Te joilla on yksityinen vuokranantaja. Minkälainen teidän vuokranantajanne on?
Mua ärsyttää omassa vuokranantajassa se, että kun se lupaa tulla tekemään asuntoon jotain, niin se ei tule. Lupailee mutta ei yleensä tule ja kun muistutan asiasta, sanoo että joo hän tulee silloin ja silloin ja ei taaskaan tule. Nytkin on muutama asia rempallaan, jotka kuuluu vuokranantajan hoitaa, mutta ei se saa mitään näköjään aikaseksi.
Tämä on vuokralla asuessa ärsyttävin asia! Esim. kiukaan kivet pitäisi vaihtaa. Olen sanonut asiasta useasti. Tokmannilta katoin ja kiuaskivet maksaa noin 7euroa :D No voisin ostaa jopa ite ilman mitään hyvityksiä mutta kun periaate on se, että vuokranantajan velvollisuus, maksakoot vaikka 10senttiä.
Aattelin ostaa kivet ja otan ne vittuillessa mukaani pois muuttaessa.
Kannattaa olla tarkka, kun muutatte YKSITYISEN IHMISEN VUOKRAMAAAN ASUNTOON, koska se ihminen saattaa olla esim. niin pihi tai persaukinen, ettei se tule tikkua ristiin laittamaan asunnon huollon/hoitamisen/remppauksen suhteen.
Raha kyllä kelpaa, mutta mitään huoltoa, remppaamista vaativaa ei olla valmiita tekemään :)
Kommentit (56)
Vähän turhantarkka. Toisaalta jos jotain ongelmia tulee, niin toimii hyvin nopeasti. Esim. kun liesi hajosi maanantai-iltana, uusi tuli keskiviikko-iltapäivänä.
Erittäin joustava ja toimii heti tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Inhoaa tätä asuntoa. Joutui muuttamaan työn perässä toiselle puolelle Suomea ja on sen jälkeen yrittänyt myydä sitä, mutta ketään ei kiinnosta ostaa. Ymmärrettävästi hänellä ei ole kiinnostusta sijoittaa tähän rahaa, koska on jo joutunut tekemään kalliita remontteja, joita vuokra ei kata.
Haaveiletko omassa asumisesta? Tee hänelle ostotarjous, tasoltaan tietenkin sellainen että koet saavasi hyvään hintaan. Saattaapa vaikka suostua siihen, jos kerran on kypsähtänyt ja haluaa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoaa tätä asuntoa. Joutui muuttamaan työn perässä toiselle puolelle Suomea ja on sen jälkeen yrittänyt myydä sitä, mutta ketään ei kiinnosta ostaa. Ymmärrettävästi hänellä ei ole kiinnostusta sijoittaa tähän rahaa, koska on jo joutunut tekemään kalliita remontteja, joita vuokra ei kata.
Haaveiletko omassa asumisesta? Tee hänelle ostotarjous, tasoltaan tietenkin sellainen että koet saavasi hyvään hintaan. Saattaapa vaikka suostua siihen, jos kerran on kypsähtänyt ja haluaa myydä.
En tiedä uskallanko, koska voin löytää itseni samasta tilanteesta. Asunto on kyllä hyvä, rauhallinen taloyhtiö hyvällä paikalla, mutta itäsuomalaisessa pikkukaupungissa jossa töiden jatkuminen ei ole mikään selviö.
Silloin kun oli yksityinen vuokranantaja, hän oli sangen huomaamaton. Oli töissä Japanissa, näin hänet ensimmäistä kertaa, kun neljän vuoden vuokrasuhteen jälkeen olin muuttamassa pois ja hän kävi tarkastamassa asunnon (vuokrauksen aikoinaan oli hoitanut välitysfirma). Yhdet sähköpostit taidettiin siinä välillä vaihtaa, aiheena vuokrankorotus, eli hän ilmoitti että vuokra nousee sen ja sen verran ja minä vastasin että ok. Lopputarkastuskin sujui asiallisesti; tapetit olivat kulahtaneet mutta ei hän siitä minua syyttänyt (olivat sellaiset jo kun muutin).
Vuokranantajani on noin 60 vuotias nainen. Hän on erittäin mukava, reilu ja rento. Asensi mm. ilmalämpöpumpun sähkölämmitteiseen asuntoon, pyytämättä tapetoi makuuhuoneen seinät uudelleen, rikkimenneen lavuaarin korjauksen lisäksi vaihtoi käytännöllisemmän allaskaapin, tuo pihanhoitoon lannotteita ym. Kaikki tämä pyytämättä. Lisäksi jouluisin muistaa jollain pienellä, viime jouluna toi glögiä. Myös lapsen synnyttyä muisti uutta asukasta kukilla ja sukilla. Enempää en voisi toivoa, toivottavasti saamme asua tässä vielä pitkään!
