En sovi miehen ystäväporukkaan
Olen seurustellut nykyisen mieheni kanssa jo jonkin aikaa ja nyt eteen on ilmennyt ikävä ongelma.
Miehellä on läheinen ystäväporukka, johon kuuluu miespuoliset ystävät ja heidän heilansa. Heillä on ollut aina tapana viettää aikaa yhdessä, mikä on mielestäni tosi kiva, mutta! En tule mitenkään toimeen näiden kavereiden heilojen kanssa. Poikien kanssa läppä lentää loistavasti, mutta tyttöjen kanssa ei sitten millään. He ovat selkeästi perinteisempiä naisia, ovat kotirouvina ja puheenaiheet ovat rataa vauvakuume, perheen perustaminen, sisustus, kotona tupsuttaminen. Omat mielenkiinnon kohteeni ovat kovin erilaiset, eikä meillä tunnu olevan mitään yhteistä. Lapsia en halua ollenkaan, opiskelen ja käyn töissä, tykkään puhua yhteiskunnallisista asioista, kirjoista, elokuvista, matkustelusta jne.
Kaikista ärsyttävintä ja ikävintä tässä on se, että porukka haluavaa selkeästi vanhasta tottumuksesta jakautua yhteisinä illanviettoina miesten ja naisten porukoihin ja tunnen olevani täysin paikkaan kuulumaton ilonpilaaja.
Miten ratkaisen ongelman?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vastaa vielä, että aiotko tehdä miesten seurassa jotain hyödyllistä vai kittaavatko ne kaljaa pihalla sillä aikaa kun naiset laittavat sisällä ruokaa?
Tämä on kanssa yksi asia, joka mua sapettaa tässä porukassa, että työt on jakautunut niin perinteisesti. Näin on varmaan käynyt vahingossa, sillä naisissa on kokkailuintoilijoita ja miehet nyt eivät ole olleet riittävän huomaavaisia tullakseen auttamaan. Tietenkin olisi reilua, että kaikki osallistuvat tasapuolisesti, mutta jos nykyisellään minä olen ainut, joka tästä ärsyyntyy, niin pidän suuni kiinni. Tietenkin osallistun aina siivous ja avustustehtäviin (en ole erityisen hyvä kokki).
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka usein tapaatte? Itse en jaksa todellakaan joka viikko, en aina edes joka kuukausi tavata omia kavereitani. Saati, että jotain small talk- ryhmää tapailisin niin usein.
Olen melko sosiaalinen ja tapaan mielelläni päivittäin omia kavereita ja ystäviäni.
Miehen kavereita nähdään vähintään pari kertaa viikossa.
Vastauksia luettuani, mun pitää kyllä rohkeasti uskaltaa lyöttäytyä vastedes miesten jengiin.
ap
Oho! :-)
Kokeilepa itse olla mökkiolosuteissa niin ettei ruokaa tule tarpeeksi ja ajallaan! Olin lapsena isäni kanssa miesten jutuissa mukana ja kyllä ne ovat edelleenkin kiinnostavampia, kuin äitini, mutta koska biologiani on mikä on, niin on pakko vain taipua kevyempiin sisähommin välillä (raskaana viimeisillään ja kaksi lasta pyörii jo jaloissa).
t. Akateeminen nainen
Ps. Mökillä miehet saa kyllä grillaamaan, jos ei tahdo laittaa itse ruokaa! Houkuttimena runsaasti lihatuotteita! Kotioloissa mies kyllä laittaa ruokaa ihan sisälläkin:D Suosin kevyempää ja kasvispainotteisempaa ruokaa kuin mieheni, varmaan osittain siksi, että miehen lihakset kuluttavat enemmän proteiinia, kuin minun, edes raskaana ollessani.
Ymmärrän jos 26 v ei oikein orientoidu rooliinsa naisena, mutta jos aikoo olla ikänsä lapseton, niin tulee huomaamaan, että ei me lapselliset tykätä passata häntä! Miesten kanssa saa olla, mutta olkoon sitten hyödyksi sielläkin. Kuka jaksaa löysää teoretisoivaa elämäntapaa ikuisesti?
