Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko vauvan syntymäpainoon mitenkään vaikuttaa?

Vierailija
28.02.2017 |

Mitä mieltä olette? Oletteko esim ruokavaliolla ja liikunnalla pystyneet vaikuttamaan vauvan kasvuun. Tiedän että on mahdoton sanoa minkä kokoinen vauva olisi ollut jos olisi esim terveellisen ruokavalion sijasta mässäillyt, mutta mietin olisiko kellään useamman lapsen äidillä kokemusta että olisi tullut pienempi lapsi vaikkapa ruokavaliota muuttamalla??

Tiedän myös että geenit vaikuttaa mutta oma kokemus on seuraavanlainen. Mieheni ja minä ollaan molemmat painettu hieman alle 3,5kg syntyessämne joten odotin esikoisestamnekin keskikokoista. Niin vaan lopulta hätäsektiolla syntyi poika 4400g ja 51cm viikolla 39+5. Lääkärin mukaan tuo suuri koko oli todennäköinen syy miksi sektioon jouduttiin. Kävin tällöin raskausaikana sokerirasituksen jossa arvot ihanteelliset. Oma paino nousi noin 12kg ja lähtöpaino oli normaali. Söin perusterveellisesti mutta erityisesti loppuvaiheessa herkut maistui turhan hyvin.

Nyt odotan toista viikolla 28. Huolettaa jo valmiiksi tuo koko ja pelkään uutta sektiota. Synnytystapa arvioon pääsen sitten aikanaan. Mietin että voinkohan tässä mitenkään omalla toiminnalla vaikuttaa siihen ettei vauva kasvaisi liian isoksi? Sokerit tälläkin kertaa kunnossa ja tähän asti olen onnistunut herkkuja välttelemään. Yritän jatkossakin ettei ylimääräistä sokrua tulisi syötyä jos sillä yhtään voisi vaikuttaa tuohon kasvuun.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon mukaan et yritä mitään tuollaista vauvan painoon vaikuttamista. Jos kerran raskautesi sujuu normaalisti ja vauvakin on terve, niin anna olla. Turhista toimenpiteistä voi olla vain haittaa.

Vierailija
2/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on tutkimustuloksia, että raskas liikunta (säännöllisesti n 80% maksimisykkeistä) raskauden läpi johtaa siihen, että vauvan syntymäpaino jää jnkv matalammaksi. Tupakointi tietysti yksi, mutta siihen ei toivottavasti kukaan lähde.

Mun mielestä on ihan järkevää tehdä parhaansa, että vauvan koko pysyy tolkullisena, koska ei se vauvallekaan ole terveellistä syntyä ylikokoisena. Mitään reipasta liikuntaa (olettaen, että kyseessä on normaaliraskaus), terveellistä ruokavaliota ja painonhallintaa rajumpaa ei tietenkään kannata tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa itelles sokeritauti. Diabeetikkojen lapset voi painaa pari kiloa normaalia enemmän.

Vierailija
4/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoiseni painoi syntyessään 4300 g. Sokerit olivat normaalit, painoa minulle kyllä kertyi lähes 20 kiloa, mutta olin lähtöpainoltani hoikka. Kuopus painoi syntyessään "vain" 3600 grammaa, vaikka painoa tuli minulle yhtä paljon ja söin suunnilleen samoin. Eli aika paljon on kiinni lapsesta itsestään, hänen geeninsähän ne istukassa toimivat.

Esikoinen oli syntyessään tosi valmis maailmaan, vatsa toimi hyvin ja pää pysyi pystyssä melkein itsestään. Kuopus oli paljon mahavaivaisempi. Joten ei se suuri koko välttämättä ole pelkästään huono asia, jos syntymä menee hyvin.

Vierailija
5/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 4,4 kiloa ole mitenkään iso. Vasta viisikiloiset luokitellaan isokokoisiksi.

Vierailija
6/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun esikoiseni painoi syntyessään 4300 g. Sokerit olivat normaalit, painoa minulle kyllä kertyi lähes 20 kiloa, mutta olin lähtöpainoltani hoikka. Kuopus painoi syntyessään "vain" 3600 grammaa, vaikka painoa tuli minulle yhtä paljon ja söin suunnilleen samoin. Eli aika paljon on kiinni lapsesta itsestään, hänen geeninsähän ne istukassa toimivat.

