Köyhäilijät, olisi kysyttävää!
Nyt on tilanne sellainen, että sairaslomani vuoksi meillä on talous aika tiukalla. Nyt laskujen maksun jälkeen minulle jäi käytettäväksi n.12€/pvä rahaa, eli 155€.
Pitäisikö nyt keskittyä pakkasen tyhjennykseen (siellä on kanaa, jauhelihaa, seitiä, possun ulkofilettä ja erilaisia vihanneksia) ja ostaa päivä kerrallaan tuoreainekset? Meillä on myös jauhoja, kuivahiivaa ja sokeria, joten leipääkin saa leivottua, jos tekee mieli.
Jääkaappi on käytännössä tyhjä, siellä on yksi paketti voita, avaamaton sillipurkki joulusta, punajuuria ja puoli purkkia puolukkahilloa. Niin ja pari porkkanaa.
Mitä suosittelette ostamaan? Kananmunia nyt ainakin. Tilanne on sinänsä ok, kun olin varautunut tähän tilanteeseen pakkasen avulla. Mutta en tiedä kauan tätä jatkuu, kannattaako vetästä pakastin jo tämän palkkakauden aikana tyhjäksi.
Oikeastaan pääkysymys on, keskitynkö tuohon päiväbudjettiin, vai ostanko kerralla enemmän? Meillä on iso kauppa viiden minuutin päässä, joten lähikauppaa ei tarvitse käyttää.
Kommentit (39)
Ota toki huomioon että monet eivät saa toimeentulotukea. Silloin 155 € on todella paljon ruokaa, laskujen jälkeen kun esim. itselläni jää 50 € ruokaan, hygieniatarvikkeisiin ja muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Nuudelit peliin
Nuudelit on kallis lisuke. Neljälle hengelle 2,10 € kun makaroni on vain 0,20 €.
Vierailija kirjoitti:
Ota toki huomioon että monet eivät saa toimeentulotukea. Silloin 155 € on todella paljon ruokaa, laskujen jälkeen kun esim. itselläni jää 50 € ruokaan, hygieniatarvikkeisiin ja muuhun.
Se ei oikeastaan ole minun vikani, jos on liian ylpeä hakemaan toimeentulotukea tai elää muuten vain yli varojensa, eikä tulojen perusteella saa toimeentulotukea.
Toi on kohtuullisen vuokran, sähkön, veden ja kotivakuutuksen jälkeen. Myös isot terveudenhuoltokulut ja reseptit kuuluvat toimeentulotuen piiriin. Eli yhteiskunta auttaa aika paljon, ennenkuin lasketaan käteen jäävä osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuudelit peliin
Nuudelit on kalliita.
Eikä ole mitään järkeä ostaa 5kg perunoita homehtumaan, kun ei ne tule järkevässä ajassa käytettyä.
Tuossa päivä kerrallaan kaupassa -idean pohjalla on se, että ottaa tasan sen rahan mukaan mitä käyttää. Ei pääse lipsumaan. Myönnän, että olen vähän kehno rahankäytössä ja kaupassa tulee liioiteltua monien tuoreainesten kohdalla. Kaikkea ei kuitenkaan pysty pakastamaan. Ja sitten lentää roskiin. Kun tietää mitä kaapissa on, niin voi niiden pohjalta miettiä, mitä kaupasta kannattaa ostaa ja mitä tekisi ruuaksi.
Kaksi viikkoa pitää elää nyt, ennenkuin seuraava palkka tulee. Ja todennäköisesti seuraavasta palkasta käy samalla tavalla, eli vuokran jälkeen jää 10-12€/pvä.
Ja kun kaupassa kävisi päivittäin, niin löytyisi punaisia lappujakin tasaisemmin. Harvemmin kun kohdalle tulee punaisia lappuja juuri niistä muutenkin halvoista tuotteista.
Tää olisi niin paljon helpompaa, jos asuisin yksin, mutta kun pitää ottaa mieskin huomioon budjetissa. Onneksi siirtyi sähkötupakkaan ja täydennettiin juuri niitäkin varastoja, niin ei tarvitse kuunnella kitisevää äijää.
Ja nyt erityisesti harmittaa, kun lohi olisi joka paikassa 10€/kg. Kokonaisesta lohesta saisi moneksi päiväksi vaikka mitä! Ja silti emmin, että raaskisinko ostaa.
Hirveän käläkälän jälkeen selviää siis kautta rantain, että teitä on kaksi ja kaksi viikkoa pitäisi noilla rahoilla selvitä. Oikeasti? Kaksi henkilöä ei saa enempää rahaa raavittua ruokaan? Lame. Ja kun on kaksi aikuista ihmistä kysymyksessä te selviätte mainiosti vaikka kaurapuurolla (40cent/paketti lidl) ja noilla aineksilla mitä jääkaapista/pakastimesta löytyy. Eri juttu jos mukana on lapsia, jolloin on syytä olla monipuolista ja ravinteikasta ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran vielä, että mitäs sokerihampaan kolotukselle kannattaisi tehdä? Kaapista löytyy ne perusleivontatarvikkeet, tummaa kaakaota, perus oboyn kaakaota, tyrnimarjajauhetta, hunajaa, persikkaa ja ananasta.
Noistahan saa jo vaikka mitä. Leivonnaisia jos jonkinlaista. Tai tee suklaapuuro tai -vanukas, ohjeita löytyy netistä. Tarjoa hedelmien kanssa, niin tulee vielä juhlavampi annos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei oikeastaan ole minun vikani, jos on liian ylpeä hakemaan toimeentulotukea tai elää muuten vain yli varojensa, eikä tulojen perusteella saa toimeentulotukea.
Toi on kohtuullisen vuokran, sähkön, veden ja kotivakuutuksen jälkeen. Myös isot terveudenhuoltokulut ja reseptit kuuluvat toimeentulotuen piiriin. Eli yhteiskunta auttaa aika paljon, ennenkuin lasketaan käteen jäävä osuus.
Sinä et tiedä minun tilanteesta mitään. Minulla ei ole velkaa, isoja kuluja, enkä edes käytä alkoholia tai tupakkaa. Toimeentulotukeen en kuitenkaan ole oikeutettu. Aina ei voi voittaa, joskus tipahtaa haluamattaan tukijärjestelmästä väliaikaisesti ja silloin on vain pärjättävä. Sinun oletuksesi on kuitenkin väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuudelit peliin
Nuudelit on kalliita.
Eikä ole mitään järkeä ostaa 5kg perunoita homehtumaan, kun ei ne tule järkevässä ajassa käytettyä.
Tuossa päivä kerrallaan kaupassa -idean pohjalla on se, että ottaa tasan sen rahan mukaan mitä käyttää. Ei pääse lipsumaan. Myönnän, että olen vähän kehno rahankäytössä ja kaupassa tulee liioiteltua monien tuoreainesten kohdalla. Kaikkea ei kuitenkaan pysty pakastamaan. Ja sitten lentää roskiin. Kun tietää mitä kaapissa on, niin voi niiden pohjalta miettiä, mitä kaupasta kannattaa ostaa ja mitä tekisi ruuaksi.
Kaksi viikkoa pitää elää nyt, ennenkuin seuraava palkka tulee. Ja todennäköisesti seuraavasta palkasta käy samalla tavalla, eli vuokran jälkeen jää 10-12€/pvä.
Ja kun kaupassa kävisi päivittäin, niin löytyisi punaisia lappujakin tasaisemmin. Harvemmin kun kohdalle tulee punaisia lappuja juuri niistä muutenkin halvoista tuotteista.
Tää olisi niin paljon helpompaa, jos asuisin yksin, mutta kun pitää ottaa mieskin huomioon budjetissa. Onneksi siirtyi sähkötupakkaan ja täydennettiin juuri niitäkin varastoja, niin ei tarvitse kuunnella kitisevää äijää.
Ja nyt erityisesti harmittaa, kun lohi olisi joka paikassa 10€/kg. Kokonaisesta lohesta saisi moneksi päiväksi vaikka mitä! Ja silti emmin, että raaskisinko ostaa.
Hirveän käläkälän jälkeen selviää siis kautta rantain, että teitä on kaksi ja kaksi viikkoa pitäisi noilla rahoilla selvitä. Oikeasti? Kaksi henkilöä ei saa enempää rahaa raavittua ruokaan? Lame. Ja kun on kaksi aikuista ihmistä kysymyksessä te selviätte mainiosti vaikka kaurapuurolla (40cent/paketti lidl) ja noilla aineksilla mitä jääkaapista/pakastimesta löytyy. Eri juttu jos mukana on lapsia, jolloin on syytä olla monipuolista ja ravinteikasta ruokaa.
Syö sä mun puolesta roskaa, mä ennemmin käytän rahani laadukkaaseen ruokaan, kun siihen on mahdollisuus. Enkä mä ole missään vaiheessa sanonut että meillä olisi oikeasti tiukkaa. Nyt on vain vuosien jälkeen taas tilanne, kun pitää miettiä rahan käyttöä. Ollaan aika vähän syöty kotona itsetehtyä ja jos ollaan, niin se on ollut jotain hifistelyä, eli ei mitenkään halvimmasta päästä. Ja on ollut varaa polttaa tupakkaa ja ostaa kalliimpia viinejä jaada jaada jaada.
Elämä on valintoja täynnä. Ja nyt tilanteemme on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tiedä minun tilanteesta mitään. Minulla ei ole velkaa, isoja kuluja, enkä edes käytä alkoholia tai tupakkaa. Toimeentulotukeen en kuitenkaan ole oikeutettu. Aina ei voi voittaa, joskus tipahtaa haluamattaan tukijärjestelmästä väliaikaisesti ja silloin on vain pärjättävä. Sinun oletuksesi on kuitenkin väärä.
Niin sitä saa kaikkea selittää. Mä en usko että elät jatkuvasti 50€/kk syöden makaroonia kurkumalla. Mut kaikkea saa uskotella.
Porvoon Citymarketissa on irtonamu alennuksessa, osta niitä, ja paljon.
Onpas sulla paljon käytettävissä ruokaan Ap. Itse olen tavallinen työssäkäyvä duunari, jolla on omistusasunto kerrostalossa. Mulla taitaa keskimäärin jäädä saman verran ruokaan rahaa per kk. Mulla on tosin tavis auto maksettavana ja siihen liittyvät tuhansien eurojen kulut todennäköisine sakkoineeen maksettavana, asunnon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sitä saa kaikkea selittää. Mä en usko että elät jatkuvasti 50€/kk syöden makaroonia kurkumalla. Mut kaikkea saa uskotella.
Niin, etuoikeutettujen maailmassa voi olla kamalan vaikeaa uskoa. Jatkuvasti en näin elä, mutta kun alkuvuodesta lääkekulut on isot ennen katon täyttymistä, kelan hakemukset odottaa lääkärinlausuntoa toista kuukautta ja tt-tukea ei käsitellä ennen lääkärinlausuntoa, ei ole paljon tehtävissä kun pitää samalla opiskella täysipäiväisesti ja tehdä tenttejä. Tervetuloa maailmaan. Kaksi viikkoa ja ruoat 150 € on niin käsittämättömän iso summa että on typerää kysellä köyhäilyvinkkejä. Ei tarvitse köyhäillä vaan elää järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Onpas sulla paljon käytettävissä ruokaan Ap. Itse olen tavallinen työssäkäyvä duunari, jolla on omistusasunto kerrostalossa. Mulla taitaa keskimäärin jäädä saman verran ruokaan rahaa per kk. Mulla on tosin tavis auto maksettavana ja siihen liittyvät tuhansien eurojen kulut todennäköisine sakkoineeen maksettavana, asunnon lisäksi.
Minäkin olen tavallinen työssäkäydä duunari, nyt joutunut pidemmälle sairaslomalle. Meillä ei ole omistusasuntoa, eikä autoa. Jos asuisin yksin, niin toi oliski iso summa rahaa. Kahden kanssa joutuu kuitenkin jo miettimään. Ja mies on työtön.
Paitsi jos söisimme aamulla kaurapuuroa vedellä, lämmin ateria koostuisi keitetystä perunasta suolalla ja iltapalaksi taas kaurapuuroa vedellä. Sit pärjäis jo varmaan 4€/vko! Kaikki muu on brassailua ton yhden sankarin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, etuoikeutettujen maailmassa voi olla kamalan vaikeaa uskoa. Jatkuvasti en näin elä, mutta kun alkuvuodesta lääkekulut on isot ennen katon täyttymistä, kelan hakemukset odottaa lääkärinlausuntoa toista kuukautta ja tt-tukea ei käsitellä ennen lääkärinlausuntoa, ei ole paljon tehtävissä kun pitää samalla opiskella täysipäiväisesti ja tehdä tenttejä. Tervetuloa maailmaan. Kaksi viikkoa ja ruoat 150 € on niin käsittämättömän iso summa että on typerää kysellä köyhäilyvinkkejä. Ei tarvitse köyhäillä vaan elää järkevästi.
Tulevaisuudessa saat siis sen 26€/pvä käyttöösi. Miksi et ole säästänyt siitä, kun tiesit kuitenkin lakimuutoksesta? Ei kai se ole etuoikeutettua varautua tulevaisuuteen? Annas kun arvaan, olet koko ajan elänyt sillä riisillä, etkä ole saanut mistään keholle tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita? Ei mikään ihme, ettei järki oikein juokse. Opiskelijoille on soluasuntoja, jos ei saa tuettua yksiötä (harva saa) ja käytännössä ilmainen laina, joka on laskettu opiskelijan tuloiksi. Jos ei ole luottotietoja, niin saa toimeentulotukea.
Ei nyt mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa saat siis sen 26€/pvä käyttöösi. Miksi et ole säästänyt siitä, kun tiesit kuitenkin lakimuutoksesta? Ei kai se ole etuoikeutettua varautua tulevaisuuteen? Annas kun arvaan, olet koko ajan elänyt sillä riisillä, etkä ole saanut mistään keholle tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita? Ei mikään ihme, ettei järki oikein juokse. Opiskelijoille on soluasuntoja, jos ei saa tuettua yksiötä (harva saa) ja käytännössä ilmainen laina, joka on laskettu opiskelijan tuloiksi. Jos ei ole luottotietoja, niin saa toimeentulotukea.
Ei nyt mene läpi.
What? Tiennyt lakimuutoksesta? Minä en odota kelan päätöstä toimeentulotuesta, vaan toisesta etuudesta ja siihen tarvitsen lääkärinlausunnon. Toimeentulotukea en saa ennen kuin tämä 1. etuus on käsitelty ja sitä on odotettu jo kaksi kuukautta koska lääkäri ei ole ehtinyt tekemään lausuntoa. Toimeentulotukea en ole koskaan hakenut koska en sitä sosiaalityöntekijän mukaan omaisuuden takia saa. Opintotukeen taas en aikuisopiskelijana ole oikeutettu, en myöskään siis opintolainaan. Soluun en aio 30-vuotiaana muuttaa koska minulla on omakin asunto jonka kulut ovat pienempiä kuin solun kulut. Miksi on niin vaikeaa käsittää että joidenkin tilanne vaan on paskempi? Ei, en syö pelkkää riisiä enkä ole se joka sitä ehdotti. Minä olen kirjoittanut viestin numero 2. Ruokavalioni on normaalisti oikein hyvässä kunnossa, kiitos vain. Miksi olet niin hemmetin ilkeä?
Mä en varsinaisesti köyhäile, kun ei ole tarvetta köyhäillä, mutta meillä menee silti ihan naurettavan vähän rahaa ruokaan. Laskin joskus, että n. 5€/päivä/3 henkilöä. Ja syödään monipuolisesti. Toki itse ihan alitajuntaisesti hyödynnän kausituotteita, nautin ruoanlaitosta ja hyvästä ruoasta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että raaka-aineiden tarvitsisi olla erityisen kalliita. Hyödynnän myös pakastekasviksia erityisesti talvella.
Marjassa käydään paljon, koska rakastan ulkoilua, joten marjoja riittää pakkasessa vuoden ympäri. Vadelmat saadaan anopilta. Koululainen syö marjoja joka päivä ainakin aamiaisella puuron joukossa ja minä rahkan / jogurtin kanssa. Mies syö niitä harvemmin.
Hyvän ruoan ei tarvitse olla kallista! Olen suunnittellut tällaista ruokalistaa tulevaksi viikoksi:
Tänään: Salamipasta ja salaatti
Huomenna: Lounas: porkkanakeitto, päivällinen: paistettuja muikkuja, bataattiranuja, höyrytettyä parsakaalia (pakaste), valkosipulikastiketta
Sunnuntaina: Lounas: eilistä porkkanakeittoa, päivällinen: porsaan kassleria hoi sin kastikkeessa, wokvihanneksia (pakaste), kiinalainen kaalisalaatti
Ma: lounas: lapsi syö koulussa, minä teen itselleni luultavasti tonnikalasalaatin töihin ja mies ottaa edellisen päivän jämät lounaaksi. Päivällinen: Broilerkeitto.
Tiistai: lounas: lapsi syö koulussa, mies ja minä otetaan evääksi edellisen päivän keittoa.
Päivällinen: falafeleja ja quinoasalaattia, jogurttikastike.
Keskiviikko: lounas: lapsi syö koulussa, minä ja mies kasataan falafelsalaatit edellisen päivän jämistä. Päivällinen: linssikeitto kookosmaidolla ja chililillä.
Torstai: lounas: lapsi syö koulussa ja minä ja mies otetaan linssikeiton jämät evääksi.
Päivällinen: Espanjalainen munakas ja salaatti.
Käyn kaupassa kerran viikossa ja kauppalasku pyörii siinä 90-110 euron välillä ja tässä on mukana myös karkkipäivän karkit. Hedelmiä kuluu, mutta ei nekään mitään kalliita ole. Itse syön aamupalalla yleensä maitorahkaa tai jogurttirahkaa marjojen ja vehnäleseen kanssa, lapsi syö puuroa marjoilla ja mies yleensä leipää. Välipalaksi lapsi syö pilkottuja kasviksia ja viiliä tai jogurttia, leipää. Itse syön työpaikan tarjoamia hedelmiä ja mies kuljettaa mukanaan yleensä leipiä. Iltapalalla lapsi syö leipää+kasviksia tai weetabixia ja hedelmää, joskus jogurttia tai jotain muuta, mitä olen valmistanut. Toisinaan teen kaikille vispipuuron tai keitän munia tai pyöräytän hummuksen. Mulla vaihtelee iltapala, toisinaan syön kasviksia ja hummusta, joskus jogurttia ja marjoja / hedelmää, joskus surautan smoothien. Mies syö milloin mitäkin kaapista löytyy.
Ruokahävikkiä ei ole, kun meillä molemmilla on mahdollisuus viedä eväät töihin ja onneksi molempien työpaikoilla se onkin yleinen tapa. Mä en oikein tiedä, mitä ihmiset syövät, kun saavat niin suuria summia kulumaan ruokaan! Kun kyllä meilläkin syödään myös pihvejä, lammasta, kalaa. Kyse on kokonaisuudesta. Joskus syödään superhalpaa ja joskus kalliimpaa. Mutta jos pitää heittäytyä oikein säästeliääksi, niin kannattaa tutustua intialaiseen keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Mä en varsinaisesti köyhäile, kun ei ole tarvetta köyhäillä, mutta meillä menee silti ihan naurettavan vähän rahaa ruokaan. Laskin joskus, että n. 5€/päivä/3 henkilöä. Ja syödään monipuolisesti. Toki itse ihan alitajuntaisesti hyödynnän kausituotteita, nautin ruoanlaitosta ja hyvästä ruoasta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että raaka-aineiden tarvitsisi olla erityisen kalliita. Hyödynnän myös pakastekasviksia erityisesti talvella.
Marjassa käydään paljon, koska rakastan ulkoilua, joten marjoja riittää pakkasessa vuoden ympäri. Vadelmat saadaan anopilta. Koululainen syö marjoja joka päivä ainakin aamiaisella puuron joukossa ja minä rahkan / jogurtin kanssa. Mies syö niitä harvemmin.
Hyvän ruoan ei tarvitse olla kallista! Olen suunnittellut tällaista ruokalistaa tulevaksi viikoksi:
Tänään: Salamipasta ja salaatti
Huomenna: Lounas: porkkanakeitto, päivällinen: paistettuja muikkuja, bataattiranuja, höyrytettyä parsakaalia (pakaste), valkosipulikastiketta
Sunnuntaina: Lounas: eilistä porkkanakeittoa, päivällinen: porsaan kassleria hoi sin kastikkeessa, wokvihanneksia (pakaste), kiinalainen kaalisalaatti
Ma: lounas: lapsi syö koulussa, minä teen itselleni luultavasti tonnikalasalaatin töihin ja mies ottaa edellisen päivän jämät lounaaksi. Päivällinen: Broilerkeitto.
Tiistai: lounas: lapsi syö koulussa, mies ja minä otetaan evääksi edellisen päivän keittoa.
Päivällinen: falafeleja ja quinoasalaattia, jogurttikastike.Keskiviikko: lounas: lapsi syö koulussa, minä ja mies kasataan falafelsalaatit edellisen päivän jämistä. Päivällinen: linssikeitto kookosmaidolla ja chililillä.
Torstai: lounas: lapsi syö koulussa ja minä ja mies otetaan linssikeiton jämät evääksi.
Päivällinen: Espanjalainen munakas ja salaatti.Käyn kaupassa kerran viikossa ja kauppalasku pyörii siinä 90-110 euron välillä ja tässä on mukana myös karkkipäivän karkit. Hedelmiä kuluu, mutta ei nekään mitään kalliita ole. Itse syön aamupalalla yleensä maitorahkaa tai jogurttirahkaa marjojen ja vehnäleseen kanssa, lapsi syö puuroa marjoilla ja mies yleensä leipää. Välipalaksi lapsi syö pilkottuja kasviksia ja viiliä tai jogurttia, leipää. Itse syön työpaikan tarjoamia hedelmiä ja mies kuljettaa mukanaan yleensä leipiä. Iltapalalla lapsi syö leipää+kasviksia tai weetabixia ja hedelmää, joskus jogurttia tai jotain muuta, mitä olen valmistanut. Toisinaan teen kaikille vispipuuron tai keitän munia tai pyöräytän hummuksen. Mulla vaihtelee iltapala, toisinaan syön kasviksia ja hummusta, joskus jogurttia ja marjoja / hedelmää, joskus surautan smoothien. Mies syö milloin mitäkin kaapista löytyy.
Ruokahävikkiä ei ole, kun meillä molemmilla on mahdollisuus viedä eväät töihin ja onneksi molempien työpaikoilla se onkin yleinen tapa. Mä en oikein tiedä, mitä ihmiset syövät, kun saavat niin suuria summia kulumaan ruokaan! Kun kyllä meilläkin syödään myös pihvejä, lammasta, kalaa. Kyse on kokonaisuudesta. Joskus syödään superhalpaa ja joskus kalliimpaa. Mutta jos pitää heittäytyä oikein säästeliääksi, niin kannattaa tutustua intialaiseen keittiöön.
Huh alussa virhe eli siis syödään 5€/ henkilö ja kolme henkilöä perheessä. Tuo on tuollainen keskikulutus.
Opiskeluaikana oppi säästäväiseksi kun piti opintojen ajan elää aika tiukilla, mutta ruokakin oli terveellistä kun ei ollut varaa ylimääräisiin herkkuihin.
Ihan ekaksi kannattaa jättää lihan syöminen minimiin. Esim teet vain kerran viikossa jonkun liharuuan josta syöt x päivää, muuten kasvisruokaa. Esim. tee kuivatuista herneistä iso keitto, linssit ja pavut ovat kuivattuina todella halpoja ja sopivat kastikkeisiin, patoihin, munakkaisiin ja salaatteihinkin (tosin salaatti kallista tähän aikaan vuodesta ja siksi kannattaa keskittyä juureksiin ja kaaleihin). Soijaa en pidä itse erityisen terveellisenä, mutta koska se on superhalpaa ja täyttävää, niin kun rahat on tosi tiukalla niin soijarouhe pelastaa. Leipää kannattaa syödä harvemmin sillä päälisineen se tulee kalliiksi. Sen sijaan hyviä kuituja saa puurosta ja vitamiineja hedelmistä jotka on tarjouksessa. Tosin omenat on aina kohtuu edullisia ja tähän aikaan saa myös hyviä appelsiineja halvalla. Rypsiöljy ja osa siemenistä (esim pellavansiemenruohe tai auringonkukansiemenet) on edullisia ja täynnä hyviä rasvoja. Maustamattomasta jogurtti ei ole kallista ja viiliä voi tehdä itse helposti kunhan ensin ostaa kaupasta yhden purkkiviilin josta saa hyvän alun. Jos olette myslin ystäviä niin mysli kannattaa tehdä itse (kaurahiutaleita, moniviljahiutaleita, auringonkukansiemeniä ja hunajaa). Niin ja syökää pakastimesta lihaa, mutta ostakaa aina tarjouksen sattuessa uutta tilalle. Jämäistä saa tehtyä myös vaikka mitä ja rahka on edullista koska se pitää nälkää hyvin. Ja jos vain budjetti antaa myöten ostakaa perus makaronin sijasta täysjyvämakaronia, sekin yleensä on varsin halpaa.
Halpoja perus ruokia:
-Kaalilaatikko/keitto pavuilla tai soijaruoheella
-hernekeitto (kuivatuista herneistä)
-jämämunakas
-makaronia ja linssikastiketta (vaihtelua saa kun vaihtaa mausteita) ja porkkanaraastetta
-juuressosekeitto pavuilla tai soijaruoheella tai raejuustolla (huom. kannattaa katsoa vieläkö on niitä valmiita soseita joulun jäljilta ihan pilkka hintaan)
-itse tehty pinaattikeitto ja kananmunia
-uunijuurespata (juureksia, tomaattisosetta, papuja tai linssejä)
-Kurpitsa keitto ja itse tehdyt sämpylät
-Kalakeitto pakastekalasta
-pastaa, kananmunakastiketta ja kaaliraastesalaatti
Muista hyödyntää tähteet ja jatka ruokia. Jos esim perunamuusia jää yli, tee lopusta perunarieskaa. Karjalanpaistin jämät taipuu hyvin maustamaan hernekeiton. Näin esimerkiksi. Keittojen ylijäämäliemetkin kannattaa laittaa talteen ja käyttää vaikka kastikkeen pohjana.