Ap, oletko miettinyt tällaistä asiaa: Miksi ne sinun mielestäsi kivat miehet ovat ottaneet kumppaneikseen naisia, joista et pidä.? Ovatko ne naiset mielestäsi pelkkiä sänkykumppaneita, vai voisiko kuitenkin olla niin, että he ovat miestensä kanssa ihan yhtä tasa-arvoisessa suhteessa kuin itse olet oman miehesi kanssa, ja juttelevat keskenään mielenkiintoisista aiheista.
Jos ne miehet ovat löytäneet yhteisen sävelen näiden naisten kanssa, niin etköhän sinäkin pysty samaan? Eivät he voi olla niin tylsiä, jos heidän miehensä ovat mielestäsi kivoja.
Mun nuoruuden poikaystävällä oli samanlainen kulttuuri kaveriporukassa. Kaikki nuoret miehet olivat kotoisin samalta pienehköltä maaseutupaikkakunnalta, kaipa se tuli sieltä. Tajusin vasta eron jälkeen, miten paljon porukan sukupuolirooleihin mukautuminen oli mua hiertänyt. Jälkikäteen ajatellen myös poikaystävä oli tyyppiä "perinteinen miäs maalta" ja hänkin taisi odottaa multa perinteisempää "emännän" roolia kuin mihin luontaisesti sovin. Kaikille osapuolille oli varmasti helpompaa, että tiemme erkanivat. Nykyisen miehen kanssa on paljon rennompaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kaverit ja näiden heilat, jotka yllättäen ovatkin kotirouvia?
Joku tässä yhtälöss ei nyt täsmää. Tai sitten sinulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä tarkoitetaan heilalla.
Paitsi että on, koska halua nyt tuplasti halventaa muita naisia omassa erinomaisuudessasi. Miksi ihmeessä et lähde vaikka jänismetsälle siksi aikaa, kun miehet sievistelevät heilojensa kanssa?
No voi anteeksi jos tulin käyttäneeksi erehdyttäviä ja epätarkkoja termejä melko nopeasti laatimassani aloituksessa. Ehkä tuosta tuli nyt kuitenkin ilmi tilanteeni perusasetelma, että kyseessä on kumppanini miespuolisten kavereiden naiskumppanit, jotka eivät opiskele tai ole työelämässä.
Miksi niin moni vastaaja kuvittelee, että haluaisin halventaa jotenkin näitä naisia ja kuvittelen olevani jotenkin heitä ylemmällä tasolla?
ap
Kutsut vaimoja heiloiksi, siksi oletan, että halveksit heitä.
Vierailija kirjoitti:
miehet nyt eivät ole olleet riittävän huomaavaisia tullakseen auttamaan.
ap
+ tämä ap:lta:
"Vastauksia luettuani, mun pitää kyllä rohkeasti uskaltaa lyöttäytyä vastedes miesten jengiin"
Tiedostat, että miehet eivät olet huomaavaisia naisia kohtaan, mutta he ovat silti mielestäsi tosi hyviä tyyppejä, joiden seuraan mieluummin liityt.
Samaan aikaan väität, ettet pidä itseäsi ylempänä kuin näitä naisia.
Tää on ollut täällä ennekin. Ap nostaa nyt ehkä vähän itseään jalustalle. Olen aika varma, että porukassa on muitakin naisia, joita ei välttämättä omassa kaveripiirissään samat jutunaiheet kiinnosta, mutta kohteliaisuudesta osallistuvat. Ehkä jopa niin, ettei kyseiset aiheet ole oikeastaan kellekään prioriteetti, mutta on vain valittu aika neutraalit aiheet. Oletko edes yrittänyt jutella heidän kanssaan muuta? Olet aika nuori, joten näet asian ehkä hiukan mustavalkoisesti. Itsekin olen insinöörinainen ja sinun iässäsi vielä ihailin miehiä ja inhosin naisten juttuja, mutta loppujen lopuksi iän myötä tajusin, että että miehet juoruilevat, puhvuat paskaa ja naiset puhuvat mistä vaan, jos antaa tilaisuuden puhua. Sekä opettelin tulemaan toimeen sellaistenkin juttujen kanssa, mitkä eivät itseäni niin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa vielä, että aiotko tehdä miesten seurassa jotain hyödyllistä vai kittaavatko ne kaljaa pihalla sillä aikaa kun naiset laittavat sisällä ruokaa?
Tämä on kanssa yksi asia, joka mua sapettaa tässä porukassa, että työt on jakautunut niin perinteisesti. Näin on varmaan käynyt vahingossa, sillä naisissa on kokkailuintoilijoita ja miehet nyt eivät ole olleet riittävän huomaavaisia tullakseen auttamaan. Tietenkin olisi reilua, että kaikki osallistuvat tasapuolisesti, mutta jos nykyisellään minä olen ainut, joka tästä ärsyyntyy, niin pidän suuni kiinni. Tietenkin osallistun aina siivous ja avustustehtäviin (en ole erityisen hyvä kokki).
ap
Ehdota joku kerta, että nyt on miesten kokkausvuoro. Porukassahan voi olla muitakin naisia kuin vain kokkausintoilijoita. Nämä naiset saattaisivat olla hyvinkin ilahtuneita ehdotuksestasi.
Ymmärrän sun ongelmasi, mutta toisaalta on hirveän epäkohteliasta, että muut naiset tekevät kaiken ja sinä mieluummin odottaisit palvelua kuten porukan miehetkin. Koita saada muutosta aikaan tuossa roolijaossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurustellut nykyisen mieheni kanssa jo jonkin aikaa ja nyt eteen on ilmennyt ikävä ongelma.
Miehellä on läheinen ystäväporukka, johon kuuluu miespuoliset ystävät ja heidän heilansa. Heillä on ollut aina tapana viettää aikaa yhdessä, mikä on mielestäni tosi kiva, mutta! En tule mitenkään toimeen näiden kavereiden heilojen kanssa. Poikien kanssa läppä lentää loistavasti, mutta tyttöjen kanssa ei sitten millään. He ovat selkeästi perinteisempiä naisia, ovat kotirouvina ja puheenaiheet ovat rataa vauvakuume, perheen perustaminen, sisustus, kotona tupsuttaminen. Omat mielenkiinnon kohteeni ovat kovin erilaiset, eikä meillä tunnu olevan mitään yhteistä. Lapsia en halua ollenkaan, opiskelen ja käyn töissä, tykkään puhua yhteiskunnallisista asioista, kirjoista, elokuvista, matkustelusta jne.
Kaikista ärsyttävintä ja ikävintä tässä on se, että porukka haluavaa selkeästi vanhasta tottumuksesta jakautua yhteisinä illanviettoina miesten ja naisten porukoihin ja tunnen olevani täysin paikkaan kuulumaton ilonpilaaja.
Miten ratkaisen ongelman?
Olet siellä miesten porukassa tai sukkuloit molemmissa porukoissa. Ei siinä sen kummempaa.
Meillä oli aikanaan sama ongelma. Hengasin sitten suosiolla miesten kanssa. Nykyään ongelma on ratkennut kun miehet ovat eronneet. Uudet tyttökaverit on onneksi mukavampia. Tai sitten siksi tuntuu siltä, kun alunperin tulin "jengin ulkopuolelta", mutta nykyään olen osa sitä. Uudet naiset olen ottanut itse parhaani mukaan osaksi porukkaa. Ja myös hajottanut sitä miehet ja naiset keskenään jakoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ehdota joku kerta, että nyt on miesten kokkausvuoro. Porukassahan voi olla muitakin naisia kuin vain kokkausintoilijoita. Nämä naiset saattaisivat olla hyvinkin ilahtuneita ehdotuksestasi.
Ymmärrän sun ongelmasi, mutta toisaalta on hirveän epäkohteliasta, että muut naiset tekevät kaiken ja sinä mieluummin odottaisit palvelua kuten porukan miehetkin. Koita saada muutosta aikaan tuossa roolijaossa.
En missään nimessä odota mitään palvelua keneltäkään, vaan nimenomaan osallistun töihin siinä määrin, mitä osaan ja pystyn, eli siivous, tiskaus ja avustustyöt. Olen ehdottanutkin, että tilataan tänään ruokaa, ettei kenenkään tarvitse raataa keittiössä, mutta asia taita olla niin, että innokkaat kokit nauttivat tekemästään.
