Kesämökki samalla paikkakunnalla
Asutaan kerrostalossa ja haaveillaan omakotitalosta. Nyt oon kuitenkin alkanut ajatella, että omakotitalohan ois kiva lähinnä kesällä. Mökkireissuissa lapsuudessa tökki lähinnä se pitkä matka, ja sitten kun siellä oltiin niin jumissahan siellä me lapset oltiin.
Mut entä jos ostais mökin samasta kaupungista? Omakotitalot on kalliita kun haluaisin että koulumatka ois lyhyt ja ruokakauppa lähellä eikä missään 20 kilometrin päässä. Mutta kesämökillähän se ei ole niin tarkkaa, kun siellä on vain lomilla, joten mukavuuksista ja välimatkoista voi paremmin joustaa -> mökin saa siis halvalla. Ja kuitenkin jos mökki ois julkisten kulkuyhteyksien varrella, niin lapset vois tulla sinne ja lähteä sieltä takaisin kerrostalokotiin miten haluavat ja sinne vois tehdä helposti päiväreissuja ja näin.
Onko kellään kokemuksia? Miltä muuten kuulostaa?
Kommentit (13)
Loistava idea! Rahoittamiseen voisitte vielä vuokrata sitä jonkun viikon kesässä.
Erittäin kätevää, vanhemmillani on mökki samalla paikkakunnalla. Arkenakin voi lähteä ihan vain käymään saunassa ja yöksi kotiin. Talvellakin, kun mökissä on peruslämpö. Siskoni myös asui yhteen aikaan puolisen vuotta mökillä, kun halusi enemmän omaa rauhaa.
Isovanhemmilla on kesäasunnon ja talviasunnon etäisyys noin 20 km. Käyvät kesäkaudella talviasunnolla kerran viikossa kastelemassa kukat, pesemässä pyykkiä ja hakemassa postia.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmilla on kesäasunnon ja talviasunnon etäisyys noin 20 km. Käyvät kesäkaudella talviasunnolla kerran viikossa kastelemassa kukat, pesemässä pyykkiä ja hakemassa postia.
Lisään vielä, että koska jälkikasvukin asuu suurin piirtein kaikki samalla paikkakunnalla, on mökillä piipahtaminen helppoa päiväseltään käymistä ja pääsee mökkisaunaan jne.
Asumme kaupungissa ja mökille on 40 kilometriä, tosi kätevää. Lyhyt ajomatka, säiden mukaan voi extempore lähteä ja talvella voi käydä laittamassa lämpöä enemmän päälle etukäteen ennen esim. viikonloppua. Matkan varrella hyvät ruokakaupat, ei tarvitse pelailla niin paljoa kylmäsäilytyksen kanssa jne. Ja jos jotain tärkeää unohtuu kotiin, sen noutaa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Loistava idea! Rahoittamiseen voisitte vielä vuokrata sitä jonkun viikon kesässä.
Haa, kiitti vinkistä, tuota en ees hoksannut! -ap
Hyvä ideahan tuo on! Pysyy mökkikin paremmassa kunnossa, kun siellä on helppo käydä.
Meillä on mökki 10 km päässä kodista. Minä olen opettaja, joten kesällä ollaan mökillä koko ajan, puoliso käy töissä mökiltä, minä lomailen lasten kanssa. Ollaan ihan mahdottoman tyytyväisiä ratkaisuumme.
Viikonlopuksi on ihanaa mennä mökille, maisemat vaihtuvat ja matkaan ei kulu aikaa. Meillä on iso omakotitalo isolla tontilla, nurmikon leikkuuta on kotona, mökillä vain vähän, iso metsäinen järvenrantatontti. Pihatyöt kotona teemme viikolla, viikonloppu on rentoutumista varten.
Oo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä kaupunkikotia voi myös vuokrata.
Yllättävän paljon ihmiset vuokraavat 1-4vk tai pari kuukautta, joka on valmiiksi kalustettu esim. opiskelun, työn tai jonkin tapahtuman takia. Ja näin saa siitä kustannukset pois.
Mulla on 30 km säteellä mökki, että koti ja todella kätevä ratkaisu.
Meillä on noin tunnin matka mökille. Talvella ei juurikaan käydä ja on niin mukava elellä ilman lumitöitä ja muita omakotitalon "harmeja", ja on lyhyt matka töihin ja kauppoihin. Keväällä aletaan käydä mökillä, kun linnut rupeavat laulamaan ja ensimmäiset kasvit kukkivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, laittakaa kesäkotinne AirB&B:hin silloin kun ette itse ole siellä.
Mä nautin pitkästä mökkimatkasta, silloin pääsen todella irti työstä ja kaupunkiarjesta. Mökillä on sähköt, mutta kantovesi, kauppaan pari kilsaa ja se sopii meille aivan mainiosti. On hiljaista ja rauhallista ja ihan itkettävän kaunista. Lapset (teinejä) eivät ole vielä valittaneet, ovat mökillä isovanhempiensa kanssa pidempään kuin me vanhemmat.
Ideasi on hyvä, jos/ kun se teille sopii. Tulee mieleen siirtolapuutarhamökit, joista voi olla vartin kävely- tai ratikkamatka "varsinaiseen" kotiin.
Pääasia, että kesäkodisssa on eri meininki kuin talvikodissa: lepoa, rauhaa, erilainen äänimaailma, eri ihmiset ympärillä, uimavedet vieressä ... Silloin loma todella lepuuttaa.
Ja lasten kavereitaki ois tosi helppo ottaa mökille mukaan.
Järkevältä kuulostaa, go for it!