Nuoret äidit ovat rahattomia, kouluttamattomia ja onnettomia
20-24-vuotiailla äideillä on elämässään selvästi enemmän riskitekijöitä kuin vanhemmilla äideillä.
Raskaus on lähes aina vahinko eikä lapsi ole toivottu. Nuori äiti harvoin välittää lapsestaan. Nuoren äidin perhetausta on rikkinäinen, hänen vanhempansa ovat eronneet tai hän on yksinhuoltajan kasvattama. Parikymppinen äiti jää todennäköisesti itsekin yksinhuoltajaksi.
20-vuotiaana lapsen saaneet ovat koulupudokkaita, koulut on kesken melkein jokaisella. Heidän elämässään on vanhempia äitejä enemmän riskikäyttäytymistä ja heillä on kaksi kertaa enemmän masennusoireita.
Parikymppisellä ei ole resursseja elättää eikä kypsyyttä kasvattaa lasta.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että tämäon provo mutta vastaan kuitenkin. Itse sain esikoiseni ollessani 24v. Olin ollut mieheni kanssa yhdessä 6v joista naimisissa 2. Olin valmistunut insinööriksi ja ainakin vielä ollaan miehen kanssa yhdessä. Lapsi oli erittäin toivottu ja antoikin vähän odotuttaa itseään. Koen olevani hyvä äiti. Lapsi saa kaiken tarvitsemansa eikä rahahuolia ole vaikka mies vielä opiskeleekin. Ainut noista väittämistäsi mikä piti paikkansa oli se, että vanhempani ovat eronneet, mutta uskaltaisin veikata, että sillä on melko vähän vaikututstalastenteko ikään. En ole ikinä mikään bilehile ollut joten en koe jääneeni vaille nuoruuttani tai mitään muutakaan.
Tuollaiset yleistykset ovat naurettavia, koska jotkut 30-vuotiaanakin lapsensa saaneet voivat tuohon kategoriaan sopia täysin kaiken muun paitsi ikänsä puolesta, ja on täysin hyviä äitejä 18-vuotiaissakin.
N26
Luulisi insinöörin tajuavan, että jos yksi tuhannesta poikkeaa kaavasta, niin se ei muuta asiaa mihinkään. Juu nou, 99,9% kun sopii ap:n kuvaukseen.
Insinööri näkee vain oman napansa.
Vierailija kirjoitti:
Koulu kesken yleensä? Miten? Yleensä valmistutaan 18-vuotiaina.
Lukiosta valmistutaan (yleensä) sinä vuonna, kun täytetään 19 vuotta. Koulu aloitetaan 7-vuotiaana, ja peruskoulu 9 vuotta ja lukio 3 vuotta. Ammattikoulu voi toki olla lyhempi; en tiedä. Aikoinaan siskoni kävi lähihoitajakoulua 3 vuotta, ja ei voinut suoraan peruskoulusta sinne päästä (ikäraja).
Jassoo. Vaikka tämä aika surullinen provo ilmeisesti onkin, niin heitänpä vastauksen silti. Mun äiti oli 22v, kun minä synnyin. Olen esikoinen. Sisaruspuolet tulivat sitten 5 ja 6 vuotta myöhemmin. Silloin vielä yh-äitini kävi kunnialla kauppiksen loppuun, vaikka minä olinkin olemassa. On kertomansa mukaan saanut nauttia kavereiden seurasta ja "nuoren aikuisen elämästä" ihan riittämiin. Ei ole mikään bilettäjä enää siinä vaiheessa ollut, teini-iässä sitäkin enemmän ollut menossa. Isäpuoleni hän tapasi kauppiksessa mun ollessa n. 2v. Kaikilta olen kuullut, että äiti oli todella vastuuntuntoinen nuori äiti, eikä todellakaan onneton. Mulla ja äidillä on tänäkin päivänä lämmin ja läheinen suhde. Olen nyt 26v.
Itsestäni tiedän, että mulla olisi tarvinnut olla vakaa parisuhde ja mielellään työpaikka, jotta olisin noin nuorena uskaltanut pitää lapsen. Äitini oli tiennyt alusta asti, että opiskeleva yksinhuoltaja hänestä tulee, muttei ollut miettinyt aborttia hetkeäkään.
Eli itsestäänselvyys: Kaikki nuoret äidit eivät todellakaan ole onnettomia, tai ns. huonoja äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiosta valmistutaan (yleensä) sinä vuonna, kun täytetään 19 vuotta. Koulu aloitetaan 7-vuotiaana, ja peruskoulu 9 vuotta ja lukio 3 vuotta. Ammattikoulu voi toki olla lyhempi; en tiedä. Aikoinaan siskoni kävi lähihoitajakoulua 3 vuotta, ja ei voinut suoraan peruskoulusta sinne päästä (ikäraja).
Nykyään lähihoitajakouluunkaan ei ole ikärajaa, vaan sinne voi mennä suoraan peruskoulusta. Nykyään noin puolet nuorista käy peruskoulun jälkeen amiksen ja amis kestää lähes aina 3 vuotta. Eli näin ollen lähemmäs puolet nuorista valmistuu ammattiin 18 - 19 -vuotiaana.
Katkera vanhapiika täällä huutelee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että tämäon provo mutta vastaan kuitenkin. Itse sain esikoiseni ollessani 24v. Olin ollut mieheni kanssa yhdessä 6v joista naimisissa 2. Olin valmistunut insinööriksi ja ainakin vielä ollaan miehen kanssa yhdessä. Lapsi oli erittäin toivottu ja antoikin vähän odotuttaa itseään. Koen olevani hyvä äiti. Lapsi saa kaiken tarvitsemansa eikä rahahuolia ole vaikka mies vielä opiskeleekin. Ainut noista väittämistäsi mikä piti paikkansa oli se, että vanhempani ovat eronneet, mutta uskaltaisin veikata, että sillä on melko vähän vaikututstalastenteko ikään. En ole ikinä mikään bilehile ollut joten en koe jääneeni vaille nuoruuttani tai mitään muutakaan.
Tuollaiset yleistykset ovat naurettavia, koska jotkut 30-vuotiaanakin lapsensa saaneet voivat tuohon kategoriaan sopia täysin kaiken muun paitsi ikänsä puolesta, ja on täysin hyviä äitejä 18-vuotiaissakin.
N26
Juu
Luulisi insinöörin tajuavan, että jos yksi tuhannesta poikkeaa kaavasta, niin se ei muuta asiaa mihinkään. Juu nou, 99,9% kun sopii ap:n kuvaukseen.
Juu, varmasti on noita ap:nkin kuvaamia tyyppejä. Omassa lähipiirissä useampi korkeakoulutettu alle 14v äiti jotka olleet pitkissä suhteissa jne jne. Että en ole ainut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N26
Juu
Luulisi insinöörin tajuavan, että jos yksi tuhannesta poikkeaa kaavasta, niin se ei muuta asiaa mihinkään. Juu nou, 99,9% kun sopii ap:n kuvaukseen.Juu, varmasti on noita ap:nkin kuvaamia tyyppejä. Omassa lähipiirissä useampi korkeakoulutettu alle 14v äiti jotka olleet pitkissä suhteissa jne jne. Että en ole ainut.
Haha haha! Siis alle 24v äiti! N26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulusta ei kyllä kukaan valmistu 18-vuotiaana.
Mikä ihmeen olettamus on, että kaikkien pitäisi käydä korkeakoulu läpi? Suurin osa jäisi sitten jopa työttömiksi, kun ei kaikille riitä samat työpaikat.
Eikö toisen asteen opinnot olet kouluttautumista ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Lapset hankitaan sitten kun on koulut käyty ja vakituinen parisuhde jos kyseessä ihminen joka kumppanin vierelleen tahtoo. Mun puolesta saa yksinkin vaikka adoptoida muksun sitkun on muut asiat hoidossa. Mut on väärin hankkia lapsia ennen kun on elämä muuten aivan mallillaan. Nuoruuskin on hyvä elää ettei tartte lapsien kasvaessa sitten itsekin kerätä niitä kokemuksia mitkä muut koki jo nuorempana kun eli vapaana ja villinä.
Terveisin 20 v opiskelija
Tän takia suomalaiset ei lisäännykkään. Ensin pitää opiskella, nauttia elämästä ja etsiä kumppania. No ei tule sopivaa vastaan, koska AIKUINEN nainen tietää mitä haluaa. Sit mennään töihin, ja jos on kumppani, niin ei voi suunnitella lasta, koska sit katoaa työmaailman imusta. Ja sit ku ollaan 32-35 -vuotiaita, niin koitetaan sitä lasta. No kas kummaa, aika harva pamahtaakaan enää paksuksi, koska hedelmällisyys on heikentynyt ja ties mitä yli 10 vuoden hormonien syönti onkaan kropalle tehnyt. No ei mitään, pistetään toisenlaista hormoonia kehoon ja aloitetaan kalliit hedelmöityshoidot.
Eikä adoptointi ole mikään sormien napsauksella tapahtuva asia. Suurin osa kieltäytyy adoptoimasta sinkuille tai homopareille. Silti kyseessä on vuosien prosessi, eikä sekään takaa adoptiolasta edes heteropariskunnalle.
25-35v on parhain iha hankkia lapsia
Paitsi ettei niitä hankita vaan saadaan.