Mistä voi johtua ihan jatkuva väsymys
Vuoden vaihteesta lähtien väsyttänyt jatkuvasti ihan kamalasti. Voisin nukkua koko päivän, vaikka olisin nukkunut 12h yöunet. Vapaapäivinä menenkin jo heti aamupalan jälkeen takaisin päiväunille. En tajua mistä johtuu. Kokeilin viime viikolla elää ns. normaali rytmissä, mutta kolmantena päivänä ei vaan pystynyt olla hereillä enää ilman päikkäreitä, siis hyvin nukutun yön päälle! Päivisin haaveilen nukkumisesta. Mistähän voi johtua? Haittaa elämää jo paljon.
Kommentit (45)
Työuupumus tai masennus?
Toivottavasti selviää, oli taustalla mitä hyvänsä. Kurjaa tuollainen jatkuva överiväsymys.
Vierailija kirjoitti:
-masennus
-työuupumus
-hammasinfektio
-syöpä
-hiv
-uniapnea
-huono kunto
-sisäilmaongelma
Näistäkään ei oikein mikään sovi, kun elämä ihan samanlaista kuin aikaisemminkin, jolloin tätä ongelmaa ei ollut. Lisäksi hiv-testissäkin kävin, kun mietin itse tätäkin, mutta ei onneksi sitäkään. Jäljelle näistä jää siis oikeastaan vain syöpä :/ Ap.
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan älyä syödä tarpeex!
No painosta päätellen (ei vaihtelua/pysynyt samassa) syön ihan riittävästi. Lisäsin itse asiassa hyviä rasvoja (pähkinät, avokado, lohi) ruokavalioon enemmän, kun mietin josko ongelma siinä, mutta ei vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-masennus
-työuupumus
-hammasinfektio
-syöpä
-hiv
-uniapnea
-huono kunto
-sisäilmaongelma
Näistäkään ei oikein mikään sovi, kun elämä ihan samanlaista kuin aikaisemminkin, jolloin tätä ongelmaa ei ollut. Lisäksi hiv-testissäkin kävin, kun mietin itse tätäkin, mutta ei onneksi sitäkään. Jäljelle näistä jää siis oikeastaan vain syöpä :/ Ap.
Voi ei. Älä vielä syöpää hanki. Jokin hammasinfektio voi olla piilevänä, samaten uniapnea, niitä ei välttämättä itse huomaa, eikä elintavat niitä aiheuta. Uniapnea voi olla normipainoisellakin, yleensä oire on vain poikkeava päiväväsymys. Entäs krooninen väsymysoireyhtymä?
No mitä muita oireita sulla on?
Ärtyisyyttä vähän tavallista enemmän?
Muisti huonontunut?
Kipua?
Vaikeutta keskittyä?
Nukahtelua telkkarin ääreen ja rattiin?
Kiinnostaako harrastukset yhä?
Saatko mielihyvää yhtä paljon asioista kuin puoli vuotta sitten?
Hartiat jumissa?
Huimausta?
Väsymys on todella yleinen oire, tuo voi olla mitä vaan. Masennus, hometalo, diabetes, hypotyreoosi, syöpä, sydänsairaus, puutostila, yli - tai alipaino, allergia, mitokondriosairaus... lista jatkuu loputtomiin.
Kyllä se on se korkea TSH! Itse noilla arvoilla nukahtelin vessanpöntölle ja ruokapöytään, lihoin 30 kg ja kolesteroli nousi 4 -----> 7, ja T4V oli hyvä kuten ap:llä. Oletko nyt väsyneenä lihonut tai laihtunut selittämättömästi? Myöhemmin on selvinnyt, ettei minulla T4 muutu aktiiviseksi trijodityroniiniksi niin kuin pitäisi (muuntuu toki osa, mutta normaalia huonommin).
Prototyyppi kirjoitti:
Työuupumus tai masennus?
Toivottavasti selviää, oli taustalla mitä hyvänsä. Kurjaa tuollainen jatkuva överiväsymys.
Hieman stressiä ehkä, kun kirjoitan gradua ja käyn töissä samaan aikaan, mutta ei tämäkään mitään uutta sinällään. Masennuskaan ei, tai en ainakaan ole yhtään alakuloinen/surullinen tms. ja elämä on siis muuten ihan samanlaista kuin ennen tätä väsymystäkin. Tämä jatkuva väsymys alkaa toki pikkuhiljaa stressaamaan.
Joku nyt on halunnut pelotella tuolla syövän mahdollisuudella. Eiköhän sun väsymykselle kuitenkin löydy paljon varteenotettavampiakin vaihtoehtoja.
Masennus voi myös oireilla väsymyksenä.
Mulla oli viisi vuotta tuollainen ihmeellinen kamala väsymys. Juoksin eri lääkäreillä, yksityisesti siis, ihan erikoislääkäreillä. Tutkittiin sydän, astma, fyysinen kunto, kilpparit, raudat, vitamiinit, uni rekisteröitiin jne. Varmaan kaikki mitä keksivät. Kaikki kunnossa. Syyksi paljastui joitakin kuukausia myöhemmin työpaikalta löytynyt home, joka ei haissut eikä näkynyt eikä kukaan osannut sitä aiemmin epäillä. Moni vaan alkoi oireilemaan kummallisesti ajan myötä, ja sitten tutkittiin talo varmuuden vuoksi. Väsymys parani työpaikan vaihtuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-masennus
-työuupumus
-hammasinfektio
-syöpä
-hiv
-uniapnea
-huono kunto
-sisäilmaongelma
Voi ei. Älä vielä syöpää hanki. Jokin hammasinfektio voi olla piilevänä, samaten uniapnea, niitä ei välttämättä itse huomaa, eikä elintavat niitä aiheuta. Uniapnea voi olla normipainoisellakin, yleensä oire on vain poikkeava päiväväsymys. Entäs krooninen väsymysoireyhtymä?
Joulukuussa kävin hammastarkastuksessa ja samassa yhteydessä otettiin laajat röntgenit (koko pään alue), eli ei pitäisi olla reikiä tai infektiotakaan hampaissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on se korkea TSH! Itse noilla arvoilla nukahtelin vessanpöntölle ja ruokapöytään, lihoin 30 kg ja kolesteroli nousi 4 -----> 7, ja T4V oli hyvä kuten ap:llä. Oletko nyt väsyneenä lihonut tai laihtunut selittämättömästi? Myöhemmin on selvinnyt, ettei minulla T4 muutu aktiiviseksi trijodityroniiniksi niin kuin pitäisi (muuntuu toki osa, mutta normaalia huonommin).
Tutun kuuloista, painon-ja kolesterolinnousuineen kaikkineen. Minulla oli TSH ensin 4.5 josta se nousi 7.2:een kolmen viikon sisällä. T4v oli 17 koko ajan.
Nuo kilpirauhasarvot voi muuttua myös lääkityksestä huolimatta ihan miten sattuu ja lääkitystä joudutaan säätämään. Että jos TSH on ollut noin korkea, se voi tällä hetkellä olla ihan mitä vaan. Tv4 samoin.
Vierailija kirjoitti:
No mitä muita oireita sulla on?
Ärtyisyyttä vähän tavallista enemmän?
Muisti huonontunut?
Kipua?
Vaikeutta keskittyä?
Nukahtelua telkkarin ääreen ja rattiin?
Kiinnostaako harrastukset yhä?
Saatko mielihyvää yhtä paljon asioista kuin puoli vuotta sitten?
Hartiat jumissa?
Huimausta?
Ei siis mitään muuta oiretta kuin tämä kamala väsymys. Asiat kiinnostaa samalla tavalla kuin ennenkin, eikä mitään muita fyysisiäkään oireita. Eli en tuota masennustakaan tai työuupumusta oikein pidä todennäköisenä. Ap.
Mulla myös kilpparin vajaatoimintaan aloitettiin lääkitys noilla samoilla arvoilla kun sulla on. Usko pois, siitä se väsy johtuu. Itse olin todella huonovointinen.
Sukulaisella tunnistamaton keliakia aiheutti tuota.
Jos syksyllä alkanut, veikkaan kuitenkin ihan vain pimeää vuodenaikaa. Itse nukun 12-18 h unia tammi-helmikuussa. Huhtikuussa heti kun kelloja siirretään, riittääkin yhtäkkiä 5-6h unet.
Vierailija kirjoitti:
Mietin itsekin tätä, mutta lääkärin mielestä arvot on ihan ok/"käytännössä viiterajoissa", eikä voi kuulemma johtua siitä..
Ei tosin ole muita siihenkään viittaavia oireita, kuten palelu, painonnousu jne.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisella tunnistamaton keliakia aiheutti tuota.
Jos syksyllä alkanut, veikkaan kuitenkin ihan vain pimeää vuodenaikaa. Itse nukun 12-18 h unia tammi-helmikuussa. Huhtikuussa heti kun kelloja siirretään, riittääkin yhtäkkiä 5-6h unet.
Voi olla kyllä ihan tämä vuodenaikakin, vaikka ei tosin muina vuosina ole ollut tällaista. Ja nythän alkaa muutenkin jo olla aika valoisaa sekä aurinko laskee vasta kuuden/seitsemän aikaan illalla vs. loppu syksy ja vuoden vaihde, kun olin vielä ihan pirteä. Ap.
Ja olen siis normaalipainoinen ja vajaa kolmikymppinen, jos näillä merkitystä.