Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3v asti hoitovapaalla, miten teillä järjestetty?

Vierailija
27.02.2017 |

Meillä on 2. kierros lapsia käynnissä, esikoinen oli aikoinaan yli 3v saakka kotihoidossa, eikä siinä sen kummempaa ollutkaan kun itse opiskelin ja se oli helposti mahdollista (sain opintorahan lisäksi kotihoidon tuen joka oli luksusta).

Silloin sovittiin että jos joskus toinen lapsi saadaan niin tämäkin saa saman rauhallisen alun elämään (meillä tämä on itseasiassa miehen vaatimus). Ei sitä nyt sen kummemmin ole mietitty kuka hoitaa ja miten rahoitetaan.

Käytännössä me pärjäämme kyllä puolison tuloilla, mutta itse en halua koko 3v olla kotona. Meillä on kyllä säästöjä ja mieskin haluaa kotona olla, joten niihin on turvauduttava jos (kun) minä olen välillä töissä.

Onko teillä ollut se kotona, jonka ei "kannattaisi"? Paloiko hoitovapaalla säästöjä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee asiasta suurta ongelmaa. Teidän elämäntilanne täysin eri kuin esikoisen kanssa. Sitäpaitsi kuopus monesti mukautuu paremmin.. voiko jompi kumpi tehdä lyhennettyä työ viikkoa? Olen sitä mieltä jos kerran töitä, töihin vaan :)

Vierailija
22/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiĺlä on yli 5v ikäero ja molemmat on hoidettu 3v kotona (tai no, 2v10kk). Mä olen ollut kotona n. 1v10kk per lapsi ja mies vuoden. En olisi halunnut olla koko 3 vuotta ja ammatillisestikin olisi ollut hankalaa. Olemme mitoittaneet elämisen (lähinnä asumisen) kulut niin että pärjäämme jonkin aikaa yhdellä palkalla ja lisäksi säästäneet etukäteen. Kun toinen on ollut kh-tuella niin toinen on maksanut lähes kaiken. On mennyt oikein mukavasti. Meillä on ollut suht sama palkka aina, kunnes hieman yllättäen toisen lapsen odotusaikana mies sai reilusti paremmin palkatun ja käytännössä vakituisen työn. Monet ovat ihmetelleet että mies silti jäi kotiin taas vuodeksi, minusta taas se nimenomaan helpotti kotiin jäämistä. Miehen ei tarvinnut pelätä töiden loppumista ja ehti säästää isommasta palkastaan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa jäädä kotiin, lapset hyötyy. Samalla voi kouluttautua itse ja yrittää päästä kunnollisiin töihin äitiysloman jälkeen. Nykytyö varmaankin jokin rutiinihomma, josta on ihan sama olla pois tai paikalla.

Vierailija
24/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä miehellä on niin kova palkka, niin en ole koskaan ymmärtänyt mikä vaikeus sen kovapalkkaisen on säästää palkastaan hoitovapaita varten?

Fakta on kuitenkin se että ap saisi amk hoitajan palkan ja mies saisi kotihoidontuen + lapsilisän, eli paljon enemmän mitä moni muu saa ja silti pystyvät olemaan hoitovapaalla.

Ratkaisuja on kaksi. Mies säästää palkastaan jotta voi jäädä hoitovapaalle ilman elintasosta tinkimistä. Tai te tingitte siitä elintasosta. Hyvin pystyy mies pitämään oman puolikkaansa, eihän se olisi kuin 1-1,5 vuotta.

Vierailija
25/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla miten on järjestynyt jos suurempituloinen on kotona! Ehkä pitäisi vaan rohkeasti pyöritellä lukuja ja käyttää lainan joustot, niin ruoat saisi varmaan sittem pöytään vaikka mies olisikin kotona :) ap

Vierailija
26/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ihan laskea sekin realistisesti, että lisääkö/parantaako se sinun töihin menosi oikeasti "uraasi" yhtään mitenkään. Ja se että miten se poissaolo vaikuttaa miehen uraan.

Vierailija
27/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä miehellä on niin kova palkka, niin en ole koskaan ymmärtänyt mikä vaikeus sen kovapalkkaisen on säästää palkastaan hoitovapaita varten?

Fakta on kuitenkin se että ap saisi amk hoitajan palkan ja mies saisi kotihoidontuen + lapsilisän, eli paljon enemmän mitä moni muu saa ja silti pystyvät olemaan hoitovapaalla.

Ratkaisuja on kaksi. Mies säästää palkastaan jotta voi jäädä hoitovapaalle ilman elintasosta tinkimistä. Tai te tingitte siitä elintasosta. Hyvin pystyy mies pitämään oman puolikkaansa, eihän se olisi kuin 1-1,5 vuotta.

Se "kova palkka" on saman verran kuin kaksi pienituloista tienaa. Siitä voi miettiä kuinka paljon sellaisesta sitten kuitenkaan säästää asuntolainan kanssa, onneksi olemme säästäneet ennen toista lasta kun molemmat kävivät töissä. Ap

Vierailija
28/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ihan laskea sekin realistisesti, että lisääkö/parantaako se sinun töihin menosi oikeasti "uraasi" yhtään mitenkään. Ja se että miten se poissaolo vaikuttaa miehen uraan.

Tähän sanoisin kyllä, koska minulla ei ole vakinaista sopimusta ja töideni jatko on tasan siitä kiinni muistetaanko minut vielä työpaikassa (3v on aika iso riski). Puoliso voi kyllä olla pois, on jo uransa huipulla ja monet siellä pitävät milloin mitäkin sapattivapaita. Ap

Vierailija
29/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se "kova palkka" on saman verran kuin kaksi pienituloista tienaa. Siitä voi miettiä kuinka paljon sellaisesta sitten kuitenkaan säästää asuntolainan kanssa, onneksi olemme säästäneet ennen toista lasta kun molemmat kävivät töissä. Ap

Kyllähän siitä nyt jotain saa säästöön, äitiys- ja vanhempainvapaarahat on sullakin vielä ihan kohtalaiset verrattuna kotihoidontukeen.

Vierailija
30/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siitä nyt jotain saa säästöön, äitiys- ja vanhempainvapaarahat on sullakin vielä ihan kohtalaiset verrattuna kotihoidontukeen.

Siis säästöt ei ole ongelma, niitä kyllä on. Lähinnä mietin turvautuuko ihmiset niihin vai karsiiko muusta hoitovapaan ajaksi. Ap

Vierailija
31/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki säästätte sen verran, että voitte elellä kituuttamatta miehen hoitovapaan yli. Lainojenlyhennyksiin saa aina lyhennysvapaata ja näin ei tarvitse riidellä rahasta. Hoitovapaan aikana voi jättää pois kalliit ulkomaanmatkat ja ravintolaillat ja elellä säästeliäämmin. Tottakai se on iso lovi tulotasoon, mutta suunnittelemalla ennakkoon ja lyhennysvapaata sopien ei tarvitse tinkiä niin paljosta. Toki miehen kannattaa jäädä kotiin, jos siihen on halukkuutta. Olet itse ensin 1,5 v. ja mies sitten loput. Ehtii säästämäänkin nyt, kun lapsi ei vielä ole syntynytkään.

Vierailija
32/32 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päätös oli helppo. Molemmat halusi että lapset saa olla pienenä kotihoidossa.

Minä halusi olla kotona ja mies ei. Miehellä hyvä työpaikka ja 3 kertaa isompi palkka.

Minä siis olin kotona lasten kanssa ja mies maksoi kaiken. Kotihoidon tuen sain käyttää itseeni ja ostelin siitä kyllä lapsillekin kaikenlaista. 

Arki sujui mainiosti kun minä hoidin kodin ja lapset. Mies on vaativasta työstä huolimatta hyvin perhekeskeinen ja hyvä isä...puuhaili pajon lasten kanssa iltaisin ja viikonloppuisin niin minäkin sain omaa aikaa. Oli myös hyvin aikaa puuhailla kaikkea kivaa koko perheen kesken koska tein aina kotityöt päivisin niin illat ja viikonloput oli "vapaat".

Molemmat mummolatkin oli lähellä niin saimme myös kahdenkeskeistä aikaa jos halusimme.

Lapsia on 2...tyttö ja poika...ikäero 4,5 vuotta.