Ihan paras vuokranantaja. Olen asunut tässä jo monta vuotta eikä ole korottanut vuokraa. Ei häiritse minua millään asioilla, mutta jos asunnossa on joku vika, niin vastaa kyllä minun yhteydenottoihini tuossa tuokiossa ja korjaa viallisen asian.
Jaa-a. No mä remppaan ite jos saan luvan, tiedän että osaan paremmin ja kaikki hoituu aikataulussa. Mun yksityisellä vuokranantajalla on muitakin vuokralaisia, niin näin hoituu paremmin. Muuten menisi varmaan ikuisuus saada yhtään mitään valmiiksi.
Aikoinaan asuin vuokralla vuokranantajan naapurissa kerrostalossa. Vanhempi herra omisti asunnon. Muuten meni ihan hyvin, mutta joskus saattoi kotiin mennessä koputtaa postiluukkuani enkä tiedä miksi! :) Sitten hän esitellessään asuntoa oli liikuttava, kun kertoi parikymppiselle miten uunia käytetään ja miten pienessä suiuhkussa kuuluu käydä niin ettei vedet valu oven raosta eteiseen. Asunto oli 20 neliöö pieni koppi mutta kyllä siinä asui. Hyvin tarkkaan piti huolta asunnostaan.
Kerran hän kyllä oli tulossa muistaakseni avaimillaan asuntoon ilman puhetta. Mutta voi olla että herralla oli jo vähän muistin kanssa juttuja ja oli kuin tulossa kotiinsa. Asiallinen mies kuitenkin kaikin puolin.
En tiedä, en ole häntä koskaan tavannut. Vuokralla olen asunut hänen asunnossaan nyt neljä vuotta. Vuokranantajani asuu ulkomailla. Kerran on viestin laittanut kun ilmoitti vuokran noususta. Vuokra-asiat aikoinaan hoidin hänen vanhempiensa kanssa, vanha pariskunta.
Ap on trolli. Tuntuu siltä että Up:n ja Ap:n pitäisi heittää mereen kun muinainen Up ei suostu menemään roskakoriin vaikka hän on synnynnäinen roskakori. En tiedä osuiko kohdalle. Vaikea sanoa puhelimen toisesta päästä.... mutta eräs Up on idiootti.
Eräässä vuokra-asunnossa kunnostin asuntoa, maalasin valkoisella seiniä ja kunnostin listoja. Taloyhtiö omisti asunnon, vuokra oli kohtuuton ja ei mitään oikeuksia ollut. Jokainen penni oli väännön asia, vaikka vuokra yli 800€. wc oli niin kamalassa kunnossa että kun sukulaiseni kävivät kylässä he vaativat että vaadin jotain remonttia siihen. hometta katossa, muovimatto vedetty seinälle vesieristeeksi ja muuta järkkyä. peseydyin siinä vaatekopin neliöin kokoisessa äärettmän hankalassa suihkussa 10vuotta. joka aamu pahoitti siinä mielensä mutta sijainti oli niin loistava. onnneksi pääsin sieltä vihdoin lähtemään ja sain elämänlaatua parannettua, nyt on ihana kylppäri!
mutta taloyhtiö ei muistaakseni edes korvannut maalaustarvikkeita työstäni puhumattakaan, vaikka ilmaiseksi remppasin.
Vaatikaa oikeuksianne, mikään ei tule ilmaiseksi tässä maailmassa
Vuokranantajani on 24 ja asuu ulkomailla. Ilmeisesti suht varakas henkilö, liekö perittyä rahaa. Olen kerran tavannut hänet, ihan ok tyyppi.
Hoidamme asiat hänen tätinsä kanssa, joka asuu Suomessa.
Vakavaraisia yrittäjiä, kunnollisia ja tavallisen oloisia ihmisiä.
Eivät ole mitään yhteyttä ottaneet sopimiksen teon jälkeen. Asunnossa kaikki on kunnossa. En ole edes töissä mutta silti luottivat kun kerroin että minulla on varaa olla tekemättä työtä.
Täysin samaa mieltä. Älkää ikinä muuttako yksityisen vuokranantajan asuntoon. Aivan järkyttävää pelleilyä. Yritetään ujuttaa laskuja vuokralaiselle, jotka oikeasti kuuluvat vuokranantajalle, ja joista ei ole mitään mainintaa vuokrasopimuksessa. Yksityinen voi myös myydä kämpän alta, ja siinä kohtaa, jos ei vuokralainen tiedä oikeuksiaan, todellakin kustaan silmään.
Itse vuokra-antajana asun ulkomailla. Rahat tulevat tilille ja asukeilla on whatsissa mun yhteystiedot jos jotain hataa on. Toistaiseksi eipa ole ollut :)