miehellä korkea verenpaine, miten saan hänet menemään lääkärii?
Paineet - ja varsinkin alapaine ollut jo pitkään koholla. Välillä voi olla viikon-pari suht normaalit, mutta sitten alapaine nousee 105-117 välille. Sanoo aina seuraavansa paineita vielä hetken ja sitten menevänsä lääkäriin, mutta tätä jatkunut jo pari vuotta. Miehellä ylipainoa ja tekee töissä pitkää päivää. Ikää hänellä 48v.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään jos hän ei halua. Esim. itselläni on myös tuo, mutta en aio koskaan mennä lääkäriin. Kuolen siihen mihin luonnostani kuolen, kun luonnostani kuolen.
Todennäköisempää on, ettet kuole siihen verenpaineeseen, vaan saat aivoinfarktin ja elät loppuelämäsi toisten hoidettavana, et ehkä pysty puhumaan, raajasi vääntyvät kivuliaaseen koukkuasentoon. Onnea vaan valitsemallasi tiellä, toivottavasti sinulla on rakastava puoliso, joka ryhtyy omaishoitajaksesi, muuten pääset näihin nykyään niin "korkeatasoisiin" suomalaisiin hoitolaitoksiin, jossa saat puhtaan vaipan ehkä kerran päivässä.
Kysy ensin etta onko henkivakuutus kunnossa ja tarpeeksi suuri. Kerro sitten etta korkea verenpaine miehilla aiheuttaa erektiohairioita ja akkikuolemia kesken seksin jos sita pystyy enaa harrastamaan. Eikohan tule kiire laakariin.
Sama täällä tai oikeastaan ei nykyisin hajuakaan miehen verenpainelukemista. Ostin verenpainemittarin jo 10 vuotta sitten, kun miehellä terveystarkastuksessa todettiin isot verenpainelukemat. Mies säikähti itsekin ja alkoi lenkkeilemään ja paineet tulikin melkoista vauhtia alaspäin. Paineet pysyivät hyvinä, kunnes sitten lenkkeily- ja mittausinto loppui. Muutamien kuukausien jälkeen, kun sitten seuraavan kerran mittasi paineita niin taas oli lukemat isot.
Itse olen tässä vuosien aikana halunnut tietää miehen verenpainelukemia ajoittain, mutta ilmeisesti vuosiin ei ole mitannut omalla mittarilla eikä ole käynyt missään terkkarin kontrollimittauksissa tai ainakaan ei ole suostunut lukemia sanomaan. Mies syyttää, että minä syyllistän ja motkotan, vaikka olen vain huolissani ja yritän ohjeistaa miestä hoitamaan itseään. Itse olen sairaanhoitaja ja todellakin nähnyt aivohalvauspotilaita, jotka naama väärässä sängyssä makaavat loppuvuodet. Mies ei lähde kanssani edes lenkille. Meillä on iso koira ja viikottain tulee reilut 10 tuntia koiran kanssa lenkkeiltyä. Mies ei ole koskaan lähtenyt lenkille mukaan tai lenkkeillyt omatoimisesti. Ärsyttää, kun ei itsestä huolehdi, mutta eipä se ole minunkaan tehtävä. Hitaasti ja salakavasti verenpaine verisuonia vaurioittaa. Sitten näkyvää on se löysä ulkomuoto löllyvän vatsan ja kaksoisleuan muodossa.
Jos alapaine todella on tuo 105 - 117, niin se on erittäin korkea eli heti lääkäriin, jotta paine saadaan alenemaan kohtuulliselle tasolle.
Elämäntapojen parantaminen ei välttämättä enää korjaa tilannetta, ainakaan nopeasti. Stressin vähentäminen on nykyisessä työelämässä helpommin sanottu kuin tehty.