Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on asua Helsingin ulkopuolella?

Vierailija
26.02.2017 |

Tuli mieleen tuosta ketjusta, missä joku oli muuttamassa pohjoisesta Helsinkiin. En ole itse asunut ikinä Suomessa muualla kuin Helsingissä, ja muutin Suomesta pois vuosia sitten. En ole myöskään matkustanut Suomen sisällä mitenkään hirveästi. Millaista elämänne on? Kiinnostaa kuulla sekä kaupunkilaisilta että maaseutulaisilta.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläminen on halvempaa ja välimatkat kaupungin sisällä lyhyempiä. Asuminen lyhyen kävelymatkan päässä työpaikasta on realistinen toive. Helsingissä on helpompaa tulla valmiille astialle, kun taas pienessä kaupungissa joudut monesti rakentamaan itse puitteet mieluisalle työlle ja harrasteille. Toisaalta tilat ja puitteet on helpommin hankittavissa lähelle.

Suomalainen keskikokoinen kaupunki on älyttömän kaukana kaikesta.

Rakentamaan itse puitteet mieluisalle työlle ja harrasteille? Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa?

Töitä on pääkaupunkiseudulla luonnollisesti paremmin saatavilla, mutta mitä harrastuksiin tulee, niin eipä nyt äkkiseltään tule mieleen harrastusta, mitä ei missä tahansa muussa vähintään keskikokoisessa kaupungissa voisi harrastaa.

Mieti nyt uusiks. Kundaliini jooga, capoiera , hydrobic jne. Jne.

Jokaista noista pystyy harrastamaan esimerkiksi Jyväskylässä.

Vierailija
22/42 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa helsinkiläsiten ylimielisyys ja kuvitelmat pääkaupungistamme ikään kuin jonakin aivan eri maana. Karu fakta on, että Helsinkikin on pelkkä käpykylä isossa kuvassa. Suurta siellä ei ole kuin luulot. 

Ajatellaan nyt vaikka nähtävyyksiä: stadionin (15 metriä?) korkea torni, eduskuntatalon portaat, eläintarha saaressa, Suomen mittakaavassakin pienehkö tori, jne

Rauhoitu.

Lakkaa itse huohottamasta, ihan oikeassa tuo oli, lukuunottamatta tornin korkeutta.

Mites korkea se oikeasti on? 18 metriä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan tyytyväinen Tampereeseen. Täällä on kaikki ja jos nyt välttämättä haluaa käyttää työmatkoihin, jonotteluun, ruuhkiin ja mihin vaan aikaa tuntitolkulla, sekin onnistuu.

Vierailija
24/42 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kuule ole juuri mitään eroa. Samat siwat, k-kaupat, lidlit, stocmannit, asunnot, harrastukset, opiskelumahdollisuudet jne jne.

Huvittaa helsinkiläsiten ylimielisyys ja kuvitelmat pääkaupungistamme ikään kuin jonakin aivan eri maana. Karu fakta on, että Helsinkikin on pelkkä käpykylä isossa kuvassa. Suurta siellä ei ole kuin luulot. 

Ajatellaan nyt vaikka nähtävyyksiä: stadionin (15 metriä?) korkea torni, eduskuntatalon portaat, eläintarha saaressa, Suomen mittakaavassakin pienehkö tori, jne

Tässä taannoin helsinkiläinen tuttavani esitteli tohkeissaan Kapris-purkkia, jonka oli Stockmannilta ostanut. En viitsinyt pilata hänen fiilistelyään toteamalla, että niitä saa suurin piirtein kaikista ruokakaupoista ympäri Suomen. 

Helsinkiläisyys on joillekin merkittävä osa identiteettiä. Luultavasti ainoa asia, millä ylpeillä.

Vierailija
25/42 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläminen on halvempaa ja välimatkat kaupungin sisällä lyhyempiä. Asuminen lyhyen kävelymatkan päässä työpaikasta on realistinen toive. Helsingissä on helpompaa tulla valmiille astialle, kun taas pienessä kaupungissa joudut monesti rakentamaan itse puitteet mieluisalle työlle ja harrasteille. Toisaalta tilat ja puitteet on helpommin hankittavissa lähelle.

Rakentamaan itse puitteet mieluisalle työlle ja harrasteille? Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa?

Töitä on pääkaupunkiseudulla luonnollisesti paremmin saatavilla, mutta mitä harrastuksiin tulee, niin eipä nyt äkkiseltään tule mieleen harrastusta, mitä ei missä tahansa muussa vähintään keskikokoisessa kaupungissa voisi harrastaa.

"Töitä on pääkaupunkiseudulla luonnollisesti paremmin saatavilla", siinähän ihan itse sanoit. Tottakai suurin piirtein joka paikassa voi harrastaa jalkapalloa, jääkiekkoa ja muuta suht yleistä harrastetta. Jos kuitenkin harrasteesi on jokin vähän harvinaisempi, niin todella paljon suuremmalla todennäköisyydellä olet itse ns. haravan varressa, varsinkin jos haluat edes vähän järjestäytyneet puitteet toiminnalle.

Vierailija
26/42 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Töitä on pääkaupunkiseudulla luonnollisesti paremmin saatavilla", siinähän ihan itse sanoit. Tottakai suurin piirtein joka paikassa voi harrastaa jalkapalloa, jääkiekkoa ja muuta suht yleistä harrastetta. Jos kuitenkin harrasteesi on jokin vähän harvinaisempi, niin todella paljon suuremmalla todennäköisyydellä olet itse ns. haravan varressa, varsinkin jos haluat edes vähän järjestäytyneet puitteet toiminnalle.

No ei sitä mieluista työtä pääkaupunkiseudultakaan niin vain saa. Sielläkin on pakko tyytyä siihen mitä on tarjolla.

Harvinaisia harrastuksia voi harrastaa muuallakin kuin Helsingissä, kuten edellä on mainittu.

Vierailija
27/42 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä puolia: kaikki tarpeellinen on yleensä lähellä, kaupungin keskustankin kävelee nopeasti läpi, toisaalta oma rauha ja hiljaisuuskin on todella helposti saavutettavissa, pienen kylän yhteisöllisyys, pitkäkin työmatka sujuu nopeasti omalla autolla.

Huonoja puolia: kaikki kaupat jotain ruokamarketteja lukuunottamatta menevät kiinni kamalan aikaisin, ikäviä ihmisiä ei oikein voi ignoorata, surkea julkinen liikenne, teinien mopo- ja mopoautoralli.

Kaikesta huolimatta valitsen mieluummin tämän maalaiskunnan pikkukaupungin naapurissa kuin pk-seudun tai Helsingin.

Vierailija
28/42 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt uusiks. Kundaliini jooga, capoiera , hydrobic jne. Jne.

Jokaista noista pystyy harrastamaan esimerkiksi Jyväskylässä.

Niin pystyy Mikkelissäkin.

Vierailija
29/42 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä puolia: kaikki tarpeellinen on yleensä lähellä, kaupungin keskustankin kävelee nopeasti läpi, toisaalta oma rauha ja hiljaisuuskin on todella helposti saavutettavissa, pienen kylän yhteisöllisyys, pitkäkin työmatka sujuu nopeasti omalla autolla.

Huonoja puolia: kaikki kaupat jotain ruokamarketteja lukuunottamatta menevät kiinni kamalan aikaisin, ikäviä ihmisiä ei oikein voi ignoorata, surkea julkinen liikenne, teinien mopo- ja mopoautoralli.

Kaikesta huolimatta valitsen mieluummin tämän maalaiskunnan pikkukaupungin naapurissa kuin pk-seudun tai Helsingin.

Kaikki hyvät puolet pätevät Mikkeliinkin, huonot puolet sen sijaan eivät surkeaa kaupungin sisäistä julkista liikennettä lukuunottamatta. Julkinen kaukoliikenne toimii hyvin.

Vierailija
30/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan näin: jos on muuttanut pieneltä paikkakunnalta Helsinkiin, paluu tuntuu mahdottomalta.

Ai, lähipiirissäni, itseni mukaanlukien, on täysin päinvastaisia kokemuksia.

"Rilluvuodet" menee mukavasti Helsingissä, mutta kukaan ei halua siellä lapsiaan kasvattaa ja loppuelämäksi jäädä.

Kaikki tuntemani, joilla on talous riittänyt ja parisuhde kunnossa, ovat muuttaneet maalle/kehyskuntiin/tms.

20 vuotta sitten oli noin. Nyt kantakaupungin päiväkodit ja koulut tursuaa hyväosaisten lapsia.

Vierailija
31/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ainakin aivan kamalaa. Sivistystä ei ole ja teitä ei ylläpidetä. Kaikki ruoka pitää kasvattaa itse, ja bensakin tulee omasta kaivosta. Mistään ravintoloista, muodista tai kulttuurista ei ole tietoakaan. Huussissa on aina kylmä, kun sisävessojakaan ei rakenneta ja yöksi pitää teljetä ovet ja ikkunat ettei sudet tule ja syö lapsia. 

