Passiivinen kuusivuotias
Olisiko kellään antaa vinkkiä miten saisin rohkaistua kuusivuotiasta poikaa harrastamaan? Eskarilaisemme, joka usein uppoutuu omiin leikkeihinsä, ei oikein innostu muusta kuin kotona olemisesta, legoilla leikkimisestä, piirtelystä, "sähköhommista" eli pelaamisesta ja lastenohjelmien katselemisesta sekä pikkusiskonsa kiusaamisesta. Ulos häntä on todella vaikea houkutella.Kavereitaan tapaa kyllä innoissaan mutta kavereilla tuntuu olevan jo paljon menoja eikä heillä ole oikein aikaa leikkiä eskarin jälkeen.
Olen yrittänyt pitää niinsanottua rutiinia yllä eli viikonloppuisin aaamupäivällä ja iltapäivällä ulos tai vaikka uimaan tai luistelemaan. Joka kerran joudumme tappelemaan asiasta, eli saan hänet mukaan vain houkuttelemalla, lahjomalla, hermoilemalla tai kiristämällä. Tämä on rankkaa käydä aina läpi, nyt olen muutamia kertoja antanut periksi ja sitten nökötämme sisällä. Poika hyppii seinille ja minua ahdistaa,
Haluaisin löytää hänelle kivat harrastukset, joihin hän menisi mielellään ja joista saisi hyvää oloa sekä itsevarmuutta (joka tuntuu olevan kadoksissa). Olemme kokeilleet monia harrastuksia mutta ne ovat tyssäänneet heti alkuunsa kun poika ei vaan suostu menemään niihin. Olemme myös kokeilleet että hän menisi kaverin kanssa samaan harrastukseen, eikä toiminut sekään homma.
En usko että tämä kotona jatkuva oleminen tekee hänelle hyvää.. Katselee ihan liikaa telkkaria vaikka toki sitä rajoitan.
Pls, onko teillä kokemuksia ja miten olette saaneet lapsenne aktiivisemmin elämään kiinni?
Ei 6v. lasta houkutella ulos. Lapsi menee ulos, kun vanhemmat käskevät.