen vuoden taakse, pitikö tulla sotkemaan.