äidin käytös facebookissa hävettää
Haha, vakava ongelma, mutta mua nolottaa se miten äitini käyttäytyy facebookissa. Tykkäilee rasistisista posteista, tykkäilee jostain typeristä kuvista (esim arvostettu.com :D) joihin kommentoi jotain älyvapaata (koko teksti isoilla kirjaimilla) ym. mitä nyt sellaiset vanhemmat ihmiset siellä facessa tekevät. Mutta siis eniten mua hävettää se että hän tykkäilee tai kommentoi johonkin rasistisiin posteihin jotain...Olen aiemmin pitänyt äitiäni ihan suht järkevänä ihmisenä, vaikkakin erilaisena kuin itse olen, mutta nämä ylittää ymmärrykseni. Juu en hapeä sitä että hän nyt kommentoi johonkin mukahauskaan kissakuvaan jotain typerää, vaan oikeasti sellaisia asioita joita en toivoisi kenenkään tykkäilevän, jakavan tai kommentoivan siihen sävyyn.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista huonoiten netissä käyttäytyvät 40 v ja siitä vanhemmat. Varsinkin Iltalehden kommenttiosiossa nämä "vanhukset" oikein loistavat tyhmyydellään. Sitten profiilikuvana on jotain lastenlasten tai eläinten kuvia ja kansikuvana netistä kopioituja aforismikuvia.... Yööööök!
Monesti on että ne älykkäimmät, niin nuoret kuin vanhatkin, eivät edes ole somessa.
Laittaisitko esimerkkilinkin Iltalehden uutiseen, jossa on kommenttiosio?
Iltalehdellä ei ole ollut aikoihin kommentti- tai keskusteluosiota.
Tässä nyt vaikka yksi tuore esimerkki:
Häpeäisin minäkin ja ottaisin asian myös puheeksi. Joitain kavereita olen estänyt, kun seinä on ollut täynnä todella asiatonta, rasistista tekstiä. Ilmiantanut olen myös joitakin, kun jutut on olleet natsitasoa.
Et ehkä voi muuttaa äitisi mielipiteitä, mutta keskustella tuosta häpeästä ja siitä mikä on korrektia?
Jos ei ymmärrä, poistaisin kavereista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan olemassa harmaitakin sävyjä, minusta ei ole rasistista sanoa, että rikollisia ja taloudellisista syistä turvapaikkaa hakevia ei pitäisi ottaa maahan.
Nykyisin vain vihapuhe (molemmilla ääriryhmillä) johon valtamediakin sortuu, on niin yleistä , että monet luulevat, että normaalia puhetta ei kuulla vaan pitää huutaa.
Sano äidillesi, että saa olla erimieltä valtavirrasta, mutta varoisi noita oikeasti rasistisia ilmauksia.
Siis miten tuo ajatus poikkeaa valtavavirrasta, ettei halua rikollisia ja taloudellisista syistä turvapaikkaa hakevia maahan? Luuletko sinä siis, että joku haluaa?
Rasistien huutelut on vaikuttaneet tähän asiaan niin, ettei netissä voi aiheesta keskustella neutraalilla ja normaalilla tasolla. Tänäänkin joku yritti niin johan oli rasisti-pellet heti huutelemassa asiattomuuksia. Koko asiaa hukkuu sinne turhanpäiväisen mesoamisen ja liioittelun sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen äitisi on, Ap?
57.
t.ap
Toi olis kyllä paha. Yrittäisin sinuna vaan asettua asian yläpuolelle. Kyllä sinut tuntevat ihmiset tietää, ettet ole rasisti tms. Aika monilla on joku juntti kaveri fb:ssa.
Mun äiti taas ilmeisesti häpeää minua, koska ei tajua kun laitan vitsillä jotain päivityksiä omista sähläilyistäni ja tulee kauhistelemaan että "et kai sä nyt oikeasti tuollaista. Olit pienenä niin napakka tyttö!" Jne...facepalm.