Voinko kieltää ruumiiniavauksen kun aikanaan kuolen?
Voiko sen kieltää? netissä nähnyt kuvia ja hyi hemmetti en halua sellaiseen käsittelyyn.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi kuoleman jälkeiset tapahtumat haittaa yhtään? Kysyn koska minua ei haittaa lainkaan, enhän minä siinä vaiheessa mitään asiasta tiedä eikä ruumiillani ole mitään väliä. Olen ajatellut että ainoa mitä ruumillaani voin kuoleman jälkeen tehdä on muiden elämän pelastaminen. Jos elimiä on irroituskunnossa, niin ne menkööt uusille omistajille jotta joku muu saa mahdollisuuden jatkaa elämää minun poistuttua. Ellei ole, niin lääketieteen laitoksella saa tulevat ammattilaiset leikellä ja opiskella jotta tulevaisuudessa he varmistavat muiden elämän jatkumisen. Minulle jotenkin todella kaunis ja lohdullinen ajatus.
Jos haluaa meidän lääketieteen opiskelijoiden pääsevän dissektoimaan ruumistaan kuoleman jälkeen, tulisi tehdä erillinen testamentti ruumiin luovuttamisesta opetuskäyttöön. Tietoa aiheesta löytyy yliopistojen sivuilta. Muuten ketään ei pelkässä oppimistarkoituksessa leikellä, mutta toki me opiskelijat myös osallistumme tavallisiin obduktioihin. Nuo dissektiot ovat kuitenkin ihan eri asia.
Ruumiinluovutustestamentti on tehty. Tiedän niiden olevan eri asia, mutta kuitenkin kummassakin ruumis avataan kuoleman jälkeen ja siksi kerroin kantani dissektioon. Mielenkiintoista kuulla mikä siinä tarkalleen on vastenmielistä kun oma käsitys on aivan toisenlainen. Samalla alalla muuten ollaan, minä tosin valmistunut jo 90-luvun lopulla.
Et voi.Samantapaisella logiikalla naiset ei halua syytettä hakkaavalle miehelleen.
Ihailtavaa naisten logiikkaa. Ruumista ei saisi leikellä, mutta sen saa polttaa tai haudata semmoisenaan maahan mätänemään.
Varmaan käy kipeään, kun ihan ilman puudutusta leikellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi kuoleman jälkeiset tapahtumat haittaa yhtään? Kysyn koska minua ei haittaa lainkaan, enhän minä siinä vaiheessa mitään asiasta tiedä eikä ruumiillani ole mitään väliä. Olen ajatellut että ainoa mitä ruumillaani voin kuoleman jälkeen tehdä on muiden elämän pelastaminen. Jos elimiä on irroituskunnossa, niin ne menkööt uusille omistajille jotta joku muu saa mahdollisuuden jatkaa elämää minun poistuttua. Ellei ole, niin lääketieteen laitoksella saa tulevat ammattilaiset leikellä ja opiskella jotta tulevaisuudessa he varmistavat muiden elämän jatkumisen. Minulle jotenkin todella kaunis ja lohdullinen ajatus.
Oletko seurannut avausta? Ajatuksenahan se on kaunista, että opiskelijat saisivat tutustua elimistöön ihmisen kuoltua, mutta ruumiinavaus on kaikkea muuta kuin kaunista. Vaikka ihminen kuollut onkin, on avaus mielestäni melkoisen brutaalia hommaa, vaikka se tehdäänkin mahdollisimman siististi.
Olen tehnytkin dissektioita ja obduktioita. Voin kertoa että ainakin omalla kurssilla jokainen kunnioitti vainajaa ja hänen päätöstään olla suureksi avuksi meille. Ruumiista on tällä hetkellä todella suurta pulaa ja koska omalle oppimiselle nuo olivat niin tärkeitä kokemuksia haluan omalta osaltani tukea niiden jatkumista.
Miten kuollutta ruumista voi "kunnioittaa"? Hänen edesmennyttä tahtoaan voi kunnioittaa ja hänen uskoaan. Ruumiin kunnioitus kuulostaa joltain harhaopilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinavaus tehdään, jos kuolet
-kotonasi,
-äkillisesti tai tapaturmaisesti
-kuolemassa on jotain hämärää.
*
Voit kieltää elintenluovutuksen, mutta et käsittääkseni ruumiinavausta täysin. Sitä säätelee tietyissä tilanteissa laki.
eli käytännössä se tehdään aina.. Siis toihan on ihan turha toimenpide. Jos kuolen kotonani niin miksi pitää saada tietää mihin kuolin? eri asia jos on viitteitä rikoksesta
ap
Ei rikos näy aina päällepäin tai pintavilkaisulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko seurannut avausta? Ajatuksenahan se on kaunista, että opiskelijat saisivat tutustua elimistöön ihmisen kuoltua, mutta ruumiinavaus on kaikkea muuta kuin kaunista. Vaikka ihminen kuollut onkin, on avaus mielestäni melkoisen brutaalia hommaa, vaikka se tehdäänkin mahdollisimman siististi.
Olen tehnytkin dissektioita ja obduktioita. Voin kertoa että ainakin omalla kurssilla jokainen kunnioitti vainajaa ja hänen päätöstään olla suureksi avuksi meille. Ruumiista on tällä hetkellä todella suurta pulaa ja koska omalle oppimiselle nuo olivat niin tärkeitä kokemuksia haluan omalta osaltani tukea niiden jatkumista.
Miten kuollutta ruumista voi "kunnioittaa"? Hänen edesmennyttä tahtoaan voi kunnioittaa ja hänen uskoaan. Ruumiin kunnioitus kuulostaa joltain harhaopilta.
Taidat olla vähän yksinkertainen?
Miltä kuulostaisi kuva tai jopa selfie, kun jollakin on kirjaimellisesti kyrpä otsassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et,jos et pysty puhumaan
no heh heh ollaanpas sitä nokkelia ":D"
tarkoitin voiko tehdä jonkun hoitotestamentin jossa kiellän ruumiin avauksen kun olen kuollut
ap
Voithan sä tehdä, eihän sitä kukaan voi kieltää. Mutta loppupeleissä sillä sun hoitotestamentilla ei ole mitään merkitystä, jos kuolemassasi on jotain epäselvää. Silloin se kuolinsyy selvitetään, sun hoitotahdosta riippumatta. Toisaalta, jos kuolinsyyssä ei ole epäselvää, niin silloin ruumiinavausta ei tehdä. Joten siinä mielessä se hoitotahto on turha. Hommat menee lakipykälien mukaan, ei sen mukaan mitä vainaja kenties olis halunnut.