Yamk jatko-opinnot; kannattaako käydä vai ei?
Kysymys oli otsikossa, antaako lisäarvoa itselle vai meneekö kaksi vuotta elämästä juoksemiseen.
Ja lisäarvolla tarkoitan rahakkaimpia ja varmempia työpaikkoja kotimaassa ja mahdollisuutta EU virkoihin Keski-Euroopassa.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
No varmaan riippuu vähän alasta. Mä en tradenomina ole uskaltanut lähteä opiskelemaan YAMK:ta, koska musta tuntuu, että työttömän tradenomin on helpompi saada töitä, kun työttömän 'maisterin', voi toki olla vaan mun mielipide. Tietysti jos olis jalka jo oven välissä jossain työpaikassa ja voisi siinä ohessa opiskella ja olisi mahdollisuus myös saada vaativampia työtehtäviä yrityksessä niin mikä jottei!
Tuo on yksi syy, miksi joutuu jatko-opintoja harkitsemaan; työttömänä työllistyminen vaikeutuu.
Kyseessä rakennustekniikka ja tällä hetkellä virkatyö julkishallinnossa. Mutta ei tätäkään jaksa loppuikäänsä tehdä. Enkä havittele ylenemistä talon sisällä, toki voisi käytännössä olla mahdollistakin.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan riippuu vähän alasta. Mä en tradenomina ole uskaltanut lähteä opiskelemaan YAMK:ta, koska musta tuntuu, että työttömän tradenomin on helpompi saada töitä, kun työttömän 'maisterin', voi toki olla vaan mun mielipide. Tietysti jos olis jalka jo oven välissä jossain työpaikassa ja voisi siinä ohessa opiskella ja olisi mahdollisuus myös saada vaativampia työtehtäviä yrityksessä niin mikä jottei!
Eikös tradet pääse suoraan ihan yliopiston maisteriohjelmaan vai muistanko väärin?
Että sinällään luulisin, että kävisi mieluummin hakemassa ne ktm:n paperit, kuin tradenomi YAMK.
Oikeat maisteripaperit voisi avata niitä ovia enemmän, varsinkin kun puhut kansainvälisistä viroista. Sen voin kertoa, että jos kehtaat missään AMK:n ulkopuolella viitata YAMK-tutkintoon "maisteritutkintoa", niin sinut nauretaan pihalle. Ei siksi, että YAMK olisi jotenkin automaattisesti huonompi, vaan siksi, että se ei ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tradet pääse suoraan ihan yliopiston maisteriohjelmaan vai muistanko väärin?
Että sinällään luulisin, että kävisi mieluummin hakemassa ne ktm:n paperit, kuin tradenomi YAMK.
DI opinnot luetaan päiväopintoina kun taas yamk:n edellytyksenä on työpaikka, jonne päättötyö tehdään ja opinnot tehdään työn ohessa. Se ero näissä taitaa olla.