Raha ei muka tee onnelliseksi
Mutta nyt kun olen vihdoin vuosien tuilla tai pienellä palkalla kituuttamisen jälkeen saanut mukavan työpaikan, jossa on kohtuullinen palkka, tuntuu että vihdoinkin elämä hymyilee.
Nyt voin sisustaa kotini niin, että ei masenna katsella tätä paikkaa. Voin ilmaista itseäni paremmin myös pukeutumisella kun ei tarvitse enää käyttää vain nuhjuisia rääsyjä. Voin panostaa hieman enemmän meikkeihin ja ihonhoitoon. Ja kerrankin saan syödä päivittäin kunnolla hyvää ja terveellistä ruokaa. Ei tarvitse laskea pennejä ja stressata, eikä syödä aina samoja halpoja, mutta tylsiä sapuskoja.
Harrastuksissakin voi käydä, eikä tarvitse masentua aina kotona kun ei ole mitään mielekästä tekemistä. Silloin tällöin pääsee jopa matkustelemaan.
En elä mitään luksuselämää, mutta lisääntynyt varallisuus on parantanut elämänlaatuani huomattavasti.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut väittävät että rahalla ei voi ostaa esimerkiksi rakkautta tai terveyttä. No, aika pitkälle kyllä voi ja ainakaan raha ei vie niitä pois. Tietysti ihmiselle sattuu ikäviä asioita jotka tekevät surulliseksi, vaikka rahaa onkin. Kuten esimerkiksi edellä mainitun kissan edessä oleva menehtyminen.
Millä tavalla rahalla voi ostaa rakkautta?
En nyt tiedä tekeekö onnelliseksi mutta mahdollistaa elämästä nauttimisen.
Tiettyyn rajaan saakka varmasti nauttisin - esim jos asuntolaina olisi poissa ja ruokakaupassa ei tarvitsisi miettiä mitä ostan ja voisimme matkustaa vielä enemmän mutta esim vaatteisiin ja laukkuihin en varmaan osaisi käyttää rahaa yhtään enempää. Eli velattomuus riittäisi mulle, se ettei tarvitsisi miettiä vaihtoehtoja mihin rahat laittaa vaan ne riittää juuri sopivasti kaikkeen.
Miksi ostaisin jotain vain ostamisen ilosta? Mulla on kaapit täynnä kelvollisia vaatteita (jopa vuosia vanhoja) ja ostan ehkä 1-2 vaatetta vuosittain. Kenkiä samoin; laukkuja en ole ostanut enää vuosiin koska nahkalaukut on lähes ikuisia.
Palveluja käyttäisin kyllä enemmän, söisin ulkona tai kävisin hierojalla vaikka 2 vkon välein. Nyt edellisestä hieronnasta on jo 2v (viimeksi Thaimaan lomalla otin päivittäin hieronnan).
Mitään "luksusta" en kaipaa
Miehenä vaan rahattomuus yleensä meinaa myös sitä ettei saa ketään naista ja joutuu myös olemaan yksin. Ei rahallakaan välttämättä saa ketään, mutta paremmat mahdollisuudet siihen ainakin on.
Tekee se, tuo onnellisuutta valtavasti.
Sanonta viittaa siihen, että
PELKKÄ raha ei tuo onnea, siihen tarvitaan paljon muutakin.
Kaikkea ei saa rahalla, mm. Hyvä parisuhde, hyvä itsetunto jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtä riippumaton ja vapaa sielu kuin esim. minä, niin raha on yhtä tyhjän kanssa. Vaatii toki tosiaan sen ettei ole materialistinen luonne ja osaa nähdä elämän kauneuden hetkessä.
Et sitten tunne huonoa omaatuntoa siitä että elät muiden siivellä nautiskellen elämän kauneudesta. Siitä muuten voi nauttia sittenkin kun on rahaa.
Kyllä taloudellinen turvallisuus vaikuttaa elämän laatuun voimakkaasti. Etenkin jos ja kun on elänyt aikaa, missä on ollut voimakasta taloudellista epävarmuutta. Se, että kuukausipalkka "juoksee", lisää ainakin aluksi onnentunnetta. Ja mikä tärkeintä: taloudellinen turvallisuus vapauttaa paljon kognitiivista energiaa, esim. uusiin elämäntavoitteisiin, opiskeluhalukkuuteen, itsensä kehittämiseen. Kun ei tarvitse päivittäin miettiä, mistä rahat ruokaa, vuokraa, lasten kamppeisiin, niin taatusti aivoenergiaa jää muuhun käyttöön!
Ne ihmiset, jotka ovat vuosikausia olleet vakituisessa työssä, eivät yksinkertaisesti tiedä mitään työttöminen, pätkätyöläisten, tms. elämästä mitään. Päällepäin äkkiä katsoen kaikki voi näyttää, että talous on kunnossa - mutta sitten pienistä vihjeistä käy ilmi epätoivo. Rahanpuute.
Olen yhteiskunnan ulkosyrjällä. En ole osannut (onnistunut?) 48 vuotiaaksi saakka saamaa mitään pitkäaikaista työtä, huolimatta akateemisesta koulutuksesta. Olen tyhmääkin tyhmempänä seurannut elämässäni "sydämeni ääntä" - jäin hoitamaan kotiin lapsiani. Nyt olen pitkäaikaistyötön, ja todella masentunut. Ei rahaa, ei voimia. Pelkkää mustaa. Työhaluja sentään.
