Päiväkodista kadonneet pulkkailijat
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3416414/Kaksi+ja+kolmevuotiaat+kat…
Joko tätä on puitu täällä?
Kommentit (19)
Mitä helvettiä :O 27 lasta on aivan liikaa pulkkamäessä kerralla. Meidän päiväkodissa, myöskin Turussa, pulkkailevat ryhmä kerrallaan ja ottavat mukaan vain osan lapsista. Yleensä on 1 aikuinen ja maksimimäärä isoja, eli 7 lasta? Vai 6? No kuitenkin. Ei alle 3-vuotiaat edes pääse meillä juuri päiväkodin ulkopuolelle ja hyvä niin. Niin pienten vahtiminen on todella työlästä ja vaikeaa.
Järkyttävää, ettei edes huomattu että lapset on häipyneet!
Maksimimäärä lapsia per aikuinen on uuden lakiuudistuksen myötä 8 lasta, alle 3v lapset lasketaan kahtena.
Hyvä, että lapsen kotona oltiin paikalla lapsen tultua yksin päiväkodista kotiin. Kaikilla ei ole yhtä onnekasta, vaan vanhemmat saattavat olla vaikka töissä tai koulussa.
Kyllä päiväkodeissa sattuu vaikka mitä, varsinkin pienille. meillä 2-v kiipesi kenenkään huomaamatta isojen puolella isoon liukumäkeen, laski suoraan suulleen alas. Liukumäki aivan jäässä, vauhti hurja.
Äiti töistä kesken päivän pois ja lapsen kanssa lääkäriin. Onneksi selvittiin ruhjeilla.
En tajua miten kukaan ei ehtinyt tehdä mitään, liukumäki yli 2m korkea, talvihaalari päällä ja kiipeämisenkin täytyi kestää jonkin aikaa. Että uskon hyvinkin kahden lapsen pystyvän livahtamaan pois pulkkamäestä kenenkään huomaamatta.
Kuulostaa tosi riskiltä lähteä ilmeisesti aitaamattomalle alueelle noin ison lössin kanssa. Mun lapsen pk:n pienten ryhmä retkeilee vaan lähileikkipuistoon, jossa on siis aidat ja lapsia pystyy hallinnoimaankin siinä varmaan jotenkin. Isompien ryhmä käy mm. luistelemassa lähikentällä, mutta ei koskaan koko ryhmä kerrallaan!!
Uutista muokataan jatkuvasti, hyvä niin.
Enää ei syytetä karkulaisia ja lasta pelotellutta koiraa.. :D
Noin prosenttuaalisesti, mulla on itsellä neljä pintä lasta, joiden kanssa käyn pulkkamäessä, enkä ole koskaan ketään kadottanut.. Kyllä taas on ollut henkikökunta kiireistä.
Vierailija kirjoitti:
Noin prosenttuaalisesti, mulla on itsellä neljä pintä lasta, joiden kanssa käyn pulkkamäessä, enkä ole koskaan ketään kadottanut.. Kyllä taas on ollut henkikökunta kiireistä.
Eli se on mielestäsi sama asia, jos sinä katsot 4 lasta kuin useampi ihminen 27 lapsen sakkia???
Huh, onneksi minun ei tarvitse laittaa lastani pk:n!
En yllättynyt ollenkaan, että yksityinen päiväkoti kyseessä. Jotenkin tuntuu niistä olleen lähiaikoina paljon negatiivisia uutisia.
4,5 lasta per aikuinen. Taas todistus että Suomessa työt tehdään huonosti
Vierailija kirjoitti:
Maksimimäärä lapsia per aikuinen on uuden lakiuudistuksen myötä 8 lasta, alle 3v lapset lasketaan kahtena.
Alle kolmevuotias lasketaan 1,75. Eli alle 3-v. ryhmässä on usein se 12 lasta 12X1,75 = 21 "laskennallista lasta" ryhmässä ja kolme kasvattajaa.
Siinä oli fiksu lapsi, kun tajuaa, että lapsen paikka on kotona varsinkin, jos vanhemmat ovat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se on mielestäsi sama asia, jos sinä katsot 4 lasta kuin useampi ihminen 27 lapsen sakkia???
Tuolla oli yhdellä aikuisella valvottavana 4 tai 5 lasta. Todella kummallista, että hoitohenkilökunta ei kykene tekemään työtään kunnolla, koska ei ole todellakaan mahdotonta katsoa 5 lapsen perään ja pitää heidät kaikki valvonnassaan. Ei pidä tehdä niin, että koko porukka katsoo 27 lapsen perään, pitää opetella jakamaan ryhmä vaikka erivärisillä huomioliiveillä.
Onneksi oli vanhemmat kotona, mutta miksi ihmeessä lapsi oli päivähoidossa, jos vanhemmat kerran olivat kotona
Aikuiset seisoo porukassa rupattelemassa, lasten perään katsoo työkokeilija tai opiskelija. Sitten ryhdytään selittelemään, että ryhmä oli liian iso.
Miksi päiväkoteihin hakeutuu väkeä, joka ei suostu tekemään työtään? Ei pidä lähteä pois aidatulta alueelta, jos hoitajat ei tajua, että nyt ei olla enää pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oli vanhemmat kotona, mutta miksi ihmeessä lapsi oli päivähoidossa, jos vanhemmat kerran olivat kotona
Totta. Meillähän ei Suomessa tehdä etätöitä eikä vuorotöitä, kaikki työssäolevat vanhemmat ovat töissä 8-16 eikä kukaan ole esim. opiskelija, jolla on luentoja aamu- tai iltapäivällä ja välillä pitää kirjoittaa essee.
Kotona on vain työttömät, eikös?
Aika hirveää. Itse en veisi lastani enää tuollaiseen päiväkotiin, vaikka lapseni ei olisikaan ollut kumpikaan noista karanneista. Meillä ainakin olisi välittömästi päiväkodin vaihto edessä, jos lapsi olisi tuolla. Onneksi ei ole, vaikka aika lähellä asutaankin.
En kyllä ymmärrä miksi he olivat tuollaisen lössin kanssa pulkkamäessä. Minusta tuossa on tehty niin iso virhe, ettei sitä ihan helpolla selitetä parhain päin. Noin paljon pieniä kerralla lisää riskiä, vaikka aikuisia olisikin määrällisesti periaatteessa tarpeeksi. Lisäksi päiväkodin tädeillä on kyllä paha tapa keskittyä juoruiluun lasten vahtimisen sijaan(tiedän, koska olen entiseltä ammatiltani lto).
Up