Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin juuri työhaastattelusta... 124 hakijaa !

Vierailija
27.02.2017 |

Ja joista 6 haastattelussa. Olen toki iloinen että pääsin haastatteluun ja olin top 5% hakijoiden joukossa mutta jos alle 1% mahis on saada työpaikka niin kyllä pienillä prosenteilla mennään. Aika tyhjä olo, taas kerran. En tiedä osasinko olla tarpeeksi vakuuttava ja hyvä haastattelussa... vaikka iloisella ja positiivisella fiiliksellä olin, niin pelkään että tämä työttömyys ja sen aiheuttama tuska ( ja epätoivo ) alkaa näkyä minusta haastatteluissa. 😞

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin soveltuvuustesteihin asti! Nyt sitten vissiin kolme enää jäljellä.... lähellä, mutta niin kaukana edelleen... 😢

Vierailija
22/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti yritysten on vaikea löytää sopivaa työvoimaa. Työvoimapula on tosiasia.

Nykyään vaatimukset ovat ylimitoitettuja. Ennen otettiin nuoria suoraan koulunpenkiltä ja kasvatettiin itse. Nyt odotetaan aina valmiita osaajia, jopa sellaisiin hommiin, mitä kuka tahansa lukutaitoinen pystyy tekemään. Itsekin olin vuoden hommassa, johon piti olla tekniikan alan koulutus ja työkokemusta. Parin päivän koulutuksella sen olisi oppinut kuka tahansa peruskoulun käynyt tekstinkäsittelyn perusasiat osaava. Nimike oli tekninen dokumentoija, mutta kirjoittelin vain valmiista pohjista puhtaaksi ja lisäsin kuvia sekä tein puhtaaksipiirtoa. Lisäksi tein yksinkertaisia toimistohommia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei ole koskaan sanottu, millä sijalla olen. En tiedä olinko ensimmäinen vai viimeinen. Haastattelu ja ilmoitus hakutuloksesta. Se siitä.

Vierailija
24/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti yritysten on vaikea löytää sopivaa työvoimaa. Työvoimapula on tosiasia.

Nykyään vaatimukset ovat ylimitoitettuja. Ennen otettiin nuoria suoraan koulunpenkiltä ja kasvatettiin itse. Nyt odotetaan aina valmiita osaajia, jopa sellaisiin hommiin, mitä kuka tahansa lukutaitoinen pystyy tekemään. Itsekin olin vuoden hommassa, johon piti olla tekniikan alan koulutus ja työkokemusta. Parin päivän koulutuksella sen olisi oppinut kuka tahansa peruskoulun käynyt tekstinkäsittelyn perusasiat osaava. Nimike oli tekninen dokumentoija, mutta kirjoittelin vain valmiista pohjista puhtaaksi ja lisäsin kuvia sekä tein puhtaaksipiirtoa. Lisäksi tein yksinkertaisia toimistohommia. 

Tämä niin vahvasti.

Vierailija
25/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä rekryfirmassa. Jos jää alle 100 hakija määrä niin alkaa jo nolottaa oman rekryn puolesta, että mikä meni ilmoituksessa vikaan. Toki tarkoitus olisi että vain osuvat siihen ilmoituksseen vastaa (mutta siis jos silti tulee 80 % ihmisiä jotka ei työhön ole päteviä tms). Joten ihan  normi setti.

En tiedä missä rekryfirmassa olet, mutta et kovin ammattitaitoisessa ilmeisesti. Tarkoitus on saada mahdollisimman sopivia hakijoita, ei mahdollisimman paljon hakijoita. Mollin sivuilla jos on ilmoitus, niin sieltä kyllä pukkaa kaikenlaista. Emme koskaan ilmoita molliin ja hakuilmoitus tehdään huolellisesti, jotta siitä ymmärtää selvästi mitä haemme.

Tämä mollin sivujen pitäminen jonain epätoivoisten työttömien hakukanavana on kyllä ammatitaidottomuutta sekin. Siellä haetaan lääkäreitä, johtajia, suunnitteluinsinöörejä ja ilmiottajina ovat isot yritykset kuten Valmet yms. Kyseistä kanavaa käyttää yhtenä monista niin työttömät kuin tontoritkin. Ihan sellaisenkin salaisuuden paljastan, että työttömät lukevat firmojen omia sivuja ja lehtiäkin. Itse sain paikan muutama vuosi sitten ja tein ilmoituksen mol.fi-sivuilla olleen ilmoituksen kautta. Sama paikka oli firman omillakin sivuilla.

Firmojen omia sivuja ei vain ehdi lukea, koska firmoja on valtavasti. Eikä mollilla ole mitään sivuja, vaan ne ovat työvoimaviranomaisten pitämät, kaikille avoimet sivut ilmoittaa työpaikkoja. Mutta kaikki muutkin nettikanavat ovat kaikenlaisten hakijoiden nähtävissä yhtä avoimesti ja itse ainakin työttömänä tiesin niistä suurimman osan ja käytin niitä myös. 

Vierailija
26/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 hakijaa

80-90 suoraan hylkyyn

10-20 hakijasta seulotaan haastateltavat

3-6 tavataan jo on hyvä rekry

Vierailija
27/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-asiantuntijapaikka, 3 hakijaa, yhdellä ei juuri mitään kokemusta vaadittavista asioista, yksi ulkomaalainen huippuasiantuntija, mutta ei osaa suomea yhtään, yhdellä taas utopistiset palkkatoiveet osaamiseensa nähden. Jotenkin ei vaan jotkut asiat kohtaa, ei sitten millään.

Vierailija
28/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä rekryfirmassa. Jos jää alle 100 hakija määrä niin alkaa jo nolottaa oman rekryn puolesta, että mikä meni ilmoituksessa vikaan. Toki tarkoitus olisi että vain osuvat siihen ilmoituksseen vastaa (mutta siis jos silti tulee 80 % ihmisiä jotka ei työhön ole päteviä tms). Joten ihan  normi setti.

En tiedä missä rekryfirmassa olet, mutta et kovin ammattitaitoisessa ilmeisesti. Tarkoitus on saada mahdollisimman sopivia hakijoita, ei mahdollisimman paljon hakijoita. Mollin sivuilla jos on ilmoitus, niin sieltä kyllä pukkaa kaikenlaista. Emme koskaan ilmoita molliin ja hakuilmoitus tehdään huolellisesti, jotta siitä ymmärtää selvästi mitä haemme.

Tämä mollin sivujen pitäminen jonain epätoivoisten työttömien hakukanavana on kyllä ammatitaidottomuutta sekin. Siellä haetaan lääkäreitä, johtajia, suunnitteluinsinöörejä ja ilmiottajina ovat isot yritykset kuten Valmet yms. Kyseistä kanavaa käyttää yhtenä monista niin työttömät kuin tontoritkin. Ihan sellaisenkin salaisuuden paljastan, että työttömät lukevat firmojen omia sivuja ja lehtiäkin. Itse sain paikan muutama vuosi sitten ja tein ilmoituksen mol.fi-sivuilla olleen ilmoituksen kautta. Sama paikka oli firman omillakin sivuilla.

Firmojen omia sivuja ei vain ehdi lukea, koska firmoja on valtavasti. Eikä mollilla ole mitään sivuja, vaan ne ovat työvoimaviranomaisten pitämät, kaikille avoimet sivut ilmoittaa työpaikkoja. Mutta kaikki muutkin nettikanavat ovat kaikenlaisten hakijoiden nähtävissä yhtä avoimesti ja itse ainakin työttömänä tiesin niistä suurimman osan ja käytin niitä myös. 

Vuodenvaihteessa hain yhtä paikkaa nettilomakkeella jossa oli myös kysymys että mistä kuulit työpaikasta. Jälkeenpäin ajatellen taisi olla virhe että vastasin rehellisesti mollin vaikka todella olisin halunnut sinne töihin. Ei se ainakaan eduksi voi olla.

Vierailija
29/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten noita nettikanavia jaksaa tsekata, kun kaikissa on ihan samat työpaikat tarjolla

Vierailija
30/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä ei ole olemassa. Kyse on pelkästä trollauksesta.

Vierailija
31/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin haastattelussa, isompi organisaatio, johon palkataan toimistotyöntekijöitä eri alueille. Noin 20-30 palkataan, osa vakituisia, osa määräaikaisia. Yli 1600 hakijaa, joista noin 300-400 pääsi kai videohaastatteluun ja sieltä vielä joku vajaa 100 haastatellaan, näin muistelisin.

Oli niin hirveitä lukuja että en muista enää edes tarkkaan. Tämä on sitä nykypäivää. Haastatteluun pääsykin on jo nykyään voitto. On käytännössä aina silloin sen 5 % parhaan joukossa. No, joku sen paikan aina saa ja tietysti jos pääsee haastatteluun niin aina on hyväkin mahdollisuus saada paikka. Tsemppiä ap:lle, toivottavasti saat paikan. :)

Vierailija
32/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä niin vahvasti.

Samaa olen ajatellut, että työnantajat laittavat hirveät litaniat, mitä vaativat, mutta ajattelevatko ollenkaan, että osa ihan hyvistä hakijoista saattaa olla hakematta, koska ajattelevat, että puuttuu tuota ja tuota osaamista ja työnantaja on varsinainen "orjapiiskuri" vaatimuksineen. Enkä todellakaan voi sitten käsittää asian toista puolta, että sitten työnantajat sanovat, että "olet liikaa koulutettu" tähän työhön, jos kerta muuten viestitetään, että halutaan kaikki tai ei mitään.

Vierailija
33/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla mahdollista että työnantaja haluaa testata kaikki kuusi haastattelussa ollutta? Kysyin psykologilta että kuinka monta testataan ja vastasi että monta - ei sen tarkemmin. Ei sillä toki mitään väliä ole, yksi vain palkitaan työpaikalla, mutta työnantaja sanoi tosiaan että 2-3 laitetaan soveltuvuusarviointiin. Nyt sitten jännätään yli viikko 😓... on tää, sanonko mistä.

Vierailija
34/46 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kyllä aistii jo pitkälle alakulon ja masennuksen.

Vierailija
35/46 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta... sain sen paikan. 😢😵😄 tunneskaala menee ilosta, epäuskoon. N. 50 hakemusta se vaati, puoli vuotta työttömyyttä ja epätoivoa. Olen onnellinen ja huojentunut. Olin parempi kuin yli 120 hakijaa - tässä oli myös tuuria pelissä. Joskus se näköjään natsaa vaikka välillä oli epätoivoinen olo.

Vierailija
36/46 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomatonta... sain sen paikan. 😢😵😄 tunneskaala menee ilosta, epäuskoon. N. 50 hakemusta se vaati, puoli vuotta työttömyyttä ja epätoivoa. Olen onnellinen ja huojentunut. Olin parempi kuin yli 120 hakijaa - tässä oli myös tuuria pelissä. Joskus se näköjään natsaa vaikka välillä oli epätoivoinen olo.

Onnea!!

Vierailija
37/46 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa!

Vierailija
38/46 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon!!!!

Vierailija
39/46 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-asiantuntijapaikka, 3 hakijaa, yhdellä ei juuri mitään kokemusta vaadittavista asioista, yksi ulkomaalainen huippuasiantuntija, mutta ei osaa suomea yhtään, yhdellä taas utopistiset palkkatoiveet osaamiseensa nähden. Jotenkin ei vaan jotkut asiat kohtaa, ei sitten millään.

Kerrotko lisää, mitä ihmettä oikein haitte?

Vierailija
40/46 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joskus nää ex-johtajat on palkkapyynneissään ihan ulalla tai eivät suostu sitä laittaan jolloin herää epäilys että mitäköhän se sitten pyytäis.

-rekry

Eikö sitä voi kysyä mitä pyytävät?

Mitähän tuon palkkatoiveen kanssa pitäisi tehdä. Tulen toimeen aika vähällä rahalla enkä halua hinnoitella itseäni yläkanttiin, mutta toisaalta siitäkin varoitellaan, ettei saa liian vähän pyytää. Rahaa tärkeämpää minulle olisi esim. joustava työaika. Enkä ole oikein edes selvillä alan palkkatasosta, kun ei duunikavereiden palkat ole kiinnostaneet, saati muissa firmoissa työskentelevien. Onko se niin paha, jos hinnoittelee itsensä alakanttiin?