Joskun telkkarista tuli joku dokumentti Mad Max, joka kuvasi melko hyvin tätä meininkiä paitsi täällä on enemmän puita. 

Vierailija
32/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kuule ole juuri mitään eroa. Samat siwat, k-kaupat, lidlit, stocmannit, asunnot, harrastukset, opiskelumahdollisuudet jne jne.

Nähtävyyksiä? Nekö ne merkkaavat kun puhutaan millaista on tavallinen arki jossain kaupungissa?

Vierailija
33/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ainakin aivan kamalaa. Sivistystä ei ole ja teitä ei ylläpidetä. Kaikki ruoka pitää kasvattaa itse, ja bensakin tulee omasta kaivosta. . 

Saudi-Arabia?

Vierailija
34/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä paikkakunnalla baareilu oli helpompaa. Ei aina tarvinnut soittaa kaveripiiriä läpi koska jos ihmisiä oli liikkeellä niin tiesi mistä heidät löytää. Helsingissä baareja on niin mahdoton määrä, että on mahdotonta törmätä tuttuihin, jollei nyt aina käy juuri siellä samassa kantapaikassa.

Vierailija
35/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuin 2010-luvun alussa pikkukaupungissa, jouduin melkein aina yöelämässä liikkuessani kuuntelemaan homottelua ja usein baarissa vastailemaan suorasukaisiin (ei aina törkeisiin, mutta useimmiten kyllä) kysymyksiin seksuaali-identiteetistäni ja -elämästäni. Helsingissä olen asunut nyt 7 vuotta ja sinä aikana olen ehkä pari hassua kertaa törmännyt vastaavaan.

Vierailija
36/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienellä paikkakunnalla baareilu oli helpompaa. Ei aina tarvinnut soittaa kaveripiiriä läpi koska jos ihmisiä oli liikkeellä niin tiesi mistä heidät löytää. Helsingissä baareja on niin mahdoton määrä, että on mahdotonta törmätä tuttuihin, jollei nyt aina käy juuri siellä samassa kantapaikassa.

Pienellä paikkakunnalla baareilu oli ihan hirveää. Kaikki tunsi toisensa jotain kautta. Samat kolme baaria kiertää vartissa ja ne samat naamat aina päivystämässä.

Vierailija
37/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienellä paikkakunnalla baareilu oli ihan hirveää. Kaikki tunsi toisensa jotain kautta. Samat kolme baaria kiertää vartissa ja ne samat naamat aina päivystämässä.

Niinpä ja lisäksi piti aina sopia kyydit pois tai sai kävellä 10km pilkkopimeässä. Hieman helpompaa stadissa, kun yöllä kulkee busseja

Vierailija
38/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut suurimman osan elämästäni maalla (oikeastaan pienen paikkakunnan laitamilla) metsän ja peltojen keskellä. Rakastan sitä, että talot eivät ole lähekkäin, on omaa rauhaa ja metsään voi mennä milloin vain vaikka poimimaan mustikoita. Ehkä siksi, että olen kasvanut eläinten ja luonnon ympäröivänä, en tulisi toimeen isossa kaupungissa eläessä.

Maalla asumisessa on toki huonot puolensa (bussit kulkevat harvoib, pitkät välimatkat ynm), mutta itselle juuri se oikea paikka.

Vierailija
39/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tuokin puoli, mutta pointtini oli, että jos lähtee yksin liikenteeseen ja on kuitenkin sosiaalisella tuulella, niin Helsingissä saa ehkä pidempään istua yksin omassa pöydässä ellei sitten reteesti kysy että "saanko liittyä seuraan?".

Vierailija
40/42 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun nykyisin alle 20 tuhannen ihmisen kaupungissa. Tätä ennen asuin Kuopiossa. Paljon enemmän olen nauttinut elämästä pikkukaupungissa. Kaikkialle SAA mennä kävellen. Moni täällä pyöräilee mutta minä olen aina pitänyt kävelemisestä. Illalla ei tule kävelyllä ihmisiä vastaan. Keskusta on 10min kävelymatkan päässä ja asunnon vuokra halpa. Monesti päivällä kun katsoo eteensä, koko jalkakäytävä on tyhjä ihmisistä. Sopii hyvin ihmispelkoiselle minulle.

Huono puoli on se, että opiskelupaikkojen tarjonta on huono. Joutuu matkustamaan naapurikaupunkeihin jos ei löydä mieleistään koulutusalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi