Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3v asti hoitovapaalla, miten teillä järjestetty?

Vierailija
27.02.2017 |

Meillä on 2. kierros lapsia käynnissä, esikoinen oli aikoinaan yli 3v saakka kotihoidossa, eikä siinä sen kummempaa ollutkaan kun itse opiskelin ja se oli helposti mahdollista (sain opintorahan lisäksi kotihoidon tuen joka oli luksusta).

Silloin sovittiin että jos joskus toinen lapsi saadaan niin tämäkin saa saman rauhallisen alun elämään (meillä tämä on itseasiassa miehen vaatimus). Ei sitä nyt sen kummemmin ole mietitty kuka hoitaa ja miten rahoitetaan.

Käytännössä me pärjäämme kyllä puolison tuloilla, mutta itse en halua koko 3v olla kotona. Meillä on kyllä säästöjä ja mieskin haluaa kotona olla, joten niihin on turvauduttava jos (kun) minä olen välillä töissä.

Onko teillä ollut se kotona, jonka ei "kannattaisi"? Paloiko hoitovapaalla säästöjä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa edes vastata, rahaa vaan mietit.

Vierailija
2/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jaettiin kaikki vapaat puoliksi molemmilla kerroilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei loppujen lopuksi ole maailman tärkein juttu. Ainakaan lapsesi ensimmäisinä elinvuosina.

Pienillä säästötoimenpiteillä ja elintason laskulla pärjää kyllä. Suurin ongelma kai on, ettet sanojesi mukaan "halua olla koko 3v kotona". Ulkopuolisena vaikea motivoida epämotivoitunutta henkilöä.

Vierailija
4/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotona 3 vuotta, tai oikeastaan melkein 6 v kun lapsia on kaksi. Halusin olla, ei siinä sen kummempaa. Ei ollut hienoa omakotitaloa eikä uutta autoa, asuttiin vuokralla ja sain kotihoidontuen, lapsilisän ja pienen asumistuen. Hyvin pärjättiin eikä säästöjä tarvittu. 

Eli jos haluaa olla ja on valmis tinkimään elintasosta niin onnistuu kyllä. Asuntolainaa jos on niin senhän saa vuodeksi pelkille koroille. 

Vierailija
5/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalielämän pystymme kustantamaan kumman tahansa tuloilla. Isommat jutut pitää sitten rahoittaa säästöillä. Ja ylimääräiset joudumme karsimaan, tyyliin lounaat ravintolassa jne.

Vierailija
6/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha ei loppujen lopuksi ole maailman tärkein juttu. Ainakaan lapsesi ensimmäisinä elinvuosina.

Pienillä säästötoimenpiteillä ja elintason laskulla pärjää kyllä. Suurin ongelma kai on, ettet sanojesi mukaan "halua olla koko 3v kotona". Ulkopuolisena vaikea motivoida epämotivoitunutta henkilöä.

Siis mikä siinä on ongelma että en halua olla 3v poissa työelämästä? Aika harva koulutettu nainen haluaa. Meillä on isäkin joka voi lapsia myös hoitaa, mielelläni olen sellaiset 1.5-2v. Ap

Vierailija
7/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalielämän pystymme kustantamaan kumman tahansa tuloilla. Isommat jutut pitää sitten rahoittaa säästöillä. Ja ylimääräiset joudumme karsimaan, tyyliin lounaat ravintolassa jne.

Meillä on TODELLA huomattava ero nettotuloissa (mies saa kaksi minun palkkaani käteen kuussa). Ap

Vierailija
8/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa,a. Riippuu tuloista. Jos palkka ja kht jää liian pieneksi, niin kai sitä jotain lisätukea saa. Oishan se epäreilua, jos toinen ei voisi olla?

Vierailija
9/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on TODELLA huomattava ero nettotuloissa (mies saa kaksi minun palkkaani käteen kuussa). Ap

Niin. Mutta se ei ole lasten syy, vaan sinun.

Vierailija
10/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö? Lasten syy? Siis kysyn, miten pärjäisi/minkälaisia ratkaisuja ihmiset on tehnyt rahankäytön suhteen jos toinen on kht:llä ja toisen palkka ei riitä kattamaan kuluja, miten tämä nyt liittyy lapsiin?

(Paitsi ilmeisesti sen verran että kun äiti ei halua vääntää kotona hiekkakakkuja 3v niin se on joku ongelma?)

Vierailija
11/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö? Lasten syy? Siis kysyn, miten pärjäisi/minkälaisia ratkaisuja ihmiset on tehnyt rahankäytön suhteen jos toinen on kht:llä ja toisen palkka ei riitä kattamaan kuluja, miten tämä nyt liittyy lapsiin?

(Paitsi ilmeisesti sen verran että kun äiti ei halua vääntää kotona hiekkakakkuja 3v niin se on joku ongelma?)

Se nettotulo-ongelma on sinun. Eihän sinun taevitsisi edes kysellä, jos sinulla olisi kunnollinen palkka.

Vierailija
12/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa,a. Riippuu tuloista. Jos palkka ja kht jää liian pieneksi, niin kai sitä jotain lisätukea saa. Oishan se epäreilua, jos toinen ei voisi olla?

Saa varmaan jotain hoitolisää, mutta se ei missään nimessä riitä kattamaan elämistä. Ehkä jos laina olisi tauolla + söisi säästöjä elämä onnistuisi. Ap

Vierailija
13/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nettotulo-ongelma on sinun. Eihän sinun taevitsisi edes kysellä, jos sinulla olisi kunnollinen palkka.

No en voi palkalleni mitään, ihan normaali työssäkäyvä amk hoitaja olen. Toivoisin että meille maksettaisi enemmän. (päivätyössä olen, ei lisiä) ap

Vierailija
14/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onhan se ongelma, mut meinataan koittaa kans jossain vaiheessa. Just aattelin et soittelen kelaan ja kyselen, miten se menee. Meillä myös miehellä sellainen palkka, et tullaan sillä toimeen, mut mun palkka jää herkästi alle 1600 euron kuussa. Sitä täytyy kait vaan kysyä.

Vierailija
15/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen freelancerina hoitoalalla n 25h viikko ainoastaan iltaa ja viikonloppua. Arkipäivät kotona. Kotihoidontuki ei estä työssäoloa - monesti järjestelykysymyksiä. Meillä ei ole mummoja apuna.. käydään töissä vuorotellen ja säästetään päivähoitomaksut.

Vierailija
16/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti eli minä olin kotona 3v omasta tahdosta. Samalla opiskelin ja yrittäjämies sai tehdä töitään rauhassa.

Vierailija
17/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mietit kun selvästi ainut vaihtoehto on että molemmat töissä tai sinä kotona, muuhun ei tunnu olevan varaa.

Vierailija
18/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa varmaan jotain hoitolisää, mutta se ei missään nimessä riitä kattamaan elämistä. Ehkä jos laina olisi tauolla + söisi säästöjä elämä onnistuisi. Ap

Näin juuri. Riippuu varmaan kuinka huonot ne tulot olisi.

Meidän pitäisi varmaan mennä jo sossuun, jos minä koittaisin osa- aikatyölläni perhettä elättää.. Mut tosiaan, koitetaan jossain vaiheessa, kuinka tää systeemi sitten pelaa, kun kerran isien kotiin jäämistä mainostetaan.;)

Vierailija
19/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ollaan oltu kotona. Kun minä olin töissä saatiin kelalta asumistukea 400 e, koska palkkani oli 1600.

5 kk mies oli kotona jonka jälkeen mietittiin, ettei ole mitään järkeä tällaisessa, kun mies tienaa 3000-5000 e kuukaudessa riippuen lisistä ja ylitöistä.

Ei kuitenkaan kaduta, koska oli mukava itsekin käydä välissä töissä ja miehen ja lapsen suhteelle oli aivan mahtavaa tuo aika.

Nyt toinen tulossa ja mietinnän alla olenki 3 v kotona. Onneksi ei tarvi vielä päättää. Esikoinen 3 v ei mene hoitoon.

Vierailija
20/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot oli nettona jotain 2700 ja 1700. Tuosta isommasta sai äitiys- ja vanhempainpäivärahaa ihan kivasti, eikä siinä vaiheessa tarvinnut menoja miettiä.

Kotihoidontuki ja kuntalisä riitti ruokaan ja se 1700 riitti nipin napin kaikkiin muihin pakollisiin menoihin (mukaanlukien asuntolainan lyhennykset), säästöistä otin sitten tarvittaessa lisää huveihin, ostoksiin ja talon maalaukseen yms.

Mies oli sitten kotona viimeisen puoli vuotta, jolloin siitä tonnin suuremmasta nettopalkasta jäi sukan varteenkin laitettavaksi.

Eli meillä parempituloinen oli kotona 2v, pienempituloinen 0,5v ja lapsi lähti hoitoon 2,5 vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä