onko muka normaalia, että puoliso kieltää eri sukupuolta olevat ystävät?
Järkyttyneenä luin jotain iltapäivälehtien juttua, jossa esitettiin ihan vakavana vaihtoehtona laittaa poikki eri sukupuolisen ystävän kanssa, jos puoliso ei tykkää. Millainen ihminen hylkää ystävänsä parisuhteen takia? Itse en ystäviäni hylkäisi, enkä katselisi sekuntiakaan sellaista, joka sitä vaatisi.
Kommentit (63)
Evoluution kannalta naiset ja miehet eivät ole olleet "vain ystäviä" oikein koskaan (paitsi aivan nykyaikana, viimeiset vuosituhannet max.).
Mutta ihmislajin kohdalla kulttuurievoluutio tulee mukaan ja osittain muokkaa tilannetta. Pulma vain on ettei kulttuurievoluutio pysty muokkaamaan ihmisen sisällä olevaa biologiaa, vaan siihen vaadittaisiin yleensä kymmeniä/satojatuhansia vuosia eli vaikka nainen ja mies haluavat aidostikin olla vain ystävä, niin biologian mukaan hyvin harvoin tällainen tilanne on aidosti ystävyyssuhde, vaan jompikumpi taho haluaa enemmän (voi olla alitajuistakin vain eli ihminen ei välttämättä itsekään huomaa).
Evoluutio ei kuitenkaan mitenkään kiellä ystävyyttä (miten ystävyyden haluaakaan määritellä) miesten ja naisten kesken. Kummankin vain pitää saada siitä jotain itselleen ellei toinen ole vaikka loinen tai vastaava ;)
Mutta kyllähän aikuiset pystyvyät hillitsemään itseään. En minä ainakaan ole mikään viettien vietävissä oleva eläin. Vaikka haluaisin seksiä jonkun muun kuin puolison kanssa, niin housut pysyy jalassa. Sen sijaan en sallisisi sitä, että mies yrittää estää minua tapaamasta ystäviäni, miehiä tai naisia.
En pystyisi olemaan mustasukkaisen ja epävarman miehen puoliso.
... jatko-osaa https://www.youtube.com/watch?v=FYQmqxQgEBY
Ihan klassikko miksi naiset ja miehet eivät yleensä koskaan ole pelkästään ystäviä.
Poikkeustapauksia on. Esim. jos mies on homo tai nainen lesbo. Tai toinen esim. fyysisesti epähaluttava esim. mies voi olla ystävä ihan hyvin ei-omastamielestään-hyvännäköisen naisen kanssa. Vaikeampaa se on hyvännäköisen kanssa, mutta sekin onnistuu joskus mikäli oma seksielämä on kunnossa tai halut ovat luokkaa kerran kuussa tai viikossa eli eivät vaikuta ajatteluun liikaa.
Sitten on poikkeustapauksia myös kuten esim. olen a-seksuaalin kanssa parisuhteessa ja aivan hyvin voi luottaa ettei tee mitään, koska mitään seksihaluja ei ole muutenkaan. Pätee sekä miehiin että naisiin tuossa a-seksuaalisuustilanteessa eli mitään kaiken kattavia sääntöjä ei ole.
Myös vanhenmiten kun seksuaalisuus laskee, niin tulee tavanomaisemmaksi että voi olla ihan ystäviä sukupuolesta riippumatta. Tosin joskus seksuaalisuushalut säilyvät vanhenmitenkin ja vaikuttavat lähes yhtä paljon kuin nuorempana... no sellaista on elämä ja yksilökohtaista.
Mutta yleisemmin ottaen (siis yleensä ja etenkin nuorena/keski-iässä), miehet ja naiset eivät kovin usein voi olla AIDOSTI ystäviä. Siinä mielessä puolison kontrollointiyritys on ymmärrettävä, vaan ei hyväksyttävä. Taustat kannattaa vain ymmärtää miksi puoliso haluaa kontrolloida (on epävarma, koska tietänee että yleensä naiset ja miehet eivät voi olla vain aitoja ystäviä ilman taka-ajatuksia jommalta kummalta). Kannattaisi keskustella ymmärtäväisesti.