Olen käynyt viiden vuoden aikana 7 eri lääkärillä, joista 3 erikoislääkäreitä yksityisellä eikä selitystä terveysongelmaani ole löytynyt. Eli olen jonkin verran eri mieltä tuosta rahasta ja terveydestä. Samaa mieltä ovat varmaan ne lukuisat syöpään kuolleet, joilla kyllä olisi ollut rahaa, mutta ei mitään tehtävissä. Omastakin perheestä yksi mullan alla, sama tilanne kuin lukuisilla muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut väittävät että rahalla ei voi ostaa esimerkiksi rakkautta tai terveyttä. No, aika pitkälle kyllä voi ja ainakaan raha ei vie niitä pois. Tietysti ihmiselle sattuu ikäviä asioita jotka tekevät surulliseksi, vaikka rahaa onkin. Kuten esimerkiksi edellä mainitun kissan edessä oleva menehtyminen.
Tiedät varmaan vastauksen. Raha suo miehellekin mahdollisuudet löytää seuraa ja vaihtoehdon ostaa seuraa, hellyyttä tai vaikka kumppanin loppuelämäkseen. Saatat ajatella että tuo ei olisi aitoa rakkautta, mutta kaikissa suhteissa kumpikin osapuoli tekee hyötylaskelman siitä kannattaako suhteeseen alkaa ja päivittää tilanteen ajoittain. Viime kädessä rakastuminen parisuhteessa on siis aina tietoinen hyötylaskennan tulos. Reilusti ostettu rakkaus voi olla aidompaa kuin perinteisempi.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt viiden vuoden aikana 7 eri lääkärillä, joista 3 erikoislääkäreitä yksityisellä eikä selitystä terveysongelmaani ole löytynyt. Eli olen jonkin verran eri mieltä tuosta rahasta ja terveydestä. Samaa mieltä ovat varmaan ne lukuisat syöpään kuolleet, joilla kyllä olisi ollut rahaa, mutta ei mitään tehtävissä. Omastakin perheestä yksi mullan alla, sama tilanne kuin lukuisilla muillakin.
Raha ei kuitenkaan vie terveyttä. Ehkäpä syöpään sairastuneet olisivat voineet välttää altistumisen jos olisi ollut rahaa pysyä erossa epäterveellisistä aineista ja elinympäristöstä. Terveydenhoitoakin saa rahalla aivan eri tavalla kuin ilmaiseksi. Rahaton joutuu väittelemään ja suostuttelemaan terveyskeskuksen vastaanotossa päästäkseen ylipäätään hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät varmaan vastauksen. Raha suo miehellekin mahdollisuudet löytää seuraa ja vaihtoehdon ostaa seuraa, hellyyttä tai vaikka kumppanin loppuelämäkseen. Saatat ajatella että tuo ei olisi aitoa rakkautta, mutta kaikissa suhteissa kumpikin osapuoli tekee hyötylaskelman siitä kannattaako suhteeseen alkaa ja päivittää tilanteen ajoittain. Viime kädessä rakastuminen parisuhteessa on siis aina tietoinen hyötylaskennan tulos. Reilusti ostettu rakkaus voi olla aidompaa kuin perinteisempi.
Niin, seuraa saa kyllä ostettua mutta ei rakkautta. Tai no, kyllähän hyvässä tapauksessa saattaa käydä niin että ostettu nainen rakastuukin mieheensä mutta tuskinpa se kovin yleistä on.
Tottakai se tekee onnelliseksi. Jos joku muuta väittää, voi vallan hyvin antaa rahansa pois ja kituuttaa päivästä toiseen. Sitten voi miettiä asiaa uudestaan.
Jos rakkaus ja asenne on kunnossa on rutiköyhänä onnellisempi kuin rikkaana epätoivoinen, onneton. Sen tietää vasta, kun siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Jos rakkaus ja asenne on kunnossa on rutiköyhänä onnellisempi kuin rikkaana epätoivoinen, onneton. Sen tietää vasta, kun siinä on.
Paskat. Rikkaana on niin paljon vaihtoehtoja, että rakkauskin löytyy, jos sitä siis ei ole jo valmiina. Toki jos ihminen on pohjimmiltaan onneton, niin rikkaanakin sitä voi olla, mutta huomattavasti vähemmän kuin köyhänä.
Olen sitä mieltä, että jos hyvinvoinnista yksikin peruspilareista ei ole kunnossa: raha, terveys tai ihmissuhteet, niin elämänlaatu kärsii. Terve olen toistaiseksi ollut, mutta ihmissuhteet ja raha-asiat ovat välillä takunneet. Ilman hyviä ihmissuhteita ei se raha yksin tee onnelliseksi, koska rahaa ei voi käyttää kivoihin kokemukiiin muiden kanssa. Kun taas rahaa ei ole on vaikea nauttia oikein mistään, kun koko ajan mielessä kaiherta huoli rahan riittävyydestä.
Ja tietysti, kun muilla lähipiirissä on rahaa, niin joutuu väistämättä jättämään jotain kivoja yhteisiä juttuja välistä. Joten voin sanoa, että vaikka kaikki muu elämässäni on mainiosti, niin rahan puute heikentää elämänlaatuani hirveästi. On tosi ikävä, että esimerkiksi kaverin häät olivat aivan kamala satsaus taloudellisesti ja niihin osallistuminen todella ahdisti. Mukava tapahtuma, joka rahanpuutteen takia muuttui itselle aivan kamalaksi rasitteeksi.