Esikoinen oli syntyessään tosi valmis maailmaan, vatsa toimi hyvin ja pää pysyi pystyssä melkein itsestään. Kuopus oli paljon mahavaivaisempi. Joten ei se suuri koko välttämättä ole pelkästään huono asia, jos syntymä menee hyvin.

Jatkan vielä, että meillä vanhempien syntymäpainot 3300 g ja 2400 g. Eli niitä ei kannata kenenkään tuijottaa, kun oman muksun kokoa miettii. 

Vierailija
7/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut melkein on että herkut pois. Muuten ei voi oikein vaikuttaa. Meillä kävi niin että lapset melkein saman kokoisia syntyessään, eka painoi 100 grammaa enemmän ja karkkia söin odotusaikana, toisen aikana en niin paljon. Ekalla kerralla +20 kiloa, tokalla 9 kiloa lisää painoa mulle.

Vierailija
8/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta kun puhutte noista syntymäpainoista niin huomioikaa millä viikoilla on synnytty. 3,5 kg on rv36-37 syntyneelle suuri paino, rv40 syntyneelle taas normaali. Tuollainen 4,3-4,4 kg on suuri syntymäpaino viikolla rv39, sen sijaan rv42 se on melko normaali. 

Täälläkin rv39+0 syntynyt iso 4,2 kg vauva jonka isolle koolle ei voinut mitään, mutta me vanhemmat ollaan myös synnytty viikolla 41 ja painettu 3,9-4,5 kg eli keskivertoa isompaa lasta osattiin odottaakin. Meilläkin päätyi sektioon, enkä ole edes enää tulevaisuudessa yrittämään alakautta jos lapsi on jälleen iso, eli lähemmäs 4,5 kg laskettuna aikana. Aion seuraavan kanssa pyytää suoraan sektion. 

Onneksi pääset tässä raskaudessa synnytystapa-arvioon. Jos lapsi on isokokoinen jälleen niin todennäköisesti saattavat suositella käynnistystä, tai sitten eivät. Sekin on niin tapauskohtaista, joissakin paikoissa yli 4 kg painoarviolla suositellaan käynnistystä, jossakin taas pitäisi olla raskausdiabetes että suositeltaisiin samoilla luvuilla käynnistystä. 

Vierailija
9/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta kun puhutte noista syntymäpainoista niin huomioikaa millä viikoilla on synnytty. 3,5 kg on rv36-37 syntyneelle suuri paino, rv40 syntyneelle taas normaali. Tuollainen 4,3-4,4 kg on suuri syntymäpaino viikolla rv39, sen sijaan rv42 se on melko normaali. 

Täälläkin rv39+0 syntynyt iso 4,2 kg vauva jonka isolle koolle ei voinut mitään, mutta me vanhemmat ollaan myös synnytty viikolla 41 ja painettu 3,9-4,5 kg eli keskivertoa isompaa lasta osattiin odottaakin. Meilläkin päätyi sektioon, enkä ole edes enää tulevaisuudessa yrittämään alakautta jos lapsi on jälleen iso, eli lähemmäs 4,5 kg laskettuna aikana. Aion seuraavan kanssa pyytää suoraan sektion. 

Onneksi pääset tässä raskaudessa synnytystapa-arvioon. Jos lapsi on isokokoinen jälleen niin todennäköisesti saattavat suositella käynnistystä, tai sitten eivät. Sekin on niin tapauskohtaista, joissakin paikoissa yli 4 kg painoarviolla suositellaan käynnistystä, jossakin taas pitäisi olla raskausdiabetes että suositeltaisiin samoilla luvuilla käynnistystä. 

Niin syntymäviikot on kyllä aika olennaista ja tää meidän oli ihan lääkärin mukaankin suuri viikkoihin nähden. Jos olis mennyt 42 viikolle niin olis voinut olla vaikka 5kg.

Tiedän ettei varmaan kovin paljoa aikaisemmin tätä käynnistetä joten pelkään että ehtii isoksi taas. Toki suunniteltu sektio sitten parempi vaihtoehto kun taas parin vuorokauden tuskan jälkeen sektioon.

Ja muille komnentoijille niin en tosiaan mitään epäterveellisiä keinoja aijo käyttää en siis todellakaan tupakoi tms. Mutta eihän terveellisestä ruokavaliosta tosiaan haittaakaan ole. Liikkua yritän mutta liitoskivut on nyt jo sitä luokkaa että yli 1km kävelyn jälkeen matkanteko on yhtä lyllerrystä :(

Ap

Vierailija
10/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun odotin, sokerirasitustesti ei näyttänyt hyvältä, vaikka en ollut ylipainoinen tai mitään. Neuvolasta suositeltiin oikein noudattamaan terveellistä ruokavaliota, vähän sokereita eikä lainkaan herkkuja, että vauva ei kasva liiaksi. Näin tein, ja koko pysyi maltillisena, ennuste tasaantui. Paljon kasviksia, hedelmiä, kuituja, rasvatonta lihaa, kalaa, kanaa jne. En ollut nälässä ja voin hyvin. Itsekuria se tosin vaati. Mieheni tuki minua, olihan kyse vauvan terveydestä.

Vierailija
11/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän 4,4 kiloa ole mitenkään iso. Vasta viisikiloiset luokitellaan isokokoisiksi.

Repesin ihan kiitettävästi synnyttäessäni 4,2 kg esikoista. Lapsen henki oli vaarassa kun juuttui ison koon takia. Puhu vaan omasta puolestasi.

Vierailija
12/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin normipainoinen ennen raskautta,painoa tuli lisää 15kg. Söin paljon herkkuja, ihan mitä mieleni teki ja liikuntaa en harrastanut(hyötyliikuntaa ja lenkkeilyä lukuunottamatta).

Vauva oli vähän alle 3kg,saman painoinen olin itsekin syntyessäni. Olen siinä käsityksessä että kaikkien olisi hyvä syödä terveellisesti raskausaikana,mutta enemmän syntymäpainoa määrää geenit ja se onko odottajalla raskausdiabetesta? Ylipainokaan ei tarkoita ylisuurta vauvaa. Yleensä näitä suuria vauvoja on suvussa tai äiti on diabeetikko.

Vierailija
13/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 2 ihan samanlaista raskautta. Minulle painoa tuli molemmilla kerroilla yhtä paljon ja söin ihan normaalisti. Esikoinen syntyi 39+5  ja paino 2,9kg. Kuopus syntyi 40+1 ja painoi 4kg.

Ainut ero oli että esikoisella oli napanuora kaulan ympärillä ja istukka jo vähän kalkissa mutta näihin ei voi itse vaikuttaa. Niin ja esikoinen oli tyttö ja kuopus poika. Ehkä pojat ovat jo alunperin isompia.

Tytöstä tuli pieni ja siro. Poika on nyt teininä hoikka mutta paljon pitempi kuin siskonsa ja kasvaa vielä.

Vierailija
14/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin syntymäviikot on kyllä aika olennaista ja tää meidän oli ihan lääkärin mukaankin suuri viikkoihin nähden. Jos olis mennyt 42 viikolle niin olis voinut olla vaikka 5kg.

Tiedän ettei varmaan kovin paljoa aikaisemmin tätä käynnistetä joten pelkään että ehtii isoksi taas. Toki suunniteltu sektio sitten parempi vaihtoehto kun taas parin vuorokauden tuskan jälkeen sektioon.

Ja muille komnentoijille niin en tosiaan mitään epäterveellisiä keinoja aijo käyttää en siis todellakaan tupakoi tms. Mutta eihän terveellisestä ruokavaliosta tosiaan haittaakaan ole. Liikkua yritän mutta liitoskivut on nyt jo sitä luokkaa että yli 1km kävelyn jälkeen matkanteko on yhtä lyllerrystä :(

Ap

Minä olin siis synnytystapa-arviossa rv36 ja lapsi arvioitiin silloin jo 3,5-kiloiseksi. Sanottiin että laskettuna aikana on jotakin 4,2-4,5 kg väliltä riippuen miten nopeasti kasvaa. Olin siis päässyt synnytystapa-arvioon tätä ensimmäistä odottaessa koska minulla oli hieman synnytyspelkoa. Lääkärin kannustuksesta suostuin käynnistykseen siinä vähän ennen rv39 tienoilla, joka sitten päättyikin kiireelliseen sektioon vauvan ahdingon takia. Epäiltiin myös että olisikohan loppupeleissä mahtunutkaan tulemaan alateitse. Minun käsittääkseni tuollaiset 4,2 kg < vauvat ovat ensisynnyttäjille melko vaikeita saada ponnistettua ulos, ellei sitten ole todella pitkä lapsi että paino jakaantuu suuremmalle alalle. Minulle lääkäri sanoi, että rv38+0 on aikaisin milloin voidaan synnytystä käynnistää jos ei muuten ole mitään ongelmia. Tämä johtuu käsittääkseni siitä että vauvan keuhkot olisivat tarpeeksi kypsät ja siksi tuota ennen ei käynnistetä. 

Itse toivoisin että sitten joskus kun uskallan seuraavan hankkia niin synnytys käynnistyisi itsekseen ajoissa, eli vaikka rv37 ja aion tehdä nämä kotikonstit synnytyksen käynnistämiseen silloin, en tiedä onko niistä apua mutta aina voi koittaa. :) Jos taas mennään lähemmäs sinne rv39 niin haluan kyllä sektion.

Vauva kyllä ottaa osansa, että aika lailla rajalliset ovat ne äidin keinot pitää vauva "pienenä", ainoa on oikeastaan juuri herkkujen karsiminen ja yrittää pitää painonnousu maltillisena, mutta jos sitä ei muutenkaan juuri herkuttele niin eipä sitä oikein mitään voi tehdä. Tsemppiä kuitenkin tulevaan!

Vierailija
15/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 4kg on monelle äidille iso!

Minä repesin aika pahasti vaikka vauvaa oli alle 3kg ja synnytys ei ollut edes mikään nopea. Tiukkaa teki ja vauvan sydänäänetkin alkoi lopuksi heiketä ja vauva oli sinertävä ja veltto mutta onneksi tokeni nopeasti.

Vierailija
16/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sulla heikentynyt sokerinsieto, vaikka ei varsinaisesti diabetestä olisikaan?

Oliko se nyt yli 7, niin on diabetes ja noin 6-7 "esidiabetes"?

Vierailija
17/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko sulla heikentynyt sokerinsieto, vaikka ei varsinaisesti diabetestä olisikaan?

Oliko se nyt yli 7, niin on diabetes ja noin 6-7 "esidiabetes"?

Raskaudessa noi rajat on vielä tiukemmat, ei tarvitse paastosokerin olla kuin 5,3 niin jo saa raskausdiabeteksen leiman. Terveisin yksi joka juuri saavutti tuon alimman raja-arvon paastosokerissa (muut arvot ruokailun jälkeiset arvot ihanteellisia) ja nyt olen kaikkien silmissä herkkuja mättävä ylipainoinen äiti joka syö lapsensa sokerivauvaksi. Kuitenkin ihan normaali bmi 24 ja terveet elintavat omaava äiti.

Vierailija
18/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kaikki lapset ovat olleet sopivan kokoisia. Ensimmäinen 36+2 syntyneenä 2,7kg, toinen 40+3 syntyneenä 3,7kg ja kolmas 40+0 syntyneenä 3,8kg. Olen reilusti ylipainoinen ja elämäntavat ei ehkä ne parhaimmat. Eli ei se aina niistäkään kiinni ole..

Vierailija
19/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa olin reilusti ylipainoinen (bmi 33) ja minulla todettiin raskausdiabetes, johon kuitenkin riitti pelkkä ruokavalio hoidoksi. Liikuntaa harrastin tunnin kävelylenkin päivittäin, eli en juuri olle kaan. Painoa tuli raskauden aikana maltillisesti, 12kg. Neuvolantäti oli huolissaan sikiön suuresta koosta (sf-mitta meni koko raskauden yli käyrien) ja kokoarvio ultrassa rv40+1 oli muistaakseni rapeat 4kg. Lapsi syntyi seuraavana yönä rv 40+2 ja painoi 3320g.

Eli... Ei todellakaan iso vauva ylipainoiselle raskausdiabeetikolle, joka ei mitään hikijumppia harrastanut. Kuulemma ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes ei vaikuta vauvan kasvuun mitenkään, jos siis pysyy dieetillä ja sokerit aisoissa.

Raskauden loppupuolellahan sikiö kerää suurinpiirtein vain rasvaa, joten loppuajan herkuttelun ja liikunnan väheneminen luulisi vaikuttavan vauvan kasvuun jotenkin enemmän? Raskausdiabeteskin (siis verensokerit) alkaa kasvattaa vasta rv28:n jälkeen jos ultraajaani on uskominen.

Vierailija
20/21 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Ei mulla tosiaan olleet ne sokerirasituksen arvot lähelläkään niitä rajoja mutta kieltämättä mietityttää jos kuitenkin sokruissa olis jotain vaikken rasituksessa kiinni jäänytkään. Ylipäätään siis sokerit ja liika hiilari voisi siis kasvattaa vauvaa loppuvaiheessa?

Ap