Miesten jengiin lyöttäytyminen taas ei tarkoita sitä, ettenkö voisi silti tiskata astioita.
Kummallisia johtopäätöksiä täällä, perus av.
ap
Taas tätä... Aina löytyy näitä naisia, jotka ovat päätyneet näihin hirveisiin naisporukoihin, joissa puhutaan vain meikeistä ja vaatteista. Ja miesten jutut ovat aina sata kertaa parempia ja mielenkiintoisempia.
Ihmettelen suuresti tällaista naurettavaa "naiset laittavat ruuat ja siivoavat kun miehet polttavat tupakkaa" menoa. Ette kuulosta kovin korkeasti koulutetulta porukalta, joten ehkä sen takia yhteiskunnalliset aiheet eivät kiinnosta?
Olen itsekin ollut tuollainen "muut naiset ovat niin tyhmiä ja pinnallisia"-nainen, mutta työskenneltyäni alalla, jossa 90% tekijöistä on miehiä, täytyy sanoa että kyllä on Siperia opettanut. Enää en ymmärrä tippaakaan naisia, jotka pyrkivät halveeraamaan omaa sukupuoltaan ("en minä mutta ne muut!")
Järjestäkää itse istujaiset joskus ja sekoittakaa miehesi kanssa pakkaa. Esimerkiksi niin, että miehesi selkeästi osallistuu isännöintiin/ruuan laittoon ja ennalta suunnittelette tekemistä, jossa molemmat sukupuolet ovat läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En missään nimessä odota mitään palvelua keneltäkään, vaan nimenomaan osallistun töihin siinä määrin, mitä osaan ja pystyn, eli siivous, tiskaus ja avustustyöt. Olen ehdottanutkin, että tilataan tänään ruokaa, ettei kenenkään tarvitse raataa keittiössä, mutta asia taita olla niin, että innokkaat kokit nauttivat tekemästään.
Miesten jengiin lyöttäytyminen taas ei tarkoita sitä, ettenkö voisi silti tiskata astioita.
Kummallisia johtopäätöksiä täällä, perus av.
ap
Seuraavan kerran sinä ja miehesi järjestätte tapaamisen teidän luonanne. Silloin sinä emäntänä päätät, mitä on tarjolla eikä näillä muilla naisilla ole asiaan nokan koputtamista. Tilaat kaikille ruuat ja vaikka kertakäyttöastiat, niin ei tule tiskiäkään. Sä nyt mielestäni vähän uhriudut tässä tilanteessa. Syytät näitä naisia, vaikka tosiasiassa syy on miesten ja korkeintaan niiden muutaman kokkausintoilijan.
Onko sulla tietoa, miten miehesi edellinen heila suhtautui asiaan? Jos hän oli ihan mielellään muiden naisten kanssa kokkailemassa, voi tietysti muille olla outoa, että sinä et heidän seurassaan viihdykään.
Naisille jotka pettävät oman sukupuolensa, niille on ihan oma helvettinsä.
Ovatko vain porukan miehet kivoja ja ymmärtävät muutakin kuin kotielämää? Varmistaisin uteliaana, onko vastaavia tilanteita useinkin elämässäsi eli naiset ovat mielestäsi tylsiä ja miesten kanssa läppä lentää? Vai onko kyseessä sinulle harvinainen tilanne?
Mikäli jälkimmäinen, niin eiköhän sinullakin ole sisustusideoita ja olet hyvin todennäköisesti tavannut joskus esimerkiksi vauvan. Ehdotan, että puhut naisille sekä heitä, että sinua kiinnostavista asioista. Ehkä he ovat tottuneet puhumaan heitä kiinostavista asioista ja ns. haudanneet muista asioista puhumisen.
Mikäli aloitus edusti Tulen AINA paremmin toimeen miesten kanssa -kategoriaa, niin en kommentoi kyseisestä aiheesta, koska minua ei huvita riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Onpa sun oma mieheskin aika moukka. Etkö oo edes sille sanonut asiasta?
Miten minä en koskaan joudu porukoihin, joissa puhutaan meikeistä ja sisustuksesta? Mutta miksi minä joudun porukoihin, joissa miehet juoruilevat?