Vauvan lihaton ruokavalio
Vauva 6kk ja siirtymässä pikkuhiljaa kiinteään ravintoon. Itse olen kasvissyöjä eettisistä ja terveydellisistä syistä, mutta raskausaikana söin muutaman kerran viikossa myös kalaa. Mieheni on sekasyöjä.
Nyt hyvässä hengessä pohditaan tulisiko lihan sisältyä lapsen ruokavalioon vai ei. Kasvisperäisiä proteiininlähteitä käytän ruuanlaitossa monipuolisesti ja kalaa lapsi saisi jokatapauksessa. Neuvolassa ei tähän osattu sanoa juuta eikä jaata. Onkohan täällä ketään joka olisi ollut samanlaisen ongelman äärellä? Mihin päädyitte?
Kommentit (24)
Ei ollut mikään yllätys että tähänkin ketjuun säntäsi heti WT-mammat puolustelemaan kananugetti-nakki -ruokavalioitaan sillä että lapsi saa "ravintoa" eli "lihaa" eli oikeasti kananjalkoja, sian kärsiä ym. jätettä.
Kuulostaa toki noin äkkiseltään vähän rajalta, että lapsi vauva olisi kasvissyöjä. Mutta toisaalta kun ajattelee, niin meidän perheessämme ei syödä esim. possunlihaa oikeastaan ikinä, ja naudanlihaa ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa. Kalaa ja kanaa syömme. Itse en ole syönyt punaista lihaa 15 vuoteen, ja kanan ja kalankin otin ruokavaliooni takaisin vasta 5 v. sitten. Sekä lapseni että minä itse olemme kaikki ihan terveitä. Varmista vain riittävä proteiinin ja raudan saanti.
https://www.stara.fi/wp-content/uploads/2015/02/sonni13022015.jpg
Ja tämä se vasta fiksu tapa on