Hullu kun oon
Niin oon tolkuttoman määrän yövuorojen jälkeen vielä aamuvuoroja tehneenä tullut huomanneeksi väsymyksestä pari hassua seikkaa. Ensinnäkin oon ehtinyt aamuvuoron lopun ja yövuoron alun jälkeen nukkua max 4 h ja sitten posottanut töitä n. 18 h (tyhmää juu, mutta se ei nyt pointti). Yövuorossa ja aamuvuoron alussa on monesti ollut ankara päänsärky ja akuutti väsymyskohtaus, mutta sen mentyä ohi olo on ollut jopa euforinen. Tai siis onkin, täysin euforinen olotila. Mistä johtuu? Psykoosin ensioireita?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Väsymyksen takia, mutta syytä en tiedä.
Olen tuloksetta yrittänyt tätä kuukkeloida, mutta kai se on omaan päättelyyn turvauduttava. Vois luulla, että euforia on jonkinlainen (psyyken) suojausmekanismi, koska itsellä ainakin jossain väsymyksen vaiheessa kaikki äänet, valot, liikkeet ja ajatukset tuntuvat todella terävällä, voimakkailta, kirkkailta ja raskailta – siis aivan sietämättömältä. Sitten saapuu euforia ja peittää kaiken tämän..
Jos tää "euforiamekanismi" ei kuitenkaan toimisi, menisi aivan sekaisin ja psykoosiin? Tai se on ensimmäinen etappi matkalla psykoottista ajatusmaailmaa..mene ja tiedä
Muistan kun lukiossa aikoinaan piti hiihtää sellainen 15 kilometrin lenkki, että sai merkinnän hyväksytylle lukion liikunnan tunnille. Rapakuntoisena se tuntui etukäteen ihan ylivoimaiselta tehtävältä, mutta kun sen sai suoritettua omaan tahtiin, hikimärkänä ja auringon paisteessa, niin olihan se olotila jälkeenpäin todella euforinen. Elämäni onnellisimpia hetkiä oli kävellä bussipysäkille sukset kädessä sen lenkin jälkeen, ja ajatella että "perhana, tuon lenkin voisi melkein vetää heti uudestaan, eikä tunnu missään".
Tää on sun elämäs, eikä kenenkään muun.
Hannubaali kirjoitti:
Muistan kun lukiossa aikoinaan piti hiihtää sellainen 15 kilometrin lenkki, että sai merkinnän hyväksytylle lukion liikunnan tunnille. Rapakuntoisena se tuntui etukäteen ihan ylivoimaiselta tehtävältä, mutta kun sen sai suoritettua omaan tahtiin, hikimärkänä ja auringon paisteessa, niin olihan se olotila jälkeenpäin todella euforinen. Elämäni onnellisimpia hetkiä oli kävellä bussipysäkille sukset kädessä sen lenkin jälkeen, ja ajatella että "perhana, tuon lenkin voisi melkein vetää heti uudestaan, eikä tunnu missään".
HAha, miten tämä liittyy alkuperäiseen kysymykseen? Koska siinäkin mainitaan sana euforia? :D Ap:han kysyy, onko hänellä joku defenssi päällä, kun tolkuttoman pitkän valvontaputken jälkeen ei tunne olevansa väsynyt vaan euforinen. Sinä olet saanut urheilusuorituksen jälkeen euforisen fiiliksen urheilun tuottamien endorfiinien ansiosta. Onneksi olkoon siitä! En kuitenkaan usko, että valvomisella voi endorfiinia alkaa tuottaa. Vai voiko? Palstamammat, kertokaa!
Väsymyksen takia, mutta syytä